Gå til innhold

19" oppløsning? HASTER!!

Anbefalte innlegg

Hmmm..... na er jeg litt forvirra.

Jeg har en sony CPD-G520 21", og kjorer 1920x1440 pa 75Hertz. Alt er klart og ikke for lite. Driver med 3D design (MAX, CAD, maya) sitter vanligvis foran dataen fem-seks timer daglig, og far ikke vondt i hodet. Jeg leser her at de fleste kjorer pa lavere opplosning og hoyere hertz.

Eneste jeg vet om hertz er at jo hoyere jo bedere. Men jeg vet ikke hvorfor! Er det dumt a kjore pa 75hz? I safall, hvorfor? og hva bor jeg ha med min skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, det er individuelt hva som skal til for å få vondt i hodet, men ideelt sett har jeg den oppfatning at man bør kjøre skjermen sin så lavt i oppløsning at man kan kjøre 85 hz refresh rate. Selv kjører jeg min 19" på 1600*1200 i 85 hz og synes det er helt greit. Det har vel noe med slitasje på øynene å gjøre...

sof

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-29 15:36, [LOST]Snik skrev:

Stream: Får du ikke vondt i hodet av 60Hz?

Spesielt ettersom du jobber foran skjerm...jeg får helt noia på 60Hz. Liker ikke 75 noe særlig heller.

Minstekrav til mine skjermer: 1600x1200@85Hz

Jeg vil tro at denne refreshraten er sjekket på laptopen (LCD). Går ikke an å jobbe med en slik oppløsning på en CRT skjerm med den oppløsningen.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-30 18:26, Mari_ skrev:

Hmmm..... na er jeg litt forvirra.

Jeg har en sony CPD-G520 21", og kjorer 1920x1440 pa 75Hertz.

Men nå stiller vel den skjermen ca 5-6 klasser over en gjennosnittlig Samsung eller LG på nVidia også da...

Kjører 1280x1024@85Hz på min Sony E400, jeg var storfornøyd helt til jeg gikk fra Creative GF256 til Gainward GF2pro, makan til drittkort i 2D skal man lete lenge etter.

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2001-10-30 19:10 ]

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Quote:

Den 2001-10-30 18:26, Mari_ skrev:

....Jeg har en sony CPD-G520 21", og kjorer.....

kunne du si litt om den skjermen. jeg har tenkt på tanken å kjøpe den (hva er norsk pris? finner den ikke i webshopene) men da til å spille på (cs).

mener jeg har hørt noen si 21" er "for mye" (snur hodet for mye), så er en 19" det jeg bør gå for eller? andre med erfaringer?

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke jobbet med pc'n så hadde jeg vel kjørt 1152x864 på en 19"... men siden jeg jobber med pc'n må jeg ha så masse desktopplass som mulig, ergo kjører jeg 1280x960 (gidder ikke 1280x1024, blir feil aspect ratio)... Hvis du spiller så er det faktisk ikke så dumt med en skjerm som klarer 100hz i 1280x960, blir faktisk diggere å se på, men da må du ha skjermkort som klarer å dra opp i så mange fps... (hvis noen lurer på hvorfor, når det holder med 25fps på film, så må man huske på at film har motion blurring.. du får litt av samme effekten ved høy fps på dataskjermen)

Lenke til kommentar

Dette med oppfriskning og hva en bør kjøre..

Det sies her at det er individuelt fra person til person, stemmer det. Men det er nok også forskjellig fra skjerm til skjerm hvor godt man merker det.

Hadde nemlig før en brukbar ADI 17" 5P (?) skjerm, kjørte 85hz, så ingen flimring.

Så kjøpte jeg en bra Sony 19" G420, denne må jeg kjøre i 100hz (1280x1024) for at flimringen ikke skal være synlig.

Med 85hz går det forsåvidt greit, men etter en stund på lyse bakgrunner legger en merke til at det ikke er helt "stabilt".

Har en følelse av at det rett og slett skyldes at Sony-skjermen har et mye mere lyssterkt bilde.

Har et Geforce 4 Ti4400 hvis noen skulle lure.

Lenke til kommentar

jeg får hodepine etter 2 minutt på oppfriskning på 75 eller lavere, ved 85 og jeg kan sitte en hel dag uten å merke noe som helst.

har vel litt med skjermen å gjøre og, min søsters eldre 17" acer skjerm klarer maks 72hz oppriskining i 1024x768 og på den så får jeg faktisk ikke hodepine når jeg bruker hennes maskin, mens min samatron 96P så flimrer den ved 75hz og som sagt, gir meg hodepine etter en kort stund.

forøvrig så kjører jeg på 1280x1024@85hz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...