Gå til innhold

Problemer med ekstern harddisk!

Anbefalte innlegg

Jeg har to eksterne harddisker, en 120 GB Iomega FireWire disk og en WD Combo 250 GB special edition. På disse har jeg lagret masse multimedia innhold som film, videosnutter og musikk.

Problemet er at hvis jeg stresser disken littegrann ved å åpne en videofil og hopper litt frem og tilbake i filmen eller navigerer litt rundt på disken i Windows Utforsker samtidig som jeg spiller av en video, så blir den plutselig veldig treg :mad: Det vil si: plutselig bruker maskinen 100% av CPU-kraften og fortsetter med det selv om jeg lukker ned alle programmer. Jeg har nok av prosessorkraft, så det skulle ikke stå på det...Det kan gå helt fint en stund før den plutselig "låser seg". Dette skjer med begge diskene og både når jeg bruker usb2 og firewire, og på begge maskinene jeg har...

Det skulle da gå ann å spille av video og musikk fra en rask ekstern disk uten at dette skjer?? Eller er ikke diskene bedre :thumbdown: ??

Har prøvd å søke på hjemmesidene til Iomega og WD uten å finne noe om problemet eller drivere som kan løse det.

Noen andre som opplever det samme??

HJELP MEG!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at hvis jeg stresser disken littegrann ved å åpne en videofil og hopper litt frem og tilbake i filmen eller navigerer litt rundt på disken i Windows Utforsker samtidig som jeg spiller av en video, så blir den plutselig veldig treg :mad: Det vil si: plutselig bruker maskinen 100% av CPU-kraften og fortsetter med det selv om jeg lukker ned alle programmer. Jeg har nok av prosessorkraft, så det skulle ikke stå på det...Det kan gå helt fint en stund før den plutselig "låser seg". Dette skjer med begge diskene og både når jeg bruker usb2 og firewire, og på begge maskinene jeg har...

Det skulle da gå ann å spille av video og musikk fra en rask ekstern disk uten at dette skjer?? Eller er ikke diskene bedre :thumbdown: ??

Har prøvd å søke på hjemmesidene til Iomega og WD uten å finne noe om problemet eller drivere som kan løse det.

Noen andre som opplever det samme??

HJELP MEG!!

Går ut i fra at det er DivX/Xvid i .avi-format du "browser rundt i".

Går også ut i fra at det som kommer under er/løser problemet:

Dette er et kjent problem, og oppstår når Windows XP (+2000?) prøver å lage en thumbnail av den første framen i filmen.

Du kan redigere en key i registeret. (bare søk på google eller noe) Dette gjør at andre ting ikke funker helt som det skal (husker ikke helt hva, men ingen livsviktige funksjoner).

En annen løsning er da å for eksempel bruke utforskeren fra mediaavspilleren du bruker (dvs. fil - åpne i programmet) å finne fila på den måten

og

unngå å gå inn i mappene der det ligger avi-filer.

Lenke til kommentar

Ja, det er ofte DivX filer og lignende i de mappene som jeg går inn i, men jeg har stillt inn utforskeren til å bare vise detaljer og så lenge jeg ikke markerer en fil, så vil vel ikke Windows forsøke å lage noen thumbnail. Jeg kan jo ikke unngå å gå inn i de mappene der det ligger avi. filer, såpass må vel en datamaskin i 2004 tåle ;)

Dessuten så skjer dette som sagt også når jeg har åpnet en filmfil i media player og skal hoppe til et sted lenger uti filmen. Det takler den ikke særlig godt; plutselig 100% CPU og hakkete film som resultat. Hvis jeg kopierer over filmen til min interne harddisk og kjører den derfra kan jeg "spole" så mye jeg vil frem og tilbake i filmen uten problemer...

Flere forslag mottas med takk

Lenke til kommentar

Hvilken av diskene henger? Har selv WD-disken, og den fungerer akkurat som en intern disk, på FireWire, vel å merke...

Kan ikke være noen dårlige codecs da? Eller gamle diskdrivere?

Kan ikke noe av det jeg her under sier, men:

Er diskene i PIO-mode eller DMA-mode? Kan vel gå inn i enhetsbehandling for å sjekke dette, eller BIOS.

Hvor mye RAM har du, og hvor mye har du satt av til virtuelt minne?

Lenke til kommentar

Det skjer med begge diskene, derfor har jeg begynnt å lure på om det skal "være sånn", men hvis det funker greit for deg...

Har 1024 MB RAM på begge maskinene jeg bruker kobler de til.

En trenger jo ikke installere noen drivere når en får disken, har som sagt surfet på sidene til Iomega og WD uten å finne noen drivere (kjører XP professional).

Vet ikke (enda) om diskene er i PIO eller DMA mode (hvilken funksjon har dette ?)

Men jeg merket nå at det var krysset av for "optimaliser for rask fjerning", noe som vel deaktiverer skrivebufferen på disken og i Windows. Da jeg fjernet denne så ser det ut som det går litt bedre, men ved aggresiv bruk så henger den fremdeles uten å klare å ta seg inn igjen når jeg lukker programmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...