Nimzo Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Vi har i de siste årene sett mer og mer av fundamentalisme, er det i denne retningen religionen vil ta fremover? Eller vil religion sakte men sikkert dø ut som gammeldags lære, som ikke er relevant i dagens moderne samfunn? Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Siden det er landet med all makt som er mest konservative kristne, er jeg ikke optimistisk... Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) Ah en religions tråd Interessant spørsmål du stiller,man skulle jo tro at det moderne mennesket forlangte beviser før man ga seg hen til å leve under forskjellige normer og regler bestemt for tusenvis av år siden. Men det som viser seg er vel at samfunnet slik det er i dag skaper en form for åndelig tomhet som enkelte (fler og fler?) søker å finne i religionen. Jeg personlig ser på religion slik salige Karl Marx beskrev den,en overbyggning mennesker bruker når man ikke får realisert seg selv. Edit:En og annen leif Endret 4. mars 2004 av HamiltonII Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Religion er opium for folket... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Skal eit samfunn fungere so må det være normer og regler, men ikkje nødvendigvis normer og regler som kjem frå relgionen. Trur egentlig at relgionens oppsluttning vil gå i bølger. Det er stort sett under kriser og personlige nedturer at folk vender seg mot relgionen. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Interessant spørsmål du stiller,man skulle jo tro at det moderne mennesket forlangte beviser før man ga seg hen til å leve under forskjellige normer og regler bestemt for tusenvis av år siden. Det er ingen bevis så langt jeg hvet om hvordan det big bang ble til. Hvordan kan energi komme fra ingenting? Hvis det har vert evig, hvordan kan noe ha vart evig? Dette er for meg like absurd å tru på som å tru på en religion. Å tru at det fintes en makt som har vert for evig, og satte feks. i gang big bang er like fult mulig for øyeblikket. Lenke til kommentar
kag Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Interessant spørsmål du stiller,man skulle jo tro at det moderne mennesket forlangte beviser før man ga seg hen til å leve under forskjellige normer og regler bestemt for tusenvis av år siden. Det er ingen bevis så langt jeg hvet om hvordan det big bang ble til. Hvordan kan energi komme fra ingenting? Hvis det har vert evig, hvordan kan noe ha vart evig? Dette er for meg like absurd å tru på som å tru på en religion. Å tru at det fintes en makt som har vert for evig, og satte feks. i gang big bang er like fult mulig for øyeblikket. Nå er nå strengt tatt ikke the big bang starten på det hele. Sammenligner vi alderen på galaksen vår opp i mot resten av verdensrommet, så bli vår galakses alder temmelig uvesentlig. Det du lurer på er hvilken energi det var som lagde verdensrommet. .... samt dens første innhold. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 I vikingetiden trodde man torden kom fra Tor's hammer... bare fordi vi ikke vet hvordan universet ble til kan man ikke si at Gud skapte det.. det blir for dumt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Tja, om man ser seg rundt, så ser man svært få virkelig religiøse mennesker. Mange som betegner seg som kristne, men få som lever som kristne. Selv i guds eget land er det få som lever som kristne, selv om de aller aller fleste betegner seg som kristne. Tror nok igrunn religion har utspilt sin rolle, men at endel fremdeles vil beholde religion som noe å støtte seg på, og endel vil forbli reaksjonære mørkemenn og kvinner. Jeg tror vi har forklaring på såpass mye av det som religionen har forklart at rasjonelle mennesker vil skjønne at religion er oppspinn. Vil nok ta noget lenger tid i midtøsten og rundt der enn i vesten, men det vil skje. Religion vil ihvertfall miste sin makt Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Tja, om man ser seg rundt, så ser man svært få virkelig religiøse mennesker. Mange som betegner seg som kristne, men få som lever som kristne. Selv i guds eget land er det få som lever som kristne, selv om de aller aller fleste betegner seg som kristne. Tror nok igrunn religion har utspilt sin rolle, men at endel fremdeles vil beholde religion som noe å støtte seg på, og endel vil forbli reaksjonære mørkemenn og kvinner. Jeg tror vi har forklaring på såpass mye av det som religionen har forklart at rasjonelle mennesker vil skjønne at religion er oppspinn. Vil nok ta noget lenger tid i midtøsten og rundt der enn i vesten, men det vil skje. Religion vil ihvertfall miste sin makt Religion er så mangt,trenger nødvendigvis ikke være kristendom folk vender seg til men innenfor kristendommen er det en stor oppvekst av populærkristne organisasjoner som levende ord osv. I følge grunnfaget i sosiologi som jeg tok i fjor,viser det seg også at fler "tilber" Gud på utradisjonellt vis,man går f.eks ikke i kirken som man gjorde før. Så forskerne mener at tallet på personer som kaller seg kristne eller personlig kristen(merkelig utsagn,personlig kristen,hva betyr det liksom?)holder seg noen lunde på samme nivå som de siste 10år. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Man skal ikke totalt avskrive religionens stilling, selvom mye skulle vært ugjort. Visse grunnverdier, har religionene tatt med seg - og slik har vi bygget opp samfunnet. Det er en smule kunstig å tro at alle kunne være ateister, da ville verden vært grå. Når det er sagt, er utviklingen av kristenmiljøet i Norge, og i andre kristne land - ikke særlig spennende, med mørkemenn, og tilbakeføring av lover, ja, noen ganger århunderer tilbake i tid. Dette er også en ekstremisme som har skutt fart i Islam, og det er klart at dette har med hverandre å gjøre - og "krigen" mellom disse religionene. Jeg mener at religionene har hatt stor og viktig betydning for en del grunnverdier, men at det i 2004 ikke burde være riktig at man skal blande stat og kirke. Staten burde være uavhengig i alle saker - særlig i et land med såkalt religionsfrihet - og menneskelig frihet. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Tja, om man ser seg rundt, så ser man svært få virkelig religiøse mennesker. Mange som betegner seg som kristne, men få som lever som kristne. Selv i guds eget land er det få som lever som kristne, selv om de aller aller fleste betegner seg som kristne. Tror nok igrunn religion har utspilt sin rolle, men at endel fremdeles vil beholde religion som noe å støtte seg på, og endel vil forbli reaksjonære mørkemenn og kvinner. Om du mener Israel, så må du huske på at guds eget land ikke tilhører kristne, men jøder. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 De fleste religioner har de ti bud, eller andre liknende verdisyn. Felles er at man skal oppføre seg ordentlig og ikke drepe og herje. Disse skal være de viktigste reglene. Den gyldne regel finner vi også igjen i de fleste verdensreligionene, også som grunnregel. Allikevel er det disse reglene som brytes mest, og man har da ikke syndet hvis man har gjort noe i presteskapets favør. I gamledager brukte man religion til å forklare ting man ikke skjønte mye av. Nå brukes religion som en flukt fra virkeligheten, og som kontrollverktøy. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Vi har i de siste årene sett mer og mer av fundamentalisme, er det i denne retningen religionen vil ta fremover? Jeg tror at desverre at religionen vil bli av en mer ekstrem art de neste årene. Ser man spørsmålet i et langt perspektiv er det liten tvil om at religionen vil dø ut; ettersom menneskene får nok informasjon til å forstå at religion er noe som noen har funnet opp eller virkelig trodd at de har sett. Et eksempel på at hvis man tror lenge nok på noe så blir det sant er en italiensk astronom som var helt opphengt i månen. Han hevdet at han så veier og kanaler på månen, og ga tilogmed ut tre bøker hvor han inngående forklarte hvordan disse veiene var bygget opp og gav de også navn. Problemet var at ingen andre så det samme som han så. Dette fenomenet kan forklare hvorfor mennesker tror at de snakker med Gud osv. I denne sammenhengen kan man også trekke fram Placebo-effekten, som nesten ingen ordentlig kristne tror på. Eller vil religion sakte men sikkert dø ut som gammeldags lære, som ikke er relevant i dagens moderne samfunn? Jeg tror i hvertfall at den religionen vi har i dag vil dø, likevel ser man at mennesker har et sterkt behov for å ha noe å tro på. Vi vil da gripe etter det mest nærliggende, kanskje kristendommen holder fortet 50 år til, kanskje 250 år. Hvem vet? Oppfølgingsspørsmål: Hvordan påvirker funnet av vann på mars de ulike trossamfunnene? Lenke til kommentar
OeO Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Igjennom historien har vi hatt forskjellige epoker. Felles for disse epokene er at de ofte er en motreaksjon på den forrige. Realismen, nyrealismen, romantikken nasjonalromantikken osv. Forskjellen fra før er at Norge er blitt mye mer liberale iforhold til kristendommen. Barn får selv velge hva de vil tro på, og blir ikke "tvunget" i like stor grad som før. Selv oppvokst i en kristen familie, ble jo litt "dratt med" i kirken som liten (kanskje fordi jeg ikke burde vært alene hjemme?), men stått fritt til å velge senere i livet, og blir heller ikke presset på konservative holdninger. Så det gjenstår og se. Ang. fundamentalister så kan det jo hende at vi ikke har så mange fler, bare flere som "henger" igjen? Og flyten av informasjonen i dagens samfunn gjør at vi hører om dem alle. Dette er likevell ikke de mest drastigste av dem, somm al Quida (eller hvordan det skrives) osv, men mer om holdninger til f.eks homofili, sex, ekteskap og lignende. Helt ordentlige fundamentalister skremmer meg litt, spesiellt de som er villige til å ty til dratiske handliger og bruke religionen som unskyldning for vold og undertrykkelse. I Norge i dag har vi jo demokrati, så hvis det er flertall i folket for å skille stat/kirke og folk er innstillt på det, så tror jeg ikke så mange har noe imot det. (Eller trengs det 3/4?) Men uansett, tror det er mange faktorer som spiller inn på hvor religiøse verdens befolkning er. Lenke til kommentar
Buddah Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Relgion ja.. Noen kaller det vissvass, for andre er det livet. Selv er jeg kristen og har blitt oppdratt i en kristen familie med en far som pastor. Har blitt dratt med i kirken hver Lørdag av mitt liv nesten, men har likevel fått bestemme selv hva jeg tror på. Trodde ikke på gud før i sommer faktisk. Da var jeg på en ungdomms konferanse drevet av Syvende Dags Adventistene som også er menigheten jeg har blitt oppvokst i. Da var jeg mer eller mindre satanist og hadde en god del teorier om at gud var død og ###### var jordens herre. Var ganske heftig. Men var på den konferansen fordi det var en jente jeg likte ganske godt, og jeg visste at hun likte meg også... så jeg dro selvfølgelig siden pappa betalte. Var der hele konferansen. Tale etter tale. Så var det en bønnestund hvor man kunne gå alene frem til 6 forskjellige pastorer å bli bedt for. Jeg følte meg nærmest presset til å gå opp siden alle andre var der. Gikk opp og han ba for meg og det var da jeg begynte å merke og føle enn rar ting. Så etterhvert etter det har troen min bare vokst og vokst og jeg kjenner iblant når jeg ber at gud gir meg svar dagen etter som er akkurat det jeg trenger. Jeg er VELDIG liberal angående metodene kristne bruker nåtildags. Hjemme i menigheten så klager de over musikk, klapping, klær og alt mulig man kan klage på som er i menigheten, men jeg bryr meg ikke. For meg er musikken WAY to kjedelig og for meg er det det samme om de spiller Heavy-Metal eller hvasomhelst i kirken. Så lenge fokuset er på gud. Ellers er jeg "normal".. jeg banner ikke, drikker ikke, røyker ikke og har mine meninger som kanskje iblant ikke er som andres... Men jeg er der hvor folk drikker og røyker og diskuterer og er gjerne åpen for å høre andres meninger... Kristne idag er kanskje "undermannet". Dumt synes jeg, andre ikke...! Vet ikke egentlig om det dør ut eller ikke, men tror det dør ut...! Sånn det står i Bibelen at det skal komme falske profeter og ###### skal gjøre det vanskligere for menneskene og få de vekk fra tanken på gud osv. så jeg tror det dør nogenlunde ut. Orker ikke skrive mere.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 angående syvende dags adventistene, så er det ganske interesant at en menighet med litt over 5000 medlemer driver 10 menighetsskoler på barne- og ungdomstrinnet, og to videregående skoler. hehe Og hvordan kan dere forkaste evolusjonsteorien som strengt tatt ikke er noen teori lenger? Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 angående syvende dags adventistene, så er det ganske interesant at en menighet med litt over 5000 medlemer driver 10 menighetsskoler på barne- og ungdomstrinnet, og to videregående skoler. hehe Og hvordan kan dere forkaste evolusjonsteorien som strengt tatt ikke er noen teori lenger? Besteforeldrenne mine er syvende dags advetister. De trur blant annet at værden kunn er 6k år. De trur også på skapelsen slik den er i bibelen. Jeg selv trur at det muligens er en Gud, og det mest sansynlig noe liknende den kristenne Guden. Jeg trur ikke bibelen er helt sann da. Jeg trur på evulusjonen og alt det vitenskapelige. Har vel en fin blanding mellom vitenskaplig tro og troen om en Gud. Jeg går verken i kirke eller andre religiøse sammlinger, og jeg er langt fra no aktivt troende (eller hva end det heter). Jeg trur Gud satte i gang verden, men har alt gåt fra big bang, eller hva en som starte universet gå som det selv ville innen for visse regler som et matte geni som han er har satt. Hvis noen kan motbevise det så skal jeg selvsakt legge om min tru, men da skal jeg ha beviser. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 I Norge i dag har vi jo demokrati, så hvis det er flertall i folket for å skille stat/kirke og folk er innstillt på det, så tror jeg ikke så mange har noe imot det. (Eller trengs det 3/4?) Det trengs nok mer enn 50 % flertall, siden dette er tuftet i grunnloven. Det trengs da 2/3. Dette har biltt gjort i Sverige og har ført til massivt medlemstap for den tidligere statskirken i Sverige. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 (endret) Dette blir OT,jeg vet man må ha 2/3 flertall i stortinget for å gjennomføre en grunnlovsendring,men jeg lurer på om ikke dette må skje over to stortings perioder også,kan det stemme? Endret 5. mars 2004 av HamiltonII Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå