Gå til innhold

Microdrive - bra eller dårlig?

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å kjøpe meg et EOS 300D, og vurderer større minnekort (har et CF 128MB pr. i dag).

Og er veldig fristet til å kjøpe en HITACHI MICRODRIVE-KIT 1.0GB, da det er mye rimeligere enn å kjøpe et vanlig CF-kort med samme størrelse.

Tar denne veldig mye mer strøm enn vanlige CF-kort, eller hur er det? Anbefales det? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har prøvd Microdrive! Hadde en diskusjon gående for noen mpneder siden her på forumet angående microdrive, og det var litt blandede følelser ute og gikk. Jeg bestemte meg for å prøve! Etter litt tid ute i felten i minusgrader, men ellers normal bruk tok det ikke lang tid før den plutselig sa takk for i kveld! Jeg byttet da til en Kingstone 512 cf brikke! Den fungerer perfekt! Har et canon 10D og får mellom 150-200 bilder i RAW-format! CF-brikken kostet da 849,-!!

Endret av tovito
Lenke til kommentar

Microdrive er betydelig mindre solid enn vanlig CF kort. Ett lite dunk og den takker for seg. Det er jo en liten harddisk, rett og slett, og da er det mange flere ting som kan gå feil.

Anbefaling : Bruk noen kroner på ett godt CF kort... da ligger bildene dine sikrest mulig frem til du har overført de til datamaskinen eller evt. annet medium.

Lenke til kommentar
Jeg byttet da til en Kingstone 512 cf brikke! Den fungerer perfekt! Har et canon 10D og får mellom 150-200 bilder i RAW-format!

Hvordan klarer du det når min 1 Gb Microdrive ikke får plass til mer enn max ca. 140 bilder i RAW format fra 10D'en min? Bare lurer... Det er vel nettopp når det gjelder pris vs kapasitet at Microdriven slår CF-brikkene. Som det blir sagt så er den ikke like robust som et CF-kort, men dersom du trenger mye lagringsplass for en rimelig penge, så er Microdrive et godt alternativ. Jeg har for ordens skyld brukt min ute i minusgrader mange ganger, uten problemer. Den har i det hele tatt fungert eksemplarisk siden jeg kjøpte den i fjor sommer.

Neste gang jeg kjøper minne blir det antakeligvis CF. Jeg angrer likevel ikke på Microdrive-kjøpet. Husk at dersom du skulle være uheldig og få et eksemplar som ikke fungerer skikkelig eller går i stykker etter kort tid, så er dette selvsagt dekket av garanti og/eller reklamasjon, forutsatt at du har behandlet brikken på en forsvarlig måte. Og det skal betydelig mer enn et "lite dunk" til før den takker for seg, bare så det er sagt. De som påstår dette har enten vært særdeles uheldige med brikkene sine, eller har ingen erfaring med dem.

Lenke til kommentar

Hmmm...fortsatt litt usikker. Jeg MÅ ikke ha 1 gig med lagringsplass - men det hadde jo vært snedig liksom. Og jeg kan ikke punge ut på tusenvis heller, det har jeg bare ikke råd til.

Ifh til CF-kort; Hvor stor forskjell i praktisk ytelse er det mellom Type I og Type II?

Lenke til kommentar

Det behøver nødvendigvis ikke være forskjell på hastigheten mellom et CF-1 og et CF-II kort.

Forskjellen på disse to ligger i fysisk størrelse, hvorav CF-II er "microdrive-størrelse". Hvem som er raskest avgjøres av hvilken type (- merke) kort, hvilket kamera som blir brukt, hvilken hastighet CF-kortet er bygget for å klare, osv.

Microdrive er som beskrevet lenger oppe en "miniharddisk". Denne er mekanisk og bruker derfor mer strøm enn tilsvarende CF-kort som uten mekanikk (kun eletronikk). Du vil altså forkorte brukstiden på batteriet ditt.

Jeg har veldig god erfaring med Sandisk-minnekort, både med hensyn til hastighet, stabilitet samt dette kortet nesten ikke har feil.

Til et 300D ville jeg vurdert et 512 mbyte Ultra II, dette får du til ca. 1250,- hos www.it24.no

Lenke til kommentar
Husk at dersom du skulle være uheldig og få et eksemplar som ikke fungerer skikkelig eller går i stykker etter kort tid, så er dette selvsagt dekket av garanti og/eller reklamasjon, forutsatt at du har behandlet brikken på en forsvarlig måte.

Det hjelper særdeles lite, om du har mange bilder på kortet som ennå ikke er overført til datamaskin. Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe Microdrive om jeg kjøper ett større digitalkamera, er at det er større sjanse for at man mister uerstattelige bilder om det går i stykker. Ja, det er garanti på selve brikken, men bildene er tapt for alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...