Knutinsen Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 I debatten om hvor varm en AMD XP prosessor kan være er det stadig innlegg der det hevdes at prosessorene blir ustabile eller dør etter kort tid ved 60-70 grader. AMD selv påstår at så lenge man holder seg under 90 grader (eller helst 75 grader på grunn av unøyaktighet i hovedkortfølere) så går en XP prosessor stabilt i 10 år eller lenger. Er det noen her som har fått problemer ved 60-70 grader selv? Eller er det som jeg tror, at det bare er en måte enkelte bruker til å forsvare at de har brukt hundrevis av kroner på overdreven kjøling. (Jeg ser blant annet at det er enkelte som har temperaturer godt under 40 grader, og likevel bruker kabinettvifter. Snakk om å kaste pengene ut av vinduet) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Mitt standardsynspunkt: Det har ingenting å si hvor varmt det er, så lenge det er stabilt. Jeg vil tro at f.eks. skjermkort er mer tempfølsomme enn CPU. Lenke til kommentar
Mio Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Man har vel ikke akkurat kabinettvifter kun pga cpu temp.. Kjekt og ha uansett med tanke på harddisk og annen hardware. Jeg har bestilt meg en ny vifte nå,den var egentlig litt dyr,men den har fått god kritikk overalt..så da bør jeg ha en vifte som varer ganske lenge.Kanskje til og med til neste cpu jeg kjøper :smile: Mio Lenke til kommentar
kjelligeek Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Quote: On 2002-03-21 13:58, Mio skrev:Man har vel ikke akkurat kabinettvifter kun pga cpu temp..Kjekt og ha uansett med tanke på harddisk og annen hardware.Jeg har bestilt meg en ny vifte nå,den var egentlig litt dyr,men den har fått god kritikk overalt..så da bør jeg ha en vifte som varer ganske lenge.Kanskje til og med til neste cpu jeg kjøper :smile:Mio Hviken vifte kjøpte du? Kjelli Lenke til kommentar
FamP Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Når det gjelder selve prosessoren kan jeg forsåvidt si meg enig i at varmen ikke spiller noen stor rolle dersom det er stabilt. MEN ved hjelp av overklokking og høyere voltspenning kreves det kanskje mer kjøling for å få det stabilt. Grensen flyttes hele tiden... De som har PC'en som de rene "kjøleskap" overklokker gjerne andre enheter også f.eks. skjermkortet, samt at RAM instillinger blir satt på max. performance. DA kommer kabinettvifter til sin rett fordi med skjermminnet kan det stå om få grader for at det skal være stabilt. Luften må jo være kaldere enn kjøleribbene på minnebrikkene for at varmen skal transporteres bort. Lenke til kommentar
Knutinsen Skrevet 22. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2002 Vel, jeg skjønner jo at det kan være andre grunner til kabinettvifter enn bare prosessoren, men hovedpoenget mitt var: Er det noen som har opplevd ustabil prosessor ved 60 eller 70 grader? (snakker her om prosessorer som ikke er overklokket). Ser foreløpig ikke ut til at det er noen her som har opplevd dette selv. Finnes det tester på nettet som tar for seg dette? Kanskje dette hadde vært noe for Hardware.no? Å teste et antall XP-prosessorer ved f.eks. 80 grader, og se om de ble ødelagt etter en periode med konstant full load? Eventuellt teste ved hvilken temperatur de blir ustabile. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Jeg hadde cpu temp'en opp i ca 70 grader på max (ifølge MBM5) når jeg prøvde å få maskinen lydløs, men jeg merket ikke at det var ustabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå