Clone baby Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Hei Jeg er en fyr som har brukt windows i 5år og vill så gjerne prøve ett nytt OS nå, og da tenker jeg på Linux. Spørsmålet mitt er, hvilket linux bør jeg velge? er det lurt og kaste seg ut i en linux installasjon om jeg ikke vet noe om linux? Jeg har hørt om suse , red hat osv. men klarer ikke og bestemme meg.. Endret 5. mars 2004 av Clone baby Lenke til kommentar
TMH Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Jeg ville mandrake 9.2.. lett å innstallere og bruke for nybegynnere Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Jeg ville mandrake 9.2.. lett å innstallere og bruke for nybegynnere Kunne du funnet en installasjons guid til meg? heldst på norsk Lenke til kommentar
TMH Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 www.mandrakelinux.com - norsk www.linux.no, men ingen norske innstallasjonsguider. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Det eneste du trenger er å gå inn på www.linuxiso.org og laste ned isoene til de tre mandrake cdene, brenne dem.. sette cd en i pcen når du starter, så gjør du bare slik den ber om,, ikke vanskeligere enn det.. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 til mandrake trenger du ikke instalasjons guide, er jo enklere enn windows å installere.. Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Takker Men er mandrake 9.2 en OS for lav kapasitets hoder eller er den brukt av avanserte brukere? Og hvilken av de 3 cd'ene er det? link er det i586 cd'ene? er det PPC cd'ene? Endret 5. mars 2004 av Clone baby Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Men er mandrake 9.2 en OS for lav kapasitets hoder eller er den brukt av avanserte brukere? Mandrake er midt imellom. Det meste kan gjøres enkelt med GUI, men selvfølgelig kan du gjøre ting manuelt via konsoll, og avanserte tjenester er tilgjengelige som på alle andre distroer hvis du installerer det. Mandrake 9.2 er som nevnt vanvittig enkelt å installere, bare putte i CD'en, velge norsk etter en to-tre vinduer, og så er det gode forklaringer i installasjonsprosedyren på norsk. EDIT: I586 CD'ene, last ned alle tre. Endret 5. mars 2004 av TopDog Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Selv begynnte jeg med RedHat, og byttet gradvis ut windows mer og mer (er vel noen uker sien jeg sist var der inne, har glemt passordet til windows-pc'ne på skolen...) Så kom fedora ("redhat 10"), og jeg begynnte å bruke det. Kjempefornøyd! Drifter i dag et nettverk av ca. 10 fedora-pc'r og en Debian server i skolens regi. Ca. et år siden jeg begynnte med Linux... Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Men dere mener att jeg burde prøvd linux? eller er det bare dumt for meg som hav vært windows bruker i 5 år? Endret 5. mars 2004 av Clone baby Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Men dere mener att jeg burde prøvd linux? eller er det bare dumt for meg som hav vært windows bruker i 5 år? Prøv Knoppix, MandrakeMove eller lignende Live-CD først og se om du liker applikasjoner, GUI, brukeropplevelse o.l. først så slipper du å kaste bort masse timer med installasjon/avinstallasjon av noe du ikke vil ha. Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Men dere mener att jeg burde prøvd linux? eller er det bare dumt for meg som hav vært windows bruker i 5 år? Prøv Knoppix, MandrakeMove eller lignende Live-CD først og se om du liker applikasjoner, GUI, brukeropplevelse o.l. først så slipper du å kaste bort masse timer med installasjon/avinstallasjon av noe du ikke vil ha. Hehe, tja, jeg har jo vinterferie og massevis av tid, + en pc uten OS på så jeg tror jeg legger inn hele driten nå som jeg bare sitter her, men takk for tipset Endret 5. mars 2004 av Clone baby Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) EDIT: I586 CD'ene, last ned alle tre. Vet dere andre steder jeg kan laste det ned? det går treeeegt, 12KB/Sec cd 1 og 2 går tregt mens cd 3 lastes ned på 170KB/Sek Endret 5. mars 2004 av Clone baby Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Prøv denne: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/iso/ Lenke til kommentar
Clone baby Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Prøv denne: ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/iso/ Takk, det gikk kjappere ja Men før jeg begynner med installasjon, så lurer jeg på hvilken chatte form jeg kan bruke? er det trillian, msn osv, hva er best til linux? og hva med media player? er det noe progs som jeg må legge inn? Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 msn: gaim, amsn media player: mplayer, xine Tror nok de fulger med mandrake. Lenke til kommentar
yNx Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Nå er jeg lei av disse "hei, jeg er n00b. hvilken linux skal jeg velge?" trådene. Søk litt da! er jo 1000 tråder om det allerede. Endret 5. mars 2004 av yNx Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) HELT enig! hvorfor ikke lage en eller annen iformasjonstråd ellerno som gir svar på hva førstegangsvelgerne skal bruke.. låsing av den tråden også? vet mange ikke vil lese trådene fordi de er alt for lange.. bare et tips/kast ut i luften err.. man har jo nesten en slik tråd.. men ikke mange som ser den da. hva med en som tar seg av bare distroer for 1gangsbrukere.. med navn om det samme? Endret 5. mars 2004 av zacky Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hva med en distroFAQ tråd? En overordnet oversikt i starten og en litt mere detaljert beskrivelse skrevet av diverse fanatikere for hver distor etter hvert. bare en tanke... Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 msn: gaim, amsnmedia player: mplayer, xine Tror nok de fulger med mandrake. Ja, Gaim, Mplayer og Xine følger alle med Mandrake. Til IRC følger Xchat med. For stort sett det meste du gjør på Windows finnes det et Linux alternativ. Aberet er bare at de ofte har litt kryptiske navn så de kan være litt vanskelige å finne. Ang dere som klager over at slike tråder popper opp stadig vekk... vel, det finnes ingen distroFAQ her og nye distrioer, forbedrede distroer dukker jo opp nesten ukentlig, så det er ikke så lett for en "n00b" å vite hva som er best å satse på (om noen vet det...) DistroFAQ er en god ide, men det vil trenge heavy oppfølging skal den være relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå