twarr Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 heisann.. Jeg har en telefon-kontakt som er benyttet som isdn, som jeg nå vil bruke som nettverkskontakt.. problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal koble... visst jeg kobler fra venstre til høyre, 1,2,3 og 6 så funker det ikke..dette er en boks som telenor bruker til isdn (2 uttak) og det står "Elko" og "EP016" og "08 9 JM" på kretskortet.. noen som vet hvor jeg skal koble? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) ISDN-kontakter har vanligvis 2 stk endemotstander (små runde/avlange komponenter) som sansynligvis må fjernes. Disse kan enten klippes vekk eller kobles ut ved hjelp av microswitcher (små brytere) hvis dette finnes. Hva skal du koble i andre enden av kabelen? En annen ISDN-kontakt eller en RJ-45 plugg (nettverksplugg) Hvor mange ledere (kobbertråder/ledninger) er det i kabelen du skal bruke? Den letteste metoden hvis du har 8 ledere tilgjengelig er å koble helt likt i begge ender (1 til 1, 2 til 2 osv.). (RJ-45 pluggen er numerert fra venstre mot høyre hvis du peker den vekk fra deg og har mothaken nedover etter det jeg husker) Endret 4. mars 2004 av John_^ Lenke til kommentar
twarr Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Det er 4 ledere i kabelen.. derfor må jeg koble på 1,2,3 og 6... i andre enden er det en nettverksplugg der 1,2,3 og 6 er tilkoblet ja.. jeg pratet med en kar fra Bravida, og han sa bla. at sånn som det er på RJ-45 pluggen, slik er det ikke i kontakten. 1 og 2 i pluggen = 4 og 5 i kontakten osv... Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Du skal bruke fra venstre i kontakten nr. 2 3 - 5 6 som tillsvarer ledere i nettverkskabelen 1 2 - 3 6. Du ser det hvis du bikker ut printen og følger printbanene på baksiden. Hvis der er motstander i kontakten må de klippes av, noen kontakter har 2 brytere de må stå av. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Har du tenkt å bruke telefonledningene som nettverkskabler? Går det hvis du endrer på kontaktene i begge ender? Lenke til kommentar
twarr Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Ja, det er det jeg har tenkt å gjøre, og ja det funker fint fint, har testet det selv... vanlige telefon-kabler vet jeg ikke, men med isdn kabler funker det utmerket.. (kanskje du får litt mindre hastighet, men pytt pytt) Lenke til kommentar
twarr Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Du skal bruke fra venstre i kontakten nr. 2 3 - 5 6 som tillsvarer ledere i nettverkskabelen 1 2 - 3 6. Du ser det hvis du bikker ut printen og følger printbanene på baksiden. Hvis der er motstander i kontakten må de klippes av, noen kontakter har 2 brytere de må stå av. heisann.. jeg prøvde dette nå, men det funket ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå