Gå til innhold

cd eksploderte, brenner kaputt


Anbefalte innlegg

En Asus-brenner leser/ brenner feil etter denne smellen som skjedde nettopp, og den funker ikke godt mekanisk lenger. Skuffen lukker dårlig enkelte ganger.

 

Bitene er fjerna ( rista ut ), men selv om det ikke er mulig å høre tegn til flere løse splinter, så kan det nok være noen rester fastkila likevel.

 

... support er stengt for dagen, så jeg lurer på, er sånt en grei garantisak ( 2 mndr. gammel ), eller kan cd-skiver evt. være tilfeldig feilsentrert fra fabrikk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

hvordan klarte du det ?

det burde vel være en grei garantisak så lenge ikke du har forårsaket dette. jeg har ikke akkurat hørt om tilfeller hvor en cd har eksplodert mens man prøver å brenne på den.

Lenke til kommentar

--

I følge loven er alle feil som oppstår innen de første seks månedene å regne som fabrikkfeil. (Hvis du ikke har brukt produktet uforsvarlig). Gjør selger oppmerksom på at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav.

Dersom du har lidd et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

--

Overstående er mer eller mindre klippet ut fra forbrukerportalen.no.

Hvis du har kvitteringen på den blanke cden som ødela brenneren din er det verd et forsøk å prøve å få selgeren av cdplata til å erstatte brenneren.

Lenke til kommentar

Viss dette skal være ei garantisak må det vises at det er brenneren som var skyld i at cden eksploderte. kan produsent vise at det ikke er noen mekaniske feil ved brenneren er det kunde som har brukt brenneren feil og dermed forårsaket skaden sjølv.

 

Men for all det send inn ein RMA søknad så kan det godt hende at du får positivt svar.

 

 

Ellers blir det å fremme ei garantisak like dumt som å kreve erstatning frå bilselger for at du kræsja på det glatte føret sidan bilen hadde sommerdekk på.

(og bilen vart levert i juni!)

 

mvh

JanEirik

 

 

 

PS:

Skrotnisse: saks fra lovdata.no neste gong du skal sitere loven for det som står på forbrukerrådets sider er deira tolking av loven ikkje den rette loven ordrett.

Lenke til kommentar

hadde en plextor brenner hvor ei "silver circle" plate "eksploderte". Plextor avslo garantien konsekvent. Har hørt om flere som har hatt billigplater som brekker i stykker i brenneren. dette er visstnok grunnet ubalanse i plata og det kan, med all respekt, IKKE produsenten av spilleren lastes for. importøren av cdplata erstatta min spiller... hvorfor? fordi plata var "sertifisert" opp til 52x brennehastighet og min brenner var kun 32x..

Lenke til kommentar
hvordan klarte du det ?

det burde vel være en grei garantisak så lenge ikke du har forårsaket dette. jeg har ikke akkurat hørt om tilfeller hvor en cd har eksplodert mens man prøver å brenne på den.

Meldingen kom fra kunde jeg har bygget pc for. Tviler på at det var under brenning.

 

De tenkte ikke på å bruke garanti på dette - jeg har ny brenner til kunden liggende. Jeg syns saken er både kuriøs og interessant og lurte på hva andre gjør i lignende tilfeller.

 

Takker for mange gode innlegg :thumbup: men tror jeg peller brenneren fra hverandre, siden jeg syns den mekaniske feilen tyder på at det er mulig å reparere.

Lenke til kommentar

Dette har skjedd mange andre enn deg. Både med CD-rom lesere og brennere. Problemet er at platene spinner veldig raskt rundt Husker ikke omdreiningstallet her og nå men mener det er rundt 10.000 rpm på 52x. CD-rom'en inneholder stabiliseringsmekanisme som skal stabilisere dårlig sentrerte CD'er. Noen ganger funker ikke denne, andre ganger har man bare en særdeles mekanisk svak plate.

 

Det som skjer er at platen har innebygde spenninger eller sprekker som plutselig sprekker videre i voldsom fart når platen snurrer så raskt som 10.000 rpm (= 167 runder per sekund) I sakte film kan man si at platen sprekker opp og treffer noe så den går i tusen knas. Dette oppleves som et smell og CD'n "eksploderer".

 

Jeg vet ikke om Asus kommer til å skylde på CD'n eller ikke, og om CD-produsenten vil skylde på brenneren. Men jeg mener at en av dem har skylda. Du får sjekke litt rundt og høre med andre som har opplevd det samme. Jeg tror produsenten av brennerene/leserene brukte å erstatte produktet via garantien tidligere. Aner ikke hvordan praksisen er nå. NB: Hvis garantien er 1 år så har man likevel reklamasjon, men da er det nok butikken du handlet fra som kommer til å bedømme om det var CD'n eller leseren/brenneren som var skyld i kræsjen og erstatte deretter i henhold til reklamasjon.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om Asus kommer til å skylde på CD'n eller ikke, og om CD-produsenten vil skylde på brenneren. Men jeg mener at en av dem har skylda.

OK, jeg skal sjekke det før jeg evt. begynner å operere.

 

De bruker visst god cd-kvalitet ( Verbatim tror jeg ) og brenner mye - var fornøyd med brenneren, og ville helst ha samme. Dog, jeg skal anbefale MSI CR52M som har 40x toppspinn som øker til 52x først etter 4sek. trykk på ejectknappen ( bestilt ).

Lenke til kommentar

Sålenge du har brukt både plater og brenner på foreskreven måte, brukt sunn fornuft og utvist normal forsiktighet, finnes det ikke tvil om én ting i denne saken: NOEN skal erstate både plate og brenner for deg.

 

Enten har plata eller brenneren forårsaket skaden. Dette kan bli litt kinkig å finne ut av, men så lenge plata så noenlunde normal ut har cd-brenner-fabrikanten en dårlig sak. Dersom cden så suspekt ut, eller produsenten av denne har opplevd liknende saker tidligere, har de dårlige kort.

 

Normal forretningsetikk tilsier at man burde se bort fra teite hastighets-spesifikasjoner. De fleste brennere nekter å brenne fortere enn det plata er sertifisert for.

 

Garanti er ikke noe du trenger å benytte her. Det enkleste er å bruke lov om forbrukerkjøp, aka "forbrukerkjøpsloven", og la det går på reklamasjon. Når varen(e) er yngre enn 6 måneder fra kjøpsdato, og det oppstår en vesentlig feil eller mangel, ligger ansvaret hos selger, i følge vanlig rettspraksis og tolkning av lovverket. Dersom både platene og brenneren er kjøpt samme sted, blir det altså butikken sin oppgave å krangle med seg selv hvem de skal få erstatning av, men de skal erstatte begge dele for deg, uansett.*

 

Poenget mitt er at med så nye ting, ligger ikke ansvaret hos deg, så lenge du har uvist normal forsiktighet og vettig bruk.

 

 

bfisk :)

 

Edit:

* ...så lenge de ikke kan bevise at du har misligholdt varene i en slik grad at det har forvoldt skaden. Dersom de kan det, står du mer eller mindre uten rettigheter. Poenget er at ansvaret ligger hos selger, fordi feilen, eller kilden til feilen, forutsettes å ha vært tilstede da produktet ble kjøpt, fordi det er under seks månder siden kjøpsdato.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Sålenge du har brukt både plater og brenner på foreskreven måte, brukt sunn fornuft og utvist normal forsiktighet, finnes det ikke tvil om én ting i denne saken: NOEN skal erstate både plate og brenner for deg.

nei, dessverre så er ikke dette nødvendigvis en erstatningssak.

 

enkelt forklart så er det brukerfeil hvis han har en 52x brenner og putter i en plate som ikke er sertifisert til mer enn f.eks. 24x. ved topphastighet så vil en slik plate ha større sannsynlighet for å "eksplodere" enn en plate som er sertifisert for 52x - dette har rett og slett med kvalitet på platene å gjøre. dette kan jo selvsagt ikke produsent av hverken brenner eller plate sikre seg mot på annen måte enn å oppgi hva platene eller brenneren er "sertifisert" eller garantert å klare.

Lenke til kommentar
Sålenge du har brukt både plater og brenner på foreskreven måte, brukt sunn fornuft og utvist normal forsiktighet, finnes det ikke tvil om én ting i denne saken: NOEN skal erstate både plate og brenner for deg.

nei, dessverre så er ikke dette nødvendigvis en erstatningssak.

 

enkelt forklart så er det brukerfeil hvis han har en 52x brenner og putter i en plate som ikke er sertifisert til mer enn f.eks. 24x. ved topphastighet så vil en slik plate ha større sannsynlighet for å "eksplodere" enn en plate som er sertifisert for 52x - dette har rett og slett med kvalitet på platene å gjøre. dette kan jo selvsagt ikke produsent av hverken brenner eller plate sikre seg mot på annen måte enn å oppgi hva platene eller brenneren er "sertifisert" eller garantert å klare.

Brenneren skjønner det om den får servert en plate som er spesifisert for en lav hastighet (f.eks 24x) og setter automatisk max brennehastighet ned til max for plata (24x). Brenneren skjønner dette fordi det alltid ligger litt info om plata i et spesiellt spor innerst på den tomme plata.

 

Hvis dette ikke skjer er det tydelig en bevisst feil fra enten brenner-produsent eller plate-produsenten. (f.eks ved at 24x CD'er merkes som 52x eller at brenneren ikke begrenser hastigheta til 24x selv om plata er merket med 24x)

Lenke til kommentar
Sålenge du har brukt både plater og brenner på foreskreven måte, brukt sunn fornuft og utvist normal forsiktighet, finnes det ikke tvil om én ting i denne saken: NOEN skal erstate både plate og brenner for deg.

nei, dessverre så er ikke dette nødvendigvis en erstatningssak.

 

enkelt forklart så er det brukerfeil hvis han har en 52x brenner og putter i en plate som ikke er sertifisert til mer enn f.eks. 24x. ved topphastighet så vil en slik plate ha større sannsynlighet for å "eksplodere" enn en plate som er sertifisert for 52x - dette har rett og slett med kvalitet på platene å gjøre. dette kan jo selvsagt ikke produsent av hverken brenner eller plate sikre seg mot på annen måte enn å oppgi hva platene eller brenneren er "sertifisert" eller garantert å klare.

Kan du hjemle disse påstandene? All sunn fornuft tilsier at ingen CD-plater skal kunne forvolde skadeverk på en leser sålenge den blir brukt som forklart i mitt forrige innlegg. Sunn fornuft og forsiktighet står over tekniske spissfindigheter, som ikke kan lastes brukeren.

 

Dersom det er tydelig advart mot å bruke enkelte cder sammen med enkelte lesere/brennere og/eller vice verca, har ikke selger noen sak. Vi kan ikke forutsette at en kunde kan vite om slike faremomenter.

 

Jeg står fremdeles særdeles sikker i min argumentasjon og sak.

 

 

bfisk

 

 

Edit: jeg kom på en artig metafor. Si at du har en bil som er god for en topphastighet på f.eks. 350km/t, og kjører på nyanskaffede dekk som kun er sertifisert og godkjente for hastigheter på 200km/t. Du kjøpte dekkene for noen måneder siden, og plutselig mens du er ute og kjører, eksplodrer dekkene, selv om du ikke passerte den spesifiserte makshastigheten for dekkene. Er det da en erstatningssak?

 

Edit 2: Jeg kom på et annet argument. Dersom brenneren ikke hadde noen mekanisme for å bremse plater som ikke tåler / er godkjent for høye hastigeter, er dette noe som burde vært opplyst om ved kjøp, da det er svært relevant for bruken og funksjonaliteten på brenneren. Jeg vil mene at dersom det ikke er opplyst om dette under kjøpsprosessen svarer ikke varen til de forventningene man må kunne stille, og har dermed en mangel. Lov om forbrukerkjøp omhandler hva som skjer i et sådant tilfelle, og kort forklart må selger da ta på seg det hele og fulle ansvar.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Brenneren skjønner det om den får servert en plate som er spesifisert for en lav hastighet (f.eks 24x) og setter automatisk max brennehastighet ned til max for plata (24x). Brenneren skjønner dette fordi det alltid ligger litt info om plata i et spesiellt spor innerst på den tomme plata.

 

Hvis dette ikke skjer er det tydelig en bevisst feil fra enten brenner-produsent eller plate-produsenten. (f.eks ved at 24x CD'er merkes som 52x eller at brenneren ikke begrenser hastigheta til 24x selv om plata er merket med 24x)

Hva hvis denne brenneren er firmwareoppdatert? Ikke all firmware kommer fra produsent. Man kan jo få 4x plater til å brenne i 8x.

 

Dette vil bli et større problem når 16x dvd-brennere kommer, da er man helt i grenseland for hva dagens plater tåler (lest et sted, noe philips har uttalt). Ikke bruk billigplater da!

Lenke til kommentar
Hva hvis denne brenneren er firmwareoppdatert? Ikke all firmware kommer fra produsent. Man kan jo få 4x plater til å brenne i 8x.

Ser poenget - men i dette tilfellet er det astronomisk lite sannsynlig at firmware er oppdatert ( ukjent terminologi ), bare nok et uhell.

 

Nok et uhell og litt pussig fordi, maskina ble bygd p.g.a. at en morgen da rektordama skulle bære gamle IBM'n sin ned til 1.etg. og kjøre den til meg for oppgradering, da datt innmaten ut og deisa helt til bunns ned steintrappa så klinkerflisene spruta.

 

Hun sto igjen på toppen av trappa med skroget, og jeg fikk den verste haugen :scared: "kvirrevitt, tror du den lar seg reparere ?"

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Brenneren skjønner det om den får servert en plate som er spesifisert for en lav hastighet (f.eks 24x) og setter automatisk max brennehastighet ned til max for plata (24x). Brenneren skjønner dette fordi det alltid ligger litt info om plata i et spesiellt spor innerst på den tomme plata.

 

Hvis dette ikke skjer er det tydelig en bevisst feil fra enten brenner-produsent eller plate-produsenten. (f.eks ved at 24x CD'er merkes som 52x eller at brenneren ikke begrenser hastigheta til 24x selv om plata er merket med 24x)

Hva hvis denne brenneren er firmwareoppdatert? Ikke all firmware kommer fra produsent. Man kan jo få 4x plater til å brenne i 8x.

 

Dette vil bli et større problem når 16x dvd-brennere kommer, da er man helt i grenseland for hva dagens plater tåler (lest et sted, noe philips har uttalt). Ikke bruk billigplater da!

Er du sikker på dette? En dvd-plate og en cd-plate er jo like store, en 52x brenner bruker kanskje 2.5 minutt på å brenne en cd, mens en 16x dvd kanskje vil brennes på 4 minutt(?) (løse tall her, noen har sikkert mer presise tall), dermed går plata saktere rundt, det vil i så fall si at dvd-plater tåler mindre en cd-plater.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...