Gå til innhold

Lurer på noe om MC60...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kunne tenke meg å bytte min Siemens MC60 til en Samsung E700.

Poenget mitt er om jeg skal bytte, den største grunnen er nok kamera.

Men et spm om MC60, når tastelåsen er på er skjermen mørk, men så fort jeg kommer nær "legge-på" knappen begynner den å lyde, og den lyser og den lyser og sluker masse strøm. Så fort jeg tar av tastelåsen og tar den på, sblir den mørk.

##Topic endret av moderator - vennligst la oss slippe å gjøre dette igjen ;) - Blib##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med tastesperren er vell for at man skal kunne se hvor mye klokka er (hvis man bruker klokke som skjermsparer) da slipper man å ta av og på tastelåsen kun for å sjekke dette. Syns det er ganske kjekt jeg :yes: Søstera mi har en mc60, testa det med hennes, for det første må man holde knappen inne en stund før lyset slår seg på, og for det andre så skrur det seg av etter ca ett minutt så jeg skjønner ikke at du mister så store mengder batteri på det ;) Samme funksjonen på min m55 og jeg syns ikke det er noe problem.

Så over til et evt. bytte av mobil,

Hvis du ergrer deg over småfeil/dårlige løsninger, (som det med lyset på mc60`en din) er kanskje ikke samsung e700 det beste valget for deg, her er en liten test laget av et av forumets medlemmer Chigu:

Jeg er en stolt eier av Samsung E700  , og det er visst mange her som er interessert i å høre tilbakemeldinger om denne telefonen. Jeg orker ikke å gi en "komplett test" men vil dele evaluering opp i to deler: hardware og software.

Når det gjelder hardware er det bare en ting å si: Ingen over og ingen ved siden. En velkjent ting med E700 er jo designet, men jeg synes ikke utseendet i seg selv er det store poenget her (smaken er jo som kjent som baken osv...) Telefon-konstruksjonen virker rett og slett ekstremt gjennomtenkt. Chassiset oser av kvalitet og virker robust og "fit". Ingen knirke- og knake-lyder her i gården. Hengselen i foldingen er smooth og "bestemt". Ikke antdydning til slark, klikk eller tilfeldigheter. Og man må rett og slett høre lyden når den smekkes sammen.

Knappene er rett og slett fantastiske. De er store, lette å trykke, kontante og ikke minst RESPONSIVE. Noen kan kanskje ha innvendinger mot at hele tastaturet er helt flatt, slik at det kan være vanskelig å skille mellom knappene. Selv synes jeg dette er bare fett 

Grafikk og Lyd... hva mer skal man si. Samsung er rett og slett best i klassen - har egentlig ikke noe mer å tilføye til dette. Faktisk er skjermen så lyssterk at jeg har skrudd den ned et par hakk fordi det ikke er nødvendig å ha den på fullt. Greit å ha noe å gå på til sommeren 

Batterilevetiden er helt grei. Som med alle andre nye telefoner levetiden veldig avhengig av hvor mye du bruker den. Store TFT-skjermer, polyfoniske lyder, WAP, bruk av javaapplikasjoner og ikke minst kamera sluker strøm. Siden forrige lading har jeg hatt liten/moderat bruk av telefonen - litt ringing, litt sms'ing, litt kamera-bruk og litt fikling/leking. Batteriet lever nå på fjerde døgnet og det er fortsatt 2 dotter igjen. Med mer aktiv bruk vil jeg anta at levetiden kan komme ned i 2-3 døgn. Det viktigste er at telefonen "overlever helga", som jeg mener er et minimumskrav til batterilevetid

Nå tror vel de fleste at dette utelukkende er en subjektiv skrytepost men nå kommer baksida av medaljen. For det ER min klare mening at hardware-messig er dette den desidert beste telefonen som finnes på markedet - rett og slett eksemplarisk ingeniørkunst. Men etter å ha brukt telefonen en stund har man inntrykk av at softwaren ble laga i bakrus etter ei gigantisk fyllekule etter feiringen av hardware-designet. 

En ting er meny-systemet. Jeg tilhører den menighet som er mener at oversiktsmenyer er klart best. Å bla seg gjennom funksjoner var noe man gjorde på Ericsson-telefoner med 2-linjers display i 1995, forøvrig en merkelig tradisjon Nokia (utenom symbian-telefonene) og Samsung tviholder på. Men greit nok, mange syns ikke dette er noe problem - og selv om dette gir en ikke-intuitiv softwarekonstruksjon er det vel kanskje en vanesak

For software-evalueringen utenom meny-systemet vil jeg nøye meg med å liste opp en rekke irriterende ting

SMS:

* Det finnes ingen utboks. Selv om det står "utboks" er dette i realiteten "sendte meldinger". Dette betyr at det ikke er mulig å skrive en melding for å sende den igjen senere. Det værste utfallet av dette er at hvis du kommer borti "legg på knappen" mens du skriver SMS blir du slengt tilbake til hovedskjermen, og meldingen er slettet, siden det ikke finnes noen utboks å legge den i.

* Ikke stor bokstav etter punktum på T9

* Man kan ikke gå tilbake å bla gjennom ordforslag med T9 hvis man har gått videre. Dette betyr at hvis du skal skrive "lønne", men ikke oppdaga at det står "komme" før man har begynt å skrive neste ord, må man altså slette ordet og skrive det på nytt og bla seg fram til "lønne"

Menynavigering:

I 80% av tilfellene fungerer høyre funksjonstast som "back", mens av og til har den en funksjon (som f.eks. sletting, eller telefonbok)

I 80% av tilfellene fungerer "c" som back, mens den av og til fungerer som "sletting"

"Legg på"-knappen fungerer av og til som back, og av og til som "helt tilbake til hovedskjermbilde"

E700 har altså 5 funksjonsknapper ("ring", "legg på", høyre- og venstre funksjonstast, og "c") i tillegg til 4-veis "joysticken". Likevel har de ikke greit å gjøre navigeringen konsistent.

Hierarki:

En komisk ting er rett og slett katalogiseringen av bilder. Hvis du blar deg fram til "media", har du to menyvalg som begge heter "bilder" (smart ikke sant?  ). I den ene er det en katalog som heter "mine bilder" og to kataloger som heter "album 1" og "album 2". Den andre katalogen som heter "bilder" har ingen underkataloger. For å ta det første først, er dette bare en (av mange) dårlige oversettinger. Det viser seg at den første "bilder"-menyen inneholder "photos", mens den andre inneholder "images". Hva som er hensikten med å dele inn i to forskjellige grupper (med samme navn) kan man lure på. Alt er jo jpg-filer som man kan gjøre akkurat det samme med. Forøvrig vises oversikten i "photos" i form av thumbnails, mens i "images" som opplisting av filnavn. Noe så totalt dustete!

Diverse:

* Innboksen til MMS viser nummeret til avsenderen og ikke navnet

* Muligens problem med å motta WAP-linker (har ikke testet dette selv)

* Kalenderuken starter på søndag og man kan ikke endre dette

* Man kan ikke velge fra ringetonene på alarmen. Man kan bare velge mellom 5 preinstallerte melodier.

* Man kan ikke ha ringetone og vibrering samtidig 

* Selv om man har hurtigtast for å velge lydløs modus, må man knote seg inn på menyene for å slå av vibrering hvis man ikke ønsker å være tilgjengelig (f.eks. på kino)

Listen er mye lengre, men dette holder for denne gang. Jeg (og evt andre) kan legge til ting etterhvert.

Svakheter

* Ikke mulighet til å overføre bilder og ringetoner til andre via IR

* Ikke e-post klient

* Ikke mulighet til å komponere egne ringetoner

* Ikke datateller for GPRS

* Ikke talememo

* Ikke kodeliste

* Ikke taleoppringing

* Bare 3 "dotter" på batterindikatoren

* Ikke profiler

...og til slutt. Personlig mener jeg den ytre OLED skjermen er idiotisk. Hvorfor i all verden implementerte ikke Samsung en passiv gråskala LCD-skjerm? Som alle andre fargeskjermer som lyser selv, suger E700's ytreskjerm strøm (Selv om OLED er relativt strømvennlig i forhold til andre fargeskjermer). Dette innebærer at skjermen går over i strømspare-modus etter noen sekunder. Faktisk er ytreskjermen køl svart 99% av tiden, og du må enten åpne telefonen eller holde inn volumknappen på siden for at den skal vise batteri/signalstyrke/klokke og evt. tapte anrop eller melding venter. Hadde det ikke vært for at 256 fargers OLED skjerm selger som hakka møkk til fjortis-generasjonen, hadde all fornuft sagt at Samsung burde valgt en passiv LCD-skjerm. Du verden så mye stiligere og funksjonell denne telefonen hadde vært med en skjerm på utsiden i stedet for en svart firkant. Når skjermen allerede har ekstremt begrenset anvendelsesverdi, har software-folka i Samsung klart å gjøre fadesen komplett. Når telefonen lader er det selvfølglig ikke noe vits i å gå over i strømsparemodus. Dette har selvfølgelig ikke software-folka skjønt... Det hadde jo vært greit om ytreskjermen i det minste kunne vist "telefonstatus" mens den ladet.

Hardware-svakheter: Ikke bluetooth og kun dualband, men det visste vel de fleste. Trenger man dette er telefonen uaktuell, trenger man dem ikke er det følgelig heller ikke noe problem at de mangler.

Chigu

Hva trenger du egentlig i e telefon? kun et godt kamera og en god skjerm? i så fal er kanskje siemens st6o aktuell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...