praut86 Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Som topicen tilsier, så får jeg ikke skjermbilde ved å trykke på "power" knappen. Alt er kobla rett, da denne maskina har funka utmerket i flere uker før den plutselig fikk et "anfall". PSU starter, og leverer strøm som den skal. Harddisk og CPU vifte osb starter, men jeg får ikke et eneste bilde på skjermen. maskina består bl.a av: HK : Asus P4P800 Intel 865PE Chipset CPU 2.6 GHz Intel. RAM: 512 MB Ddr PC3200 Harddisk: WD 120 GB Skjermkort : Gainward Geforce FX5600 256 MB DDr AGP. hva kan vere galt? håper på respons. mvh Praut Lenke til kommentar
AshtraY Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Kan det vere skjermen? Sjekk grundig skjerm kabelane om dei er kopla godt i Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Kan det vere skjermen? Sjekk grundig skjerm kabelane om dei er kopla godt i Har sjekka kablane eit par ganger, men det er nok ikkje det som er problemet. Eg har og sjekka med 3 skjermar, (alle skjermane funkar) med samme resultat - dødt skjerm bilde Endret 5. mars 2004 av praut86 Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 hvis det er feil på rammen kommer det ikke noe på skjermen. prøv med en annen rambrikke,eller kansje du får låne en. ellers vet jeg ikke,du kan jo se om alt er 100% riktig riktig i pc cpu,kjøler,ide-kabler,eller noe som blokkerer på hk.. Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) hvis det er feil på rammen kommer det ikke noe på skjermen. prøv med en annen rambrikke,eller kansje du får låne en. ellers vet jeg ikke,du kan jo se om alt er 100% riktig riktig i pc cpu,kjøler,ide-kabler,eller noe som blokkerer på hk.. Sjekka minne brikkene på ein anna pc, og dei funkar som dei skal. Prøvde med nokre andre minne brikker berre for å teste, men det hjalp ikkje (fortsatt ikkje skjermbilde) CPU og kjølar og vifter er rett kobla. PCen har jo fungert før, som eg skreiv ovanfor. IDE kablane har eg ikkje skifta ut eller noko sånt, men det er litt merkeleg at dei skal "plutseleg" ryke. må legga til at eg har testa pcen med eit Geforce 4 MX 440 kort (pci utgave), i tillegg til eit anna eldre grafikk kort på PCI sloten. Fekk samme resultat - ikkje skjermbilde. Endret 5. mars 2004 av praut86 Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 No har eg testa IDE kablane, og dei funka. Testa også med eit Geforce 2 kort (AGP), men fekk heller ikkje skjerm bilde. Har også testa harddisken, og den funkar som han skal. Eg målte spenningane på straum kontaktane frå PSU med eit multimeter, og fekk verdiane : (Chiftec PSU) 12,22 Volt mellom +12V og GND. 5,20 Volt mellom +5V og GND. Eg kan sjå bort i frå at det er noko gale med den. Maskina har jo som sagt funka utmerka før, men plutseleg fekk ho eit "anfall". AGP porten ser ut til å funke, då vifta på skjermkortet er aktiv når eg sler på maskina. Hk'et får spenninga si, då ein Grøn LED heilt nederst på hovudkortet lyser. Er det noko meir eg kunne ha sjekka ut, eller kva kan vere gale? Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 forstår godt din frustasjon,er ikke cool og ha en pc som ikke fungere.. jeg vet ikke hva det kan være,kan hende det er hardwarefeil på noen av komponentene i pc.sikkert hovedkort eller cpu som ikke vil mere. men kan hende noe medlemer er bedre på dette enn jeg. synes nesten du har prøv alt nå. Lenke til kommentar
ViperGTS Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Har hatt et liknende problem med min maskin, men etter å ha fjernet inngrodd støv rundt cpu sokkelen virket den igjen(og har virket siden) Lenke til kommentar
Lurre Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Har hatt samme problemet 2 ganger. Da var det hovedkortet som hadde tatt kvelden. Sjekk at alle de batterilignende tingene ved siden av CPU er fine. En av mine hadde sprengt begge gangene, da buler oppside opp og den er svart oppå. Det er altid leit når ting ryker, spesielt når du ikke vet hva feilen er. Satt selv og testa i 3 dager før jeg var sikker på at det var hovedkortet. Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 Eg er 100 % sikker på at det ikkje er noko feil rundt CPU / kjølar osv. Eg syns eg har prøvd ut det meste no, og trur eg har komme fram til at Hk'et har teke kvelden (?). Det er i allefall ingen synlege "feil" på hovudkortet. Eg har prøvd med 3 forskjellige skjermkort, samt 2 skjermar, og alle dei funkar på andre maskiner eg har her. Einaste eg ikkje har prøvd ut med ein anna PSU tilkobla HK'et, men sidan eg har målt spenningane der, så trur eg det har egentleg lite og seie. Ingen fleire moglege ting eg kan sjekke ut? Eller nokon med fleire tips på kva som kan vere galt? er nesten tom for ide'ar sjølv Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Kommer maskinen seg gjennom POST? Piper det én, flere, eller ingen ganger når du skrur på strømmen? Har du resatt CMOS? Alle drev er koblet fra? Alle delene, bortsett fra hk, er prøvet hver for seg med annet ustyr og funnet ok? Dersom du har gjort alt dette, samt alt det de andre har foreslått - så vedder jeg en vestlandslefse på at hk'et ditt er dødt. Endret 7. mars 2004 av Nuffern Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) Kommer maskinen seg gjennom POST? Piper det én, flere, eller ingen ganger når du skrur på strømmen? Har du resatt CMOS? Alle drev er koblet fra? Alle delene, bortsett fra hk, er prøvet hver for seg med annet ustyr og funnet ok? Dersom du har gjort alt dette, samt alt det de andre har foreslått - så vedder jeg en vestlandslefse på at hk'et ditt er dødt. * Det PIP ikkje, berre "heng" og ingenting skjer liksom. * Har resatt CMOS * Har kopla fra alt ja * Alt er sjekka, og alt funka fint på min pc i allefall. Eg og har tru på at HK'et har teke kvelden. Endret 7. mars 2004 av praut86 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Hører du om disken starter ? eller stopper alt allerede i POST ? Lenke til kommentar
salif Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Tja, det samme har skjedd meg en gang før. Og da hadde jeg bare glemt å sette i en kabel fra PSU til hovedkort. Det var en kabel den trengte fordi CPU trengte ekstra strøm eller noe i den duren, husker ikke helt. Kabelen har ihvertfall 4 punkter og er kvadratisk. Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 Hører du om disken starter ? eller stopper alt allerede i POST ? disken starter.. Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 Tja, det samme har skjedd meg en gang før. Og da hadde jeg bare glemt å sette i en kabel fra PSU til hovedkort. Det var en kabel den trengte fordi CPU trengte ekstra strøm eller noe i den duren, husker ikke helt. Kabelen har ihvertfall 4 punkter og er kvadratisk. den er tilkoblet er ikke det som er problemet. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 Har du prøvert på å bytte PSU? Dersom det ikke hjelper får du løpe ned på nærmeste databutikk, og kjøpe deg et nytt hk. Kunne ha vært dyrere ting som røk på maskinen. Et hk trenger ikke koste skjorta.. Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 9. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2004 Har du prøvert på å bytte PSU? Ingenting galt med PSU. Har foretatt en del målinger som sagt før. Har og prøvd med en annen PSU, uten at det hjalp i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå