Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg å lage en filserver for:

* lagring av diverse filer

* streaming av mellomlagret dvd filmer (i full kvalietet) til HTPC

* Musikk bib.

* mm.

 

Hva er kravene til hardware for dette? Har tenkt på Gigabit nettverk, sånn for morro, arti med litt høye specs :yes: Kanskje overkill :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er ikke noen absolutte krav, men det mest effektive er en P4 med HT og et hovedkort med CSA-gigabit LAN (CSA gigabit kjører ikke på PCI bussen som alle andre gigabit løsninger (også andre innebygde løsninger) og vil derfor i praksis gi deg mye mer ytelse (en f.eks gamle P4'er, A64 o.l.).

 

Selv bruker jeg en 2.4C på et MSI 875P hovedkort med CSA-gigabit og det leverer 70-80MB/s på LAN.

 

Skal du bruke win2k3 server vil jeg og anbefale deg minst 512MB RAM, disker - så mange du har råd til :)

Lenke til kommentar
Der er ikke noen absolutte krav, men det mest effektive er en P4 med HT og et hovedkort med CSA-gigabit LAN (CSA gigabit kjører ikke på PCI bussen som alle andre gigabit løsninger (også andre innebygde løsninger) og vil derfor i praksis gi deg mye mer ytelse (en f.eks gamle P4'er, A64 o.l.).

 

Selv bruker jeg en 2.4C på et MSI 875P hovedkort med CSA-gigabit og det leverer 70-80MB/s på LAN.

 

Skal du bruke win2k3 server vil jeg og anbefale deg minst 512MB RAM, disker - så mange du har råd til :)

70-80MB/s på gigabit nettverk, tenkte nemlig å bruke en gigabit switch ala denne.

Lenke til kommentar

Du kan alltids kjøpe noe brukte greier eller noe jalla men hvis du gjøre som jeg gjorde, jeg kjøpte et demobrukt hovedkort+CPU hos PS til ca 1900 kr og brukte noe gammel RAM (anbefaler PC3200 skal du handle nytt) men har du PC2100 brikker liggende (eller kjenner noen du kan kjøpe det billig av) så har hastighet lite å si i en fil/game server, mengden er det som teller her ;)

 

Poenget med såvidt kraftig filserver er at det koster faktisk ikke så mye ekstra (dersom du så likevel ikke har noen brukte komponenter). Nytt så er prisforskjellen mellom en P4-HT/i875P/giga og Duron 1.6+vifte/VIA+gigakort neppe mer enn 1000 kroner (demobrukt enda mindre), en filserver (med f.eks 1TB disk) koster jo ikke under 10000 likevel så 10% for å ha noe som "trøkker" er verd det (IMHO)

 

Alle gigaswitchene jeg har prøvd av typen billige/halvdyre 3com, smc, dlink, unex, cnet og corega (!) har levert nær sagt den samme ytelsen (70-80MB/s) så noen dyr switch trenger du absolutt ikke, den SMC'en vil duge helt fint.

 

Som nevnt her så er RAID5 veldig greit i filserver, det er sikkert og det leverer svært bra leseytelse, selv til mange klienter av gangen (noe som jo dreper ytelse fra enkle disker). Akilleshél - skriving, pass på å ha en egen disk til upload hvis der lastes opp ting til server'n ofte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
raid 5 er kjekt og ha på en filserver

du ha dedikert Raid-kontroller for å få Raid 5?

..eller kan Windows og/eller spesielle drivere fikse dette?

 

Kor rimeleg er det mogeleg å få Raid 5 med IDE-diskar (ikkje S-ATA)?

Neida, RAID5 kan oppnåes med software, Win2k/Win2k3 server har begge støtte for det innebygget. Vil du ha hardware RAID så vil jeg anbefale deg HighPoint 454, den er ganske billig og fungerer veldig greit.

 

Jeg vil dog sterkt anbefale deg å kjøre 64kB cluster size på RAID volumet (det gir en vesentlig ytelseøkning i RAID5).

 

Se og RAID guiden, greit innføring i endel begreper.

Lenke til kommentar

eller du kan ha et raid 1 duger like greit til idee disker.

 

beggrunnelse ide disker har det problemet med at dem lar seg ikke synkronisere like godt som scsi. og dermed får du ikke en god farstid på disse bruk da heller en mellom klasse som serial ata dem er verken dyrer eller billigere en ide.

 

ting 2 greit med en kraftig fil server vis den skal behandle mange filer hvem vet kan jo hende det er en eller annen idiot som laster opp eller ut en hell del små filler.

 

giga bit lan er greit vis du skal ha ett backbone på lan eller lignende ikke nødvendig til ett lokalt nett hjemme med maks 1-3 pcer.. da kan man like greit vrake selge den pcen man har og sette opp en dual hovedkort med disker så det holder sammen med ett disk kabinett til lan :thumbs:

 

men ellers så er det greit nok husk å ha en del minne slik at det skrives minst mulig til disk og vis du i tillegg er litt lur kombiner denne fil serveren som en spill server også

 

mvh meg

Lenke til kommentar

Sikler litt etter å oppdatere bruks pcn min også til AMD64 og bruke delene fra den til HTPC, like greit å kjøpe alt i et =o) Men det koster mer, og må vente "litt" lenger.

Men men, bedre tid til å suge kunnskap. Noen som har noen gode sider som tar for seg RAID litt grundigere en hw.no og linken de har der. Vil ha en mer utdypende forklaring på feiltoleranse mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...