Gå til innhold

SMS Krig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettopp, men det er jo noen kostnader som løper på fortsatt, selvom det ikke er direkte variable kostnader. Som f.eks serivce... Men jeg er helt enig i at prisen skal mer ned, selvom 44øre er jo drastisk mye bedre en 1kr som det var for ikke så alt for lenge siden da:D

Jepp :)

 

Håper de ser potensialet i at meldingene blir billigere. Jeg tror at folk heller sender 5 meldinger til 25 øre pr. stk. enn 1 melding til 1 krone, selv om det blir dyrere, og dermed tjener plutselig Telenor på det.

Lenke til kommentar
Vice: Jeg las det et sted, klarer ikke finne det igjen, men jeg vet at det sto 4 øre pr. SMS for Telenor...

 

Her?

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2003/1049360488.43

 

Det koster et sted mellom 4 og 8 øre å produsere en SMS.

Hmm det står jo ikke noe hvordan/hvorfor artikkelforfatteren har kommet fram til 4-8 øre da. Tror egentlig at dette bare er vill spekulasjon. Hvordan kan man regne ut kostprisen pr. SMS? Det er jo ikke noen konkret vare som feks. en telefon. Ingen utenom Telenor selv har noen forutsetning for å kunne gjøre et kostanslag pr. SMS. :shrug:

Lenke til kommentar
Vice: Jeg las det et sted, klarer ikke finne det igjen, men jeg vet at det sto 4 øre pr. SMS for Telenor...

 

Her?

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2003/1049360488.43

 

Det koster et sted mellom 4 og 8 øre å produsere en SMS.

Hmm det står jo ikke noe hvordan/hvorfor artikkelforfatteren har kommet fram til 4-8 øre da. Tror egentlig at dette bare er vill spekulasjon. Hvordan kan man regne ut kostprisen pr. SMS? Det er jo ikke noen konkret vare som feks. en telefon. Ingen utenom Telenor selv har noen forutsetning for å kunne gjøre et kostanslag pr. SMS. :shrug:

Det blir et rart regnestykke ja..

man kan jo tenke seg at man tar hva det koster å kjøpe inn utstyr og montere det, pluss vedlikehold. Det kan man dele på det antallet sms man regner med å selge.

Men så enkelt er det ikke, spesielt ikke innen telenor. Man må også ta med ting som reklame, lønn til altfor mange mennesker osv osv...

 

Når først alt utstyret er oppe og går så koster det minimalt å sende gjennom en sms. Hørt at i noen land betaler man bare en sum for å komme inn på nettet (som dekker det selskapet har lagt ut i bygging av nettet) og så er det gratis å bruke.

Lenke til kommentar
Nettopp, men det er jo noen kostnader som løper på fortsatt, selvom det ikke er direkte variable kostnader. Som f.eks serivce... Men jeg er helt enig i at prisen skal mer ned, selvom 44øre er jo drastisk mye bedre en 1kr som det var for ikke så alt for lenge siden da:D

Jepp :)

 

Håper de ser potensialet i at meldingene blir billigere. Jeg tror at folk heller sender 5 meldinger til 25 øre pr. stk. enn 1 melding til 1 krone, selv om det blir dyrere, og dermed tjener plutselig Telenor på det.

Jeg tror vanlige forbrukere, ikke iberegnet fjortissene, sender de sms'ene de måtte ønske per i dag, uten å tenke på pris.

 

Vanlige folk sender vel sjelden over 300 sms i månden, hvis de ikke er sammen med noen de aldri ser eller noe.

 

Allikevel gjør ikke mod jobben sin og flytter og stenger tråden, noe jeg finner skammelig!

Endret av JZA
Lenke til kommentar

helt enig med deg der anette... tror ik folk tenker så veldig mye over det.. og som jeg har sagt tidligere hvis dere ik har råd til å sende så la vær.. jeg syns det er alt for mye syting og klaging på priser osv... hva er vitsen??? dere får ik gjort noe med det allikevel..

 

prisene er som de er... og får de som tenker KUN på pris så er det viktig at dere finner den operatøren som passer dere best... istedetfor å sitte å klage på den måten... det hjelper ik om tyskland :green: eller langt gokk istand har sms til 10 øre (eller whatever) vi bor i norge nå...

Lenke til kommentar

jeg har hørt det koster ett til to øre for telenor å sende sms, men en må også ta i betrakning at de trenger penger til leie av steder for sendere pluss generell drift av disse. tror en sms alt i alt etter dette koster ca. 4 øre som noen her på forumet sa tidligere. en må også ta med at de må skatte av fortjenesten så prisen havner nok litt over dette totalt sett,men likevel ikke i nærheten av de prisene teleselskapene opererer med i dag. å ringe er derimot mye dyrere for opratørene da dette bruker mye mer ressurser per minutt enn en sms koster.

Lenke til kommentar

Men hvis folk ikke er aktive og bytter når det lønner seg, vil ikke markedet fungere. Et marked som ikke fungerer presser prisene opp. Det blir ingen konkurranse hvis ikke kunden bryr seg(ref.elmarkedet for et år eller 2siden) Det er fordi mange ikke bryr seg, at Telenor og Netcom kan opperere må såpass høye priser. Uten regulering og konkurranse ville vi betalt mye mer. Ingen vits å kaste penger ut gjennom vindu, selvom en har råd til det. Selvom vi bor i Norge

Lenke til kommentar
Nuvel, i Danmark er det så vidt jeg vet et abbonement der man betaler 100 kr. i måneden fast, SMS er gratis og det koster kun 2,50 eller noe å ringe...

tenker du på Telia Xpress? Koster 120 i mnd, gratis sms og 1,20 pr min. du skal sende ganske mye sms før dette lønner seg i danmark. jeg har selv et kontantkort fra www.cbb.dk. Der koster det 0,99 pr min å ringe og 0,19 øre pr. sms.

 

Nå skal det sies at det er utrolig mye billigere å bygge ut nett i danmark enn i norge, mindre fjell og daler og større befolkningstetthet. Jeg er imponert over hvor billig det faktisk er i norge når en sammenlikner med land som sverige og spania. kjæresten min i spania må betale €0,60 for å sende en sms til meg og søsteren min i sverige må betale 1,50 SEK for å sende sms til meg. ikke bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...