Ed Hunter Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hei Er den lykkelige eiger av eit EPoX -EP8RDA3+ hk, men synes det var litt rart at etter instalasjon av Windows XP deler skjermkortet IRQ med eit av dei to innebygde nettverksporter (Realtek). Skal ikkje AGP-kortet vere tilknyttet ein unik IRQ med hendvisning til ressurser på hk'et? Synes eg har lest at det skal vere sånn... Mvh Espen Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Nei, det er helt normalt at skjermkort deler IRQ med andre enheter. MEN, det kan oppstå konflikt hvis disse enhetene ikke er kompatible med hverandre. F.eks. er ikke Creative Live 5.1(lydkort) kompatibel med MSI FX5900 skjermkort i den forstand at disse to vil lage konflikt når de blir brukt sammen i f.eks. spill. (ikke i windows) I så tilfelle får du en blå skjerm med IRQ_DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL bla-bla-bla.... Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Nei, det er helt normalt at skjermkort deler IRQ med andre enheter. MEN, det kan oppstå konflikt hvis disse enhetene ikke er kompatible med hverandre. F.eks. er ikke Creative Live 5.1(lydkort) kompatibel med MSI FX5900 skjermkort i den forstand at disse to vil lage konflikt når de blir brukt sammen i f.eks. spill. (ikke i windows) I så tilfelle får du en blå skjerm med IRQ_DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL bla-bla-bla.... Etter det jeg har opplevd, er Creative SoundBlaster 5.1 Live! generelt lite kompatibelt mtp. IRQ-deling. I de maskinene jeg har hatt, har ikke kortet ville virke stabilt og skikkelig med mindre det fikk unik IRQ ... og spesielt vanskelig var det å få det til å fungere i SMP-maskiner. SB 5.1 Live!'n er nå kasta ... Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 For ikke å å snakke om driverene da.... Beklager avsporingen her. Men som du skjønner, så har flere hatt slike kompabilitets-problemer...Sterke følelser i sving når man har slitt i et par uker, for så å finne ut at det forbanna lydkortet er synderen. Lenke til kommentar
ZaKo Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Kan det innebygde lydkortet på hovedkortet(8rda3+), gjøre så det blir konflikt med mitt skjermkort: saphire 9800 pro A-I-W ?? Fordi jeg har merkelig feil med f.eks småhakk og lydproblemer. Er ikke FPS vi snakker om her, har skrevet et innlegg om denne feilen her før..! Sorry hvis jeg avbryter her. Ville bare ha svar siden jeg har samme hovedkort som du som startet innlegget Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Nei, det er helt normalt at skjermkort deler IRQ med andre enheter. MEN, det kan oppstå konflikt hvis disse enhetene ikke er kompatible med hverandre. F.eks. er ikke Creative Live 5.1(lydkort) kompatibel med MSI FX5900 skjermkort i den forstand at disse to vil lage konflikt når de blir brukt sammen i f.eks. spill. (ikke i windows) I så tilfelle får du en blå skjerm med IRQ_DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL bla-bla-bla.... Etter det jeg har opplevd, er Creative SoundBlaster 5.1 Live! generelt lite kompatibelt mtp. IRQ-deling. I de maskinene jeg har hatt, har ikke kortet ville virke stabilt og skikkelig med mindre det fikk unik IRQ ... og spesielt vanskelig var det å få det til å fungere i SMP-maskiner. SB 5.1 Live!'n er nå kasta ... Takker for svar! Har SB Live! 5.1, og fungerer heilt fint, med unik IRQ vel og merke.... Må nesten være meiningen av Epox, er vel bare å disable Realtek-chippen uansett, då får jo skjermkortet egen IRQ Men andre kontrollerer som deler IRQ, tenker då på S-ATA Raid kontrolleren (Har OS på S-ATA disk), gjør vel ingenting om den deler IRQ? Bare lydkort og skjermkort i hovudsak dette gjelder? At dei må ha unik IRQ meiner eg... Og ZaKo: Har du sjekket at det ER IRQ-konflik mellom skjerkort og lydkort? KAN jo være andre problemer enn lydkortet viss du opplever hakk i spel? Lenke til kommentar
ZaKo Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Vel.. jeg har prøvd det meste for å si det sånn og det begynnerå bli veldig irriterenes!! fordi det gjelder ikke bare spilling..ser jeg på film hvor det er mye bevegele så merker jeg at bildet, skal vi si..hopper framover..! Lyden kan også sprake hvis det blir jobb, dette skjer til tider når ejg hører på winamp. Plutselig helt uten videre hører jeg liten robot lyd dette kan skje hvis jeg bare gjenoppretter internett explorer..! Har jo liksom rask PC, og skal ikke ha noen problemer med nådagens spill! alle nye drivere også..! men skal ikke ødelegge innlegget her jeg, med å blande inn noe annet Håper jeg får svar uansett da..! Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Dette med IRQ deling/konflikter gjelder bare i sjeldne tilfeller, normalt sett er det uproblematisk. Også mellom lydkort og skjermkort. Til zako: Når det gjelder bruk av innebygde lydkort/skjermkort, får man fort problemer p.g.a. RAM (tro det eller ei...) Maskinen blir fryktelig kresen på RAM når du benytter deg av integrerte funksjoner. Sjekk kompabilitetslisten som står på Epox sin support side(i nederland) Forøvrig er det en del kjente "issues" vedrørende drivere som ikke kjører normalt under enkelte typer windows. Dette finner du ut mer om på microsoft supportside. Lenke til kommentar
ZaKo Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Okey..! Hmm.. men tror jeg har riktig RAM til hovedkortet da.. skulle ha 333/400 MHz støtte.. og det har jeg.. PC3200 ram også. Er så irriterenede.. har liksom vært sånn siden jeg satte den opp..! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Ser at siste BIOS fixer noen problemer knyttet til skjermkortene................. Lenke til kommentar
Swixz Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Til zako: Når jeg sier RAM-type, mener jeg ikke PC2700 eller PC3200. Det går på at HK kan støtte f.eks. Twinmos PC3200 CH-5, men ikke Twinmos PC3200 50b. Dette har noe med "timings" å gjøre, hvis jeg ikke tar helt feil. Men nå er det jo slik at HK produsenten sørger for å være kompatibel med markedets mest vanlige standard RAM-typer/egenskaper. Så hvis du har RAM fra en "kjent" fabrikant som kingston, geil, corsair e.l. , så er det usannsynlig at HK ikke støtter RAM`en din. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Et lite tips, bruker du ikke com-portene eller skriverporten, kan disse skrues av i bios for å frigjøre irq'er. Mvh Meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå