Gå til innhold

Kontrollering av bruktmarkedet

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som en direkte anklage mot akkurat denne selgeren, det kan godt være at han har støtte i det han gjør, men tar dette likevel som et eksempel da jeg syns det illustrerer problemet rimelig godt.

http://bruktmarked.hardware.no/marked/?db=...query=retrieval

10500,-

hw_pc.jpg

Syns altså at hardware.no burde få en kontrollrutine av noe slag, folk blir lurt her og det er jo ikke noe særlig. Selvfølgelig innser jeg jo at det er nær umulig å gå igjennom alt som skjer på siden hver dag, men man kunne jo prøve? Til slutt, kom over denne PCen pga at den lå på forsiden til hardware.no under Selger splitter ny ubrukt SUPER PC til billig pris", og måtte da bare sjekke denne. Vil helst ikke at folk skal tro at jeg sitter og surfer på bruktmarkedet 24 timer i døgnet for å finne eksempler som dette ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nok vært vanskelig å kontrollere bruktmarkedet. Hadde jo tatt mange timer hver eneste dag.

Men det er jo faktisk en "Varsle support" knapp der man kan melde ifra til en admin hvis man finner annonsen:

Finner du støtende, ulovlig, useriøse, eller feilaktige opplysninger i en annonse håper vi du tipser oss om dette. Fyll ut skjemaet for å bidra med å holde databasen "ren". Obligatoriske felter er merket med *

Har hatt lyst til å bruke den kanppen en del ganger selv. Men er ikke sikker på om de vil gjøre noe med en annonse der varen "bare" er overpriset.

Edit: Her er det en "RÅ SPILLMASKIN!! :roll: Ville ikke kalt min egen maskin "Rå" og ihvertfall ikke denne....

Edit nr2: :green: Kom på en ting! Hva hvis man ikke kunne legge inn egen overskrift. Hardware-bruktmarkedet kunne vært delt opp i egene maler man måtte fylle inn og det var allt som syntes i overskriften. Så kunne man heller lagt til litt ekstra etterpå i "fritekst"

Eks:

P4 2.8ghz,gainward fx5600 128mb,512mb pc2100 ram.

Cpu,grafikkort og ram kunne vært overskrift, Kunne hentet opplysningene fra samme database som prisguiden slik at det ikke var mulig å skrive noe annet. Er den for gammel til at noe ikke selges kunne det vært en egen som het "utgått"

Så kunne resten kommet på løpende bånd. Fyllte man det ikke ut gikk det ikke ann å sende annonsen.

Hadde vært gøy å være linket til prisguiden ihvertfall. Spesielt cpu,ram,grafikk. Der er jo prisguiden rimelig oppdatert. :thumbup:

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Det er jo lov til å prøve seg da. Kan ikke nekte folk å tjene penger. Hvis noen er så dumme at de betaler den prisen så er det deres egen feil :)

Men skal jo si meg enig i at akkurat dette er et eksempel en misvisende annonse

Lenke til kommentar

Det er til alles beste at man forsøker å være seriøs når man selger. Eks. uærlige bruktbilselgere ødelegger for resten av bruktbilmarkedet osv.

Edit:

Derfor er jeg glad for at det finnes fora hvor eks. uærlige forhandlere/selger blir "hengt ut", slik at jeg vet at jeg aldri skal ha noe med de å gjøre.

Et godt rykte er også verdt penger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

greit at folk prøver seg, men når de fleste varene ute på bruktmarked er overpriset bruker man det nesten ikke.. man kan jo selvsagt kontakte selgeren og prute men men. når jeg tenker bruktmarked tenker jeg på billigmarked (vet ikke hvorfor)

Lenke til kommentar

Særlig brukte pc komponenter er noe spesielt da man aldri kan garantere hvordan eieren har brukt fornuft/vett når de har håndtert komponenter.

Kjedelig å få problemer 3-6 måneder etter man har spandert så mye penger.

Personlig ville jeg aldri kjøpt noe på et bruker-bruker marked hvor jeg vet de har gjort alt selv, med mindre jeg kjente personen godt.

Forholder meg da heller til demobrukte varer fra annerkjente leverandører hvor jeg kan "sette" meg på de hvis ikke alt er som det skal.

Lenke til kommentar
Edit: Her er det en "RÅ SPILLMASKIN!! :roll: Ville ikke kalt min egen maskin "Rå" og ihvertfall ikke denne....

Klart det er en dødsrå maskin, så du ikke at det var ett TI 42000 kort ! :p

Med en ekstra null blir det rått, hehe

Over til alvor :

Det er vel lite vi kan gjøre med prisene på bruktmarkedet, det virker som mange tror det er qxl de legger varene ut på.

MEN her på forumet er vel de fleste oppegående, så jeg regner med at ingen kjøper overpriset utstyr ;)

Lenke til kommentar
Særlig brukte pc komponenter er noe spesielt da man aldri kan garantere hvordan eieren har brukt fornuft/vett når de har håndtert komponenter.

Kjedelig å få problemer 3-6 måneder etter man har spandert så mye penger.

Personlig ville jeg aldri kjøpt noe på et bruker-bruker marked hvor jeg vet de har gjort alt selv, med mindre jeg kjente personen godt.

Forholder meg da heller til demobrukte varer fra annerkjente leverandører hvor jeg kan "sette" meg på de hvis ikke alt er som det skal.

Du er selvsagt i din fulle rett til å foretrekke demovarer istedet for brukte varer kjøpt av ikjente personer.

Selv har jeg bare positive erfaringer med kjøp på bruktmarkedet her på hw.no. De fleste selgerne jeg har vært borti er av samme "alen" som meg selv: En ivrig PC hacker som har noen deler til overs som man selger for en fornuftig pris. Ærlighet varer lengst og forskuddsbetaling har aldri vært noe problem. Jeg har til og med fått pengene tilbake da selger en gang klarte å ødelegge skjermkortet under demontering.

Så lenge QXL-pappaguttene holder seg unna bruktmarkedet på hw.no, så er kvaliteten bra nok. Men alle tiltak til å stremme inn ønskes velkommen. La oss håpe vi slipper QXL tilstander.

Lenke til kommentar

Vi rekker dessverre ikke å se over alle annonsene til enhver tid, så det er fint om dere benytter "Varsle"-knappen i bruktmarkedet dersom det er annonser dere reagerer på.

Når det gjelder dette konkrete tilfellet ble jeg faktisk varslet om dette, men jeg synes ikke jeg har grunnlag for å fjerne annonsen. Det at varen er svært overpriset er i grunn selgers problem, og ikke vårt. Jeg forstår argumentet med at tjenesten kan tape seg i verdi dersom det dukker opp mange slike annonser, så jeg skal følge med på dette.

Alt i alt mener jeg altså ikke at høy pris er godt nok grunnlag for å fjerne en annonse. Uansett er det opp til kjøper å vurdere hvorvidt det er et godt kjøp eller ikke - vi i Hardware.no kan ikke gjøre denne vurderingen for våre lesere. Det er jo slik det fungerer når man ser på tilbud andre steder også, f.eks. i avisa.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

enkelte webshopper er overprisa i forhold til andre webshopper. Vi kan ikke fjerne webshoppen forde. Menmen.. jeg synes det er synd at ting skal overprises hele tida. men datakomponenter har vanligvis større verdi for selger enn for kjøper.. noe jeg forstår godt.

Lenke til kommentar

Fryktelig hvor mye mer oppstyr det ble av han som solgte 160gb disker, syntes det er greiere enn dette. Det å si at man selger en HDD på 160gb er jo litt mer korrekt informasjon til kjøper enn "RÅ SPILLEMASKIN" osv.. menmen

Lenke til kommentar
Du er selvsagt i din fulle rett til å foretrekke demovarer istedet for brukte varer kjøpt av ikjente personer.

Selv har jeg bare positive erfaringer med kjøp på bruktmarkedet her på hw.no. De fleste selgerne jeg har vært borti er av samme "alen" som meg selv: En ivrig PC hacker som har noen deler til overs som man selger for en fornuftig pris. Ærlighet varer lengst og forskuddsbetaling har aldri vært noe problem. Jeg har til og med fått pengene tilbake da selger en gang klarte å ødelegge skjermkortet under demontering.

Så lenge QXL-pappaguttene holder seg unna bruktmarkedet på hw.no, så er kvaliteten bra nok.  Men alle tiltak til å stremme inn ønskes velkommen. La oss håpe vi slipper QXL tilstander.

Helt enig med deg der! Er nok bare jeg som har vært litt for skeptisk i perioder. Og greit å få tilbakemeldinger fra brukere som deg selv om at hw.no er vesentlig bedre enn andre fora på dette området :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...