Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg går i tankerne om at købe et spejlrefleks camera - og har gjort det i

lang tid. For nogen uger siden så jeg så, Jyllandsposten havde en stor

artikel i, vedr. Nikon D70.

Jeg tager mange billeder til koncerter (både ude og inde), da jeg skriver koncert anmeldelser for en avis. Normalt har jeg enten mit Minolta Riva zoom

150mm eller Canon Powershot S30 digitalcamera med. De tager begge ganske

gode billeder - men nu vil jeg altså noget mere.

Så mit spørgsmål er ganske simpel - hvis DU var mig - ville du så invistere

i et Nikon d70 ? Jeg har ikke før haft med spejlrefleks kameraer at gøre.

Nogen gange er jeg tæt på scenen, men ville det også egne sig til at stå

langt fra scenen, hvis man havde et godt objektiv på ca. 300mm ?

Håber at høre fra nogen, der faktisk har afprøvet d70....tak for svar :p

Skriv gerne til min mail med svar: [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D70 er raskere på de fleste områder enn sine fleste konkurrenter i det nåværende DSLR-markedet og til ditt bruk vil dette helt sikkert være det mest optimale ut fra dagens utvalg av rimelige DSLR.

Med forbehold om at det foreløpig er dårlig med tester av Nikon D70, er jeg alikevel overbevist at dette blir det beste kameraet i DSLR-markedet i denne prisklassen en liten stund til.

Konsertfoto er vanskelig, mye pga lys/ lysforhold, og for et vellykket resultat er du iallefall prisgitt å ha et speilrefleks med optisk søker.

Ingen digitale "kompakter" har LCD-skjerm/ søker som blir god og rask nok til svært vekslende lysforhold (lyst/ mørkt) og hurtig "setting" med kraftige fargeeffekter som ofte følger en konsert.

D70 vil ganske sikkert la deg presse ISO`en til godt over 800 før du vil få merkbar støy i bildet, noe som gjør at du kan la blitzen ligge hjemme og konsentrere deg om å benytte stemningen og effekten i konsertbelysningen. Velger du en 3-400 mm brennvidde, må du alikevel tenke lysstyrke på objektivet (og det koster penger), for disse brennviddene sluker lys. Skal bildene publiseres i avis, kan du alikevel presse ISO`en videre, da både trykkeprossess (offset) og avispapiret gjør at du kan tillate mye støy før dette blir synlig på sluttresultatet i reportasjen.

Dersom du ikke har arbeidet med speilrefleks tidligere under slike forhold, vil du møte "himmelen" i forhold til dine tidligere kompakter.

Eneste ulempe jeg kan se med D70 i dag er selve kamerahuset som er i plast.

Til denne typen bruk, med publikum, trengsel, knuffing og gjerne to kameraer rundt nakken som stadig slår bort i hverandre, er jeg mest glad i kamerahus i solid metallegering.

Da har du to andre valg, Canon 10D eller Nikon D100.

Men disse er langsommere på nesten alle punkter og har "gårsdagens teknologi",

hvis dette betyr noe for deg. Høyst sannsynlig vil forskjellen i praktisk bruk være svært liten, - det er ofte brukerens ferdigheter som vil være den største begrensningen med det disse kameraene tilbyr av muligheter.

Hvis du da ikke heller ser etter et D100 med solid kamerahus som selges billig når nye D70 kommer i markedet? Og legge besparelsen i et skikkelig lyssterkt objektiv som langt på vei vil ta igjen D70 m/ et dårligere objektiv?

Dette kan sikkert diskuteres ut i de sene nattetimer, men ikke glem at

på et speilrefleks er objektivet kritisk for sluttresultatet og og langt på vei bestemmer hvilke muligheter du vil ha til å benytte lyset.

D70 vil helt sikkert være perfekt til ditt bruk!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...