Arntfinn Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) #include <stdio.h> #include <iostream> using namespace std; // prototyperklæringer int sumArray(int nIntArray[], int nArrayLength); void showArray(int nIntArray[], int nArrayLength); int main(int nArg, char* pszArg[]) { // henter en verdi for antall løkker int nAkkumulator = 0; cout << "Dette programmet summerer verdier som oppgis av brukeren\n"; cout << "Avslutt programmet med å oppgi et negativt tall\n"; // lagre tall i en array int nInValues[128]; int nStkValues = 0; for (; nStkValues < 128; nStkValues++) { // hent et nytt tall int nValue; cout << "Skriv inn det neste tallet: "; cin >> nValue; // hvis det er negativt.. if (nValue < 0) { // ..end løkken break; } // ..hvis ikke, lagre tallet i arrayen nInValues[nStkValues] = nValue; } // skriv ut verdiene og summen av dem showArray(nInValues, nStkValues); cout << "Summen er " << sumArray(nInValues, nStkValues) << "\n"; return 0; } // showArray - viser elementene i en tabell med lengde nArrayLength void showArray(int nIntArray[], int nArrayLength) { cout << "Det første tallet i arrayen er:\n"; for (int i = 0; i < nArrayLength; i++) { cout.width(3); cout << i << ": " << nIntArray[i] << "\n"; } cout << "\n"; } // sumArray - returnerer summen av elementene i en heltallstabell int sumArray(int nIntArray[], int nArrayLength) { int nAkkumulator = 0; for (int i; i < nArrayLength; i++) { nAkkumulator += nIntArray[i]; } return nAkkumulator; } følgene kompileres og kjøres, men summen (sumArray) returnerer bare 0 ---------- edit: haha, bestemte meg for å kjøre den en gang til, og så fikk jeg se at jeg ikke hadde satt i i for løkka i sumArray til 0 (faktisk ikke noe i det hele tatt). Nå virker det Endret 4. mars 2004 av Arntfinn Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Bra du fikk løst det. Jeg anbefaler deg uansett å bruke en annen bok. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 hehe, nei den boka er ikke så veldig god. for ikke å snakke om alle skrivefeilene det er i eksemplene. en variabel er oversatt i en linje, og ikke i den neste etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå