acer82 Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Jeg skal oppgradere min gamle pc (en T-bird 1400, 512 MB SD-RAM..) Skal kjøpe hovedkort, CPU, RAM og CPU vifte. Resterende komponenter har jeg. Har bestemt meg for disse komponentene så langt: CPU: AMD AthlonXP 2500+ CPU vifte: Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition HK: Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA RAM: ?? Mest sannsynlig en av disse: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond eller TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Alt dette skal settes i et RaidMax Miditower m/"Blade"-Window. I dette sitter det 2 vifter bak som trekker luft ut og 1 i sidedøren som blåser inn. Har også tenkt å sette inn 1 80mm vifte foran som blåser mot diskene mine. Denne pc-en skal overklokkes(forhåpentligvis opp mot XP3200+ hastighet). Mine spørsmål er derfor: Hvilket RAM bør jeg gå for? Er den ekstra kostnaden for RAM med Winbond virkelig verdt pengene? Er det enklere å klokke og vil det gi mye bedre ytelse med Winbond? Kommer til å gå for TwinMos RAM i alle tilfeller. Annet RAM er for dyrt til mitt budsjett. Vil de vifteløsningene jeg ha valgt gi nok kjøling uten for mye støy? Det er vel ikke nødvendig å kjøre Volcano 11 viften på maks hastighet for at den skal kjøle bra nok, selv om jeg har klokket? Eller finnes det andre vifter som dere vil anbefale i denne prisklassen? (< 250,-) Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Winbond-ram er et minumum hvis du skal overklokke, synes nå jeg. Pc'en kan bli noe lydstille hvis du kjøper vifter med lav dB. Se på microplex.no Anbefaler hvertfall vifter som bråker mindre 30dB. Endret 5. mars 2004 av blackninja Lenke til kommentar
acer82 Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Takker for raske svar! Da blir det TwinMos med WindBond! Skal sjekke microplex.no for andre vifter. Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Det er i all hovedsak 4 typer brikker på twinmos-ram; 50D & 50B. 50D klarer knapt det den er spesifisert for(400mhz), og 50B kan strekkes til litt i overkant av 400. Så har du "god" brikkene fra Winbond, CH-5 og BH-5. BH-5 er helt klart det beste, og vil måle seg med selv de beste hardcore overklokkingsbrikkene som finnes i dag. Disse brikkene blir; såvidt jeg vet, ikke produsert lengre og er derfor vanskelig å finne i butikkhyllene. På grunn av etterspørselen ble imidlertid produksjonen tatt opp igjen, da under betegnelsen CH-5, som du mest sannsynlig får hvis du bestiller med winbond idag. Hvorvidt BH-5 og CH-5 har samme spesifikasjoner, husker jeg ikke. Disse tingene leste jeg på madshrimps OC guide av twinmos-brikker. Hva som er riktig går ikke jeg god for, så hvis noen har rettelser er det bare å komme med det. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Kjøp winbond du, koster bare et par hundringser mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå