Gå til innhold

traceroute

Anbefalte innlegg

Sitter med en trådløs internett-tilkobling som funker sånn:

Min datamaskin > Router > WLAN Sender/Antenne > WLAN Mottaker/Hovedsender > Router med Internett IP, altså internett derfra.

Tingen er at traceroute kun kommer til den første routeren, så kommer det bare masse stjerner fortgående nedover.

I Windows funker tracert utmerket og gir meg korrekt svar. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off topic... Dette er så genialt, at jeg bare vil formidle det til alle som ikke vet hvordan traceroute fungerer.

I enhver TCP-pakke finnes det noe som heter TTL (Time To Live), og den er vel satt til 32 som standard. Er veldig usikker på akkurat det, men...

TTL-en blir ihvertfall forminsket med én per router den passerer. Det er for ikke å få pakker som går i evig loop på internettet og leter etter en adresse som ikke finnes.

Når du tracerouter så pinger du egentlig bare maskinen, men du pinger først med TTL=1. Deretter, når den har fått svar fra den routeren om at pakken er blitt drept pga TTL er gått ut, noterer den tiden den brukte og adressen.

Deretter øker den TTL til 2. Dermed kommer den én router videre. Den andre routeren sender da beskjed om at den har drept pakken pga TTL er på 0, og maskinen din er så lur at den snapper opp adressen og tiden den brukte.

Deretter øker den TTL til tre, og slik fortsetter den helt til den er kommet til mål!

Genialt. Mannen skulle hatt en Oscar som fant opp den metoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...