Gå til innhold

Hvor Mange Av dere Har sin gamle Amiga Enda?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min A1200 var i daglig bruk helt til i forfjor. Da sa akselleratorkortet takk for seg etter et tordenvær. Det var faktisk en nokså "bola" maskin jeg hadde delvis bygd inn i kabinettet til en gammelt 486:

 

[*]M68030 CPU, 28.8mHz

[*]M68881 FPU

[*]2mb CHIP, 8mb FAST RAM

[*]514mb IDE HD

[*]16X CD-ROM

[*]WB 3.1

 

Når blåskjermene og "Illegal Operation"-meldingene kommer som verst i Windoze savner jeg den gode gamle AmigaOS'en sårt. Men jeg har dog WinUAE å trøste meg med...

Lenke til kommentar

Har 2stk Amiga 500 liggende i skapet. En av de er overklokket. :grin:

Har dessuten hatt C64 før de, og en A1200 som var VELDIG bola. :razz: Bygde den inn i et fulltower, hadde 2.4Gb hd, 68040 akseleratorkort, 32Mb ram (+ den orginale chiprammen, var det 1 eller 2 mb?).

dessverre solgte jeg den A1200 når jeg kjøpte min første pc. :sad:

Lenke til kommentar

Fatter har fortsatt den første maskinen jeg ble utsatt for...

 

En Memotech MTX512 - Zilog Z80 prosessor på 4MHz !!! 64K RAM - Utbyggbar til svimlende 512K... Doble diskettstasjoner og kjørte CP/M. Mye morsom mimring på http://www.btinternet.com/~jim.mtxinfo/mtxsite/.

Blant annet et skikkelig kult spill jeg gjerne skulle ha sett i ny versjon...

http://www.btinternet.com/~jim.mtxinfo/mtx...te/sepulcri.htm

Det ble skrevet av Chris Sawyer... Han gjorde det skarpt ved å porte Amiga spill til PC.

I dag er han vel mest kjent for Transport Tycoon og RollerCoaster Tycoon. Se http://www.chrissawyer.com/info.htm

 

Jeg tror denne lekre svarte aluminiumsmaskinen må ha kostet fatter mer enn han liker å tenke på.

 

Min første maskin var en ARC American Research Corp 8Mhz 286 PC AT med hele 1Mb RAM og EGA kort til rundt 20 lapper fra et eller annet Kristiansand firma... Betalte 4.500 spenn for en 20Mb NEC harddisk direkte importert fra UK på tilbud... og toasta den under montering!!!

NEC Norge hostet opp en flunkende ny 40Mb - Jeg var i Nirvana. Denne maskinen finnes ikke lenger. Gikk i deler. Kjørte lenge GEM... før Windows ble anvendelig i versjon 2.

 

Commodore? Amiga? Naah... Her snakker vi hardcore :smile: Jeg har forresten fortsatt min originale MS Mouse 1.0 med et ISA Mouse Bus kort, med forpakning og og software og det hele. Den holdt i mange år!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Amiga er jo tingen uansett.. bare prøv Amithlon som er et amiga os for pc.. tar bort litt av amigafølelsen!

har selv 2 A500 og 2 A4000/030 som jeg har hatt mye moro med, og det med emulator er bare tull! jeg bare sender over emulatorspillene til amigaen og spiller de der i stedet, med EKTE competition pro joystick :smile:

 

Gleder meg vilt til Amiga OS 5 (eller 4?) :grin:

 

windows er bare en sjukdom som snart blir borte!

Lenke til kommentar

Jeg likte Zipstick bedre dah. Stort sett samme stikka, men hakket bedre (tror jeg). Hvorfor lages ikke den til pc? *hint*

 

Jeg må si meg enig med at det er mye artigere å spille spillene på en Amiga enn å spille med emulator. Spesielt hvis en har harddisk! Noen som spilte Monkey Island 2 og Indiana Jones And The Fate Of Atlantis med disketter? Begge spillene hadde 11 disketter hver :sad:

 

Jeg skal bestille kickstart 3.1 og OS 3.9 til A1200'ern min. Ny mus må også til. De gamle musene blei fort slitt på venstreknappen. Ukomfortabler er de og.

Lenke til kommentar

Tell me about it! hehe

 

jeg røska til og me ut den ene knappen som var mest slitt (venstrekanppen) og bytta den trykkedingsen (som lager den fete lyden) med høyre knappetingen! litt lodding måtte til, men så kunne jeg spille simcity 2000 i flere ....år? at! :grin:

 

men savner ei ny mus ja! putta nedi compaq minnet mitt og så nå har jeg 2meg chip og 16 meg fast og skal si det gikk fast å få opp os 3.1 me newicons og hele pakka!

bare synd jeg ike har skjermkort eller lydkort eller noe anna kort appåtil, så jeg må bruke tv'n som skjerm! det er drit det! OG NÅ KLIKKER APPÅTIL JOYSTICKEN MIN wææh! en tur innom datakompaniet.no!

 

skavisjåå om vi husker specs på detta vidunderet her..

 

Amiga 4000/030 revisjon b..? hovedkort

Motorola 68030 (psycho 25mhz cpu) :smile:

flokk me ram

2 floppy

0 cdrom

3hdd (3.5gb, 200mb, 125mb)

mere husker jeg ikke.. åja.

ca alle spillene man finner på nettet!

Lenke til kommentar

Quote:


Protector skrev (2002-04-22 06:12):

Tell me about it! hehe


jeg røska til og me ut den ene knappen som var mest slitt (venstrekanppen) og bytta den trykkedingsen...


 

:lol: Tanken streifa meg og.

 

Quote:


men savner ei ny mus ja! putta nedi compaq minnet mitt og så nå har jeg 2meg chip og 16 meg fast og skal si det gikk fast å få opp os 3.1 me newicons og hele pakka!


 

Amigaen min bruker ca.5 sekunder på å boote opp! Utrolig at Amiga fortsatt er bedre enn Windows på mange områder(multitasking osv.).

 

Quote:



bare synd jeg ike har skjermkort eller lydkort eller noe anna kort appåtil, så jeg må bruke tv'n som skjerm! det er drit det! OG NÅ KLIKKER APPÅTIL JOYSTICKEN MIN wææh! en tur innom datakompaniet.no!


 

O'all lovpris og takk til Datakompaniet! Jeg digger at dere fortsatt selger utstyr til Amiga!

Det er ganske dyrt nå for slike typer kort til Amiga, men du kan av og til finne en del snacks på http://www.qxl.no.

 

Specsen min:

A1200 med GVP 68030 25MHz cpu

4MB (av den helt spesielle 64pins GVP simm-brikken. Det koster 1000kr for 16 mb!)

2x floppystasjoner (en ekstern :wink: )

8x cd-rom (med buffered ide-splitter)

1.7GB hd med WB3.1++ (og en herpa 350MB 2.5"hd)

to Commodore 1084 skjermer

+++

Lenke til kommentar

Heisan

 

Eg har ingen Amiga, men eg har noe MYE eldre. Sjekk denne:

 

Amstrad CPC646 (eller 464), med svart/grøn "fargeskjerm", matriseskriver og joystick med 1 stor rød knapp på! 64kb minne og innebygget kassetspiller! Jahoo! Og den funker som en drøm, BASIC v1.0 e standard. Geinalt.

 

Håper eg en dag skal få mye penger for denm hvis den fortsatt funker. Alle spillene e ødelagt, dvs kassetene e monget. Men, men.

 

Noen som har noe eldre?

 

---- My spec ----

1,2GHz T-Bird

MSI Pro2-hk med 512DDR ram

40GB WD disk

GF3 ti200

Lenke til kommentar

haha.. :grin: den Amstraden husker jeg! en kamerat hadde det for LENGE siden! joysticken med en stor rød knapp rula ja enormt selv om den var mongo plassert (foran stikka på midten)! plag hvis du var liten slik som jeg var på den tiden!

 

Og ja. jeg brukte Star LC-200 (farge)matriseskriver

bråka som en hest i stæga

 

hehe printa ut mye phett på den ja! noen som husker OctaMED her ell??

synes fortsatt finalwriter ruler over office og lotus

og deluxepaint 1 2 3 4 og 5 er de feteste tegneprogrammene som eksisterer!

for å ikke neven SCALA multimedia, bare synd at jeg ikke finner at pluggen man må sette i baki, DAMN!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...