Gå til innhold

Hva er meningen med livet?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en "meningen-med-livet"-tråd.

Ble inspirert av "Still Gud et spørsmål"-tråden, der noen spurte ham hva meningen med livet er.

 

Så da spør jeg dere:

Hva tror dere meningen med livet er?

 

Perosnlig tror jeg ikke det er noen bestemt mening med livet, i den forstand at jeg ikke tror vi er her for noen bestemt grunn. Jeg tror derimot at meningen med livet er det vi gjør ut av det, altså livet selv. Gjør mest mulig ut av det, nyt de små tingene som gjør det verd å leve, ta deg tid til å slappe av, høre på god musikk, spise favorittsjokoladen din, etc. så tenker du over hvor heldig du er som har muligheten til å gjøre alle disse tingene.

 

Som sagt:

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen med livet kan jo defineres og har blitt definert soms å mangt.

 

Jeg tror primært at den eneste meningen med livet er å tilegne oss mat for å kunne reprodusere oss selv, og at det er reproduksjonen som er det vestenligste målet med min tilstedeværelse på jorda.

 

Evolusjonen er imidlertid ikke virksom i Norge i dag, alle som ønsker det, nesten, har muligheten til å reprodusere seg selv, fysisk. Da kommer det en ny mening med livet; å kunne "reprodusere seg selv psykisk", eller viderføre dine tanker og din tro, da dette i en mye større grad kan påvirke verden framover enn i hvilken grad man har klart å reprodusere seg selv.

 

Alt i alt tror jeg ikke livet har noen større mening enn de vi tillegger det selv. Det som avgjør om vi da klarer å nå det gode liv tror jeg da vil være avhengig av vår evne til selvrealisering. Altså: Have fun, og nyyyyt livet!!!

Lenke til kommentar

Jobbe, tjene penger. Kjøpe hus og bil. Etablere familie. Bedre jobb, tjene mer penger. Kjøpe større hus, og finere bil. osv

 

Meningen med livet til det vestlige mennesket idag er å være en forbruker, en lønnsslave.

 

Utenom jobb er det ikke mye liv du har. Utenom forbruk er det ikke mye du tar deg til.

 

Og resultatet av dette livet ser vi i den økende køen av deprimerte mennesker, og selvmords statistikken osv.

 

edit: Det som er litt av cluet er å innse at, ja, det hele er meningsløst, men at man skal gjøre det beste utav det fordet. Man finner en mening i det meningsløse, det er man bare nødt til. Og denne meningen er individuell. Noen finner trøst i religion, andre i venner og familie, atter andre i kunsten og noen i rusen. Det er like mange meninger som det er individer.

 

Har hørt mange som sier at idet de ser inn i øynene på det nyfødte barnet så har de funnet den sanne meningen med livet, og det er nok litt sannhet i det også.

Endret av Nimzowitsch
Lenke til kommentar
Jeg finner ikke det å reprodusere som noe god grunn til å leve. Det gir meg ingen ting. HVORFOR skulle jeg følge denne "tradisjonen"? Hvordan kan noen si at det er meningen med livet i det heletatt? Det er jo ingen mening i det..

Grunnen til at du skal reprodusere deg er at du får noen som tar seg av deg når du blir gammel og grå. Man kan jo også kalle dette å sikre seg selv.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle starte en "meningen-med-livet"-tråd.

Ble inspirert av "Still Gud et spørsmål"-tråden, der noen spurte ham hva meningen med livet er.

 

Så da spør jeg dere:

Hva tror dere meningen med livet er?

 

Perosnlig tror jeg ikke det er noen bestemt mening med livet, i den forstand at jeg ikke tror vi er her for noen bestemt grunn. Jeg tror derimot at meningen med livet er det vi gjør ut av det, altså livet selv. Gjør mest mulig ut av det, nyt de små tingene som gjør det verd å leve, ta deg tid til å slappe av, høre på god musikk, spise favorittsjokoladen din, etc. så tenker du over hvor heldig du er som har muligheten til å gjøre alle disse tingene.

 

Som sagt:

Hva tror dere?

kan enten ta et av datavirusene sine svar (the matrix):

1)

The purpose of life is to die.

 

2)

Everey program must have a purpose

eller min mening ;)

3)

Meningen med livet er å føre menneskerasen videre.

Lenke til kommentar

Versjon 2: (Etter litt knotete formulering/noen gode poenger som bedre uttrykker det jeg mener)

Mener selv at det fakrum at mennesker er her ikke har noen dypere mening, vi er ikke her for noen spesiell grunn, men vi er resultatet av en mengde (unike(?)) tilfeldigheter, som gjør at vi bl.a. er i stand til å forme selvstendige tanker, realisere dem, etc.

 

Meningen med livet er rett og slett livet. Poenget er å gjøre det beste ut av det, f.eks. ved å unngå å havne i den fellen som Nimzowitsch så ypperlig beskriver. Vær fornøyd med det du er, evt. det du kan gjøre deg til, ikke det du har/kan få.

Lenke til kommentar
Reproduksjon, samt å ha det så gøy som mulig i de årene man selv lever. :)

 

Banalt, kanskje.. men jeg tror ikke det er noe fasit-svar eller mål med livet. Gjør det beste ut av det, på den måten man selv vil.

Sånn flaks at det er artig å drive reproduksjon også da :)

 

Men ville ikke Maslovs behovs pyramide sett annerledes ut hvis reproduksjon var det ultimate goal?

 

Jeg har ikke andre svar en 42 eller at å fundere for mye på hvorfor vi er her ikke er sunt.

Lenke til kommentar

Meninga med livet er fise, jo mer man fiser, jo mer mening med livet har en fått. :ermm:

 

Eller kanskje meninga med livet er at man skal i løpe av livet minst en gang ha drept en slange.

:roll:

 

 

Eller, jo nå har jeg det.... Meninga med livet er at vi skal finne ut at vi er observert av aliens. Noen aliens planta oss her for å eksperimentere på oss. De hadde skapt oss når de dreiv å forska på biologiske greier. De planta oss her for å se hvor kloke vi er. Dette gjør de med å observere hvor lang tid det tar føre vi finner ut at de forsker på oss. De gjorde dette på den måten at de lagde et univers inne i en glass kule på størelse med en golf ball. De krympa så oss og plaserte oss inne i denn. De tar selv noen turer innimellom med sine mini alien roboter i sine UFOer. De endra tia også, så for dem så har universets levetid bare vert noen timer, men for oss så mye, mye lenger.

 

Jeg sitter nå bare å venter på at de skal se meg, og da se at jeg er den smarteste . Det ser de forde jeg har oppdaga at de forkser på oss.

 

:ermm::roll::blink::eek::wallbash: - :dremel::ermm: ææ jeg er gal.

 

Var kanskje for mange smilys. :ermm: Måtte bare ta igjen litt siden jeg skjelden bruker de no særlig.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...