Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtall ligger på 200-300 rpm


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en BMW 320i 1984.. Lurer egentlig på hvordan det kan ha seg at turtallet ligger på 200-300 på tomgang?

 

Når jeg starter bilen kobler choke (vet ikke hvordan det skrives..hehe) inn og turtallet er på 1500-1700 rpm. Virker meget troverdig, men etter et par sekuder høres det ut som den ikke gidder å "gå" mer, så turtallet detter rett til bunns og motoren stopper. :wallbash:

 

Men når jeg har holdt motoren i gang et par minutter og den er blitt varm, da detter turtallet ned på 200. Hva skjer her folkens?? :scared:

 

Trenger litt hjelp..hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige er vel å ligge på 500-1000rpm, typisk 750.

 

Du kan jo midlertidig iallfall gå frem i motorrommet og stramme gassvaieren litt, så motoren tror du alltid holder gassen litt inne.

 

Gjorde jeg på min gamle Ford før, funka bra det.

Lenke til kommentar
Du kan jo midlertidig iallfall gå frem i motorrommet og stramme gassvaieren litt, så motoren tror du alltid holder gassen litt inne.

Vel, hehe tanken er god, men lurer egentlig på om feilen ligger i luft filteret eller i spjeldet??

Eller er det feil?

Lenke til kommentar

Luftfilteret er jo enkelt å sjekke. Ta det av og start motoren. (Men ikke kjør uten, det er en grunn til at det er der).

 

Sjekket at alle sylindre går forresten? Hvis ikke så kveles den lettere.

Nye plugger og pluggledninger er ofte en god og billig investering.

Lenke til kommentar

Ok....Gassspjellet skal normalt være lukket når motoren går på tomgang(bypassing).

Chokespjellets åpning varierer fra bilmerke til bilmerke, vet ikke på BMW'n hvor mye.

Hvis motoren går jevnt, er det ikke tenningsrelatert.

Har mere tro på at det er chokespjellet, eller luftfiltret som bdd sa.

Hvis motoren går så sakte når den er _helt_ varm også, må du sjekke tomgangs-skruen og dyser i gasseren.

Lenke til kommentar

siden det er en i-motor så har du en eller annen form for luftmengdemåler i nærheten av luftfilteret. Den registrerer hvor mye luft som kommer ut derfra (og inn til motoren). Hvis motoren drar falskluft en plass etter denne måleren vil det komme mer luft enn motoren har kalkulert med og den vil gå fryktelig dårlig. Ellers kan du sjekke pluggene og pluggledningene. Evt om tenninga er helt på trynet.

 

Det finnes vel også en tomgangsskrue en plass rundt insprøytningssystemet

 

*edit: Opus nevnte vel mye av dette rett før meg :)

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Høres ut som falskluft egentlig.. Eller tomgangs-skrue. Det er liksom ikke så mye annet det kan være på disse motorene. (hatt flere selv)

 

Ta med deg en boks wd40 eller startgass. Spray litt rundt på slangene nærme innsprutet ditt. Dersom motoren går høyere på tomgang da har du en lekkasje. Hva mener du med at den er stilt inn på 3000? På alle motorene jeg har hatt i e30 er det ingen stille på skruen. Du må bare justere på feelingen..

Lenke til kommentar

Joda..på denne motoren er det nok stille skrue vet du...og den har jeg stillt inn på 3000, slik at den ikke skal stoppe, men det funker dårlig det også.

 

Så det er nok falsk luft her, så klarer vel å finne ut av det til slutt.

:dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...