G2Petter Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Hei. Vi bruker windows 2000 på skolen, og vi har fått beskjed fra systemansvarlig at alle store filer etc. må slettes. Den store flaskehalsen på vår skoles nettverk er at profilen lastes inn hver gang man logger på, og det er mange som har svært store profiler, med masse tull i "mine dokumenter," bagrunnsbilde, etc. Så jeg lurer på: Hvor stor bør en profil være? mvh, Petter Lenke til kommentar
jevel Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Og svaret er: Så liten som mulig. Men jeg synes man velger en litt bakvendt løsning ved å sutre over at folk lagrer jalla i mine dokumenter, da. Som sysadm bør man ha tenkt på slike flaskehalser i det man installerte, og enten lagret profiler delvis lokalt eller f.eks. brukt kvoter. -KJ Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Og svaret er: Så liten som mulig. Men jeg synes man velger en litt bakvendt løsning ved å sutre over at folk lagrer jalla i mine dokumenter, da. Som sysadm bør man ha tenkt på slike flaskehalser i det man installerte, og enten lagret profiler delvis lokalt eller f.eks. brukt kvoter. -KJ Helt enig med deg, men drep ikke budbringeren... Min profil er på omtrent 200kB, en i klassen har rundt 5MB. Hvor liten kan den bli? Hva kan jeg gjøre for å hindre at min profil trekker ned ytelsen? Er det BTW mulig for sysadmin å deaktivere skrivebordsbakgrunn? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Ja, det er en av mange ting systemansvarlig kan, men om systemansvarlig er flink nok er en annen sak. Det er ikke for å være frekk, men jeg har erfaringer om at it-ansatte på skoler stort sett er langt ifra kvalifisert til den jobben. Anyhoo, svaret på spørsmålet ditt avhenger også om HVA profilen din inkluderer. administrator kan nemlig selv legge inn hvilke kataloger i profilen som skal eller ikke skal være med i profilen. konkrete forslag: Alt som ligger på desktop'en din, kanskje "mine dokumenter" er en del av proflen, bakgrunnsbilder (bmp-filer tar VELDIG mye plass kontra jpg). Fjern midlertidige filer i internet explorer: Gå inn i internet explorer - Verktøy - Alternativer for Internett - Midlertidige Internett-filer - Slett filer. Dette ka kaskje hjelpe Lykke til! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Kanskje dette kan blir den nye "post-tips-som-kan-mailes-anonymt-til-din-ubrukelige-sysadmin"-tråden? Vet at det går an å tømme loggen, men det hender jeg glemmer det, finnes det et lite script som gjør dette for meg? F.eks. når jeg logger på? Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Det finnes MANGE 3.-part programmer som tar det, cookies og mye annet jeg bruker elv et som aklles "Windows Washer" Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Problemet med programmer er at de må installeres, noe vi ikke har rettigheter til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå