waybck Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hei. Hjemme har jeg et nettverk der jeg ikke kjører domenekontroller, altså bare en windows arbeidsgruppe, som jeg har kalt HJEMMENETT. Mine pc'er er alle medlemmer av dette nettverket, og de finner hverandre uten problemer og kan dele filer og skrivere. Alle pc'ene kjører XP pro. På jobb har jeg en stasjonær pc som står under en domenekontroller, domenet heter jobb.no. Min bærbare pc tar jeg med meg på jobb titt og ofte, men da den er satt opp på HJEMMENETT, må jeg inn i 'my computer' for å endre fra workgroup til domenet jobb.no. Det er litt kjedelig å måtte logge seg på lokalt, gå inn og sette pc'en som medlem av et domene, og så starte på nytt for at pålogging skal starte med domenevalg. Går det an å sette opp en laptop slik at jeg kan plugge den inn i nettverket hjemme eller på jobb og logge rett inn uten å gå inn og endre domene/arbeidsgruppe-medlemskap først ? Lenke til kommentar
KriB Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hvis du setter opp domene hjemme også, kan du bare velge domene i en rullegardinmeny, kan du ikke det? Lenke til kommentar
waybck Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Skulle tro det, men må jeg ikke ha en domeneserver da ? Har ikke noen maskin som står på hele tiden som kan ta den rollen dessverre.... Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 I tillegg må vel de domenene være i samme forest. Men er du nødt til å være medlem av arbeidsgruppen hjemme, får du ikke tak i filene ved å bare logge på lokalt? Lenke til kommentar
waybck Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Skal dobbeltsjekke det, men jeg mener på at jeg ikke hadde tilgang på den delen av windows-nettverket som HJEMME arbeidsgruppens pc'er da var i. Lenke til kommentar
HuGo_ Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 nåja. trenger ikke å ha noe domene hjemme.. altså den bærbare.. når du da logger deg på hjemme logger du deg på lokalt på maskien ikke sant.. og da er du ikke avhengig av domenet.. og hvis du da får ip automatisk..(dynamsik) så ville jeg tro at det ikke var noe problem.. bare fornye ip adressen.. eller.. da putte inn en statisk ip hjemme. og må da sette den til atuomatisk når du skal på jobben.. eller ha 2 nettverkskort.. evnt.. et trådløst et hjemme.. (trenger basestasjon da), men kan være kjekt.. ble kanskje litt rotete det her.. men håper du får noe fornufitg ut av det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå