sarha Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Hei, Har benyttet FTP mulighetene i XP/Explorer og opprettet en FTP på en av de fire PC-ene jeg har i hjemmenettverket gjennom en DI-804 ruter. Ingen problemer med aksess til FTP lokalt, men hvordan adresserer jeg den fra en maskin "utenifra" via internett? Hvordan angir jeg internettadressen? Sarha Lenke til kommentar
Kukkikano Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Hei For å få tilgang til Ftp "utenifra" må du peke port 21(som er default ftp port) til pc'en som har ftp servern. Dette gjøres på routern, altså DL-801. På min dlink 614+ så har jeg satt opp i virtual server at port 21 skal til ip adr 192.168.0.2 som er min ftp server. En annen ting du må tenke på er om du har fast ip eller dynamisk ip. Har du fast ip så er det ingen problemer med dette siden da har man en ip å forholde seg til. Har du dynamisk ip så kan det være litt vrient siden du kan få tildelt forskjellige ip adresser, en løsning på dette finner du på www.noip.com. Lykke til Lenke til kommentar
sarha Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Takk for svar. Jeg er slave av Telenor og har dynamisk tildeling av adresse. Så jeg får sjekke linken til NOIP og se hva som kan gjøres. Sarha Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) sliter også med det samme. jeg fikk tilgang til ftp'en min før men nå når jeg har valgt en annen mapp som "root"(eller hva det nå heter)så kommer jeg ikke inn på ftp'n bruker no-ip og bulletproof med dlink 624+ router telenor Endret 5. mars 2004 av Lautsprecher Lenke til kommentar
KriB Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Dette har jeg gjort for å få Bulletproof server bak en ruter: Satt Bulletproof som passiv og tildel den en port den skal lytte på (jeg har port 69). Sett at de passive portene som skal brukes for overføring er i en serie som ikke brukes av andre ting.(Jeg bruker 50000-50100 og har ikke problemer. Legg så inn internett-ipen din eller "tekstadressen" du har på serveren (det kan du få gratis av no-ip.com). Så må du forwarde både port 69 og port range 50000-50100 til den lokale ip-en som er på ftp-serveren. Kan nevne at Bulletproof server har en meget bra manual som du finner på "hjelp"- menye inne i programmet. Lenke til kommentar
sarha Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Hei, Mener du at man må tilordnes/abonnere på en "tekststrengadresse" som er fast om man har dynamisk IP tilordning,- for å kunne benytte en FTP som står innenfor en ruter? Makes sense egentlig. Jeg trodde bare ikke det var så komplekst, men hadde en anelse. Ein hart stykke lauk (NL) Lenke til kommentar
KriB Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Man må ikke, men noen ISP-er tildeler deg en ny ip-adresse hver gang du logger på internett. Dette gjør at alle utenfor lokalnettet som ønsker å bruke din FTP må få beskjed om din nye ip hver gang du logger på. Hvis du bruker no-ip og får en tekst-adresse får man muligheten til å laste ned et program som starter hver gang man skrur på maskinen og sjekker din nåværende ip og gir no-ip beskjed om det (Det heter vel DNS oppdatering (Dynamic name server)). Dermed trenger dine brukere kun å huske på "sarhas.ftp.no-ip.com" og ingen trenger å bry seg med hvem som har hvilken ip akkurat nå.... Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Lurte på noe, har opprettet ftp server.. Så må jeg legge det i filter settet. (Åpne den for internett) Men er usikker på hva skal stå der. avsender IP-adresse (Betyr min IP eller lokal IP ?? Subnettmaske ?? Motaker: vil at hvem som hels kan komme inn, blir da 0.0.0.0 ?? Subnettmaske ?? Lenke til kommentar
sarha Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 Takker for svar! Det virker jo rimelig at man må være innmeldt hos en DNS for at man skal kunne aksessere en FTP innenfor en lokal ruter med dynamisk tilordning av IP. Det er neppe internett-adresser til alle og man må ty til noen knep. Selv skal jeg bare overføre noen store filer fra Bergen til Bærum og vil vel kanskje i stedet for å sette opp en FTP med DNS, bruke en P2P tjeneste som "FolderShare". De baserer seg antagelig på liknende teknikker, men litt mer kamuflert? Sarha Lenke til kommentar
KriB Skrevet 9. mars 2004 Del Skrevet 9. mars 2004 For maskin til maskin overføring er det velidig lite som er raskere og bedre enn ftp. Det er basis protokollen for overføring på internett, ftp - file transfer protocol akkurat som http er hyper text transfer protocol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå