stubbsokk Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 HVA ANBEFALES FOR "HALVPROFFE"? Har drevet med fotografering i ca 10 år og brukt et analogt Pentax kamera. Selger også noen artikler og bilder av og til i forbindelse med reportasjer og friluftsliv/turer. Nå vil jeg gå over i den digitale verden, men det er ikke helt enkelt. Trenger et solid kamera med gode blitzegenskaper. Er det noen som har synspunkter på valg av kamera? Kanskje noen som er i noenlunde samme situasjon som meg og som har investert med godt resultat? Må ha et kamera med minimum 6 Mp. Det nye Canon EOS 1D Mark II høres ut som et veldig bra og solid kamera med 8 Mp. Dessuten er minste ISO verdi helt ned i 50. Men, her betales det vel først og fremst for den utrolig raske funksjonen med 8 bilder pr sekund. Er ikke sportsreporter og kommer heller aldri til å bli det. Kr 36 000 uten mva er en svært stiv pris? Har noen erfaringer med kameraet? Canons EOS 300 D er også et interessant kamera, men det har fått kritikk for treg oppstart, ca 5 sekunder. Fotograferer av og til dyr og fugler og da er kjapp oppstart veldig viktig. Canon EOS 10 D har også fått samme kritikk. Nikon D 100 er et lett og noenlunde rimelig kamera. Men det hevdes at andre kameraer i klassen er bedre mht følsomhet. Men så har vi jo nylig fått Nikon D70 som jeg etter hvert har fått stor interesse for. Ikke så dyrt, og med svært lovende forhåndsomtaler. Samtidig mener noen at Nikon D100 snart vil bli avløst av et Nikon 200 som da vil bli bedre enn Nikon D70. Er det noen som begynner å ane årsaken til at jeg har sitti på gjerdet en del år? Til slutt Pentax som også har kommet med sitt IstD kamera til en noenlunde akseptabel pris. Men kameraet har fått kritikk for noen støy ved høye ISO verdier. Olympus E-1 har også blitt framhevet av noen som et kamera med svært gode egenskaper. Men de er alene i markedet om sin billedbrikke i 4:3 format. Hvis formatet ikke følges opp hva da? 5 Mp synes jeg også er i minst laget. Synspunkter taes imot med stor takk. Med hilsen Øyvind Lenke til kommentar
tovito Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Hei, Personlig har jeg Canon 10D og holder en knapp på det! Sto i samme situasjon som deg for noen måneder siden. Canon kameraet er relativt kjapp i oppstart (2.32 sek. målt i akamera's test). Har personlig aldri hatt problemer med at det har vært for treigt! Det er klar før jeg har fått tatt av dekslet til objektivet. ISO kan stilles mellom 100 og 3200, og kan brukes opp til 800 uten nevneverdig mye støy. Har lest mye om kameraets evne til å fokusere automatisk, og de fleste artikklene jeg har lest er rake motsettninger. Personlig synes jeg kameraet er kjapt (Speielt når jeg bruker en av CAnon's usm-linser). Ellers er kameraet solid bygget i magnesiumlegering. Dette kjennes spesielt i forhold til 300D. 300D har en relativt lett plastikkropp som jeg ikke setter for stor pris på. Litt negativt er den relativt store vekta på 10D 0,7-0,8 Kilo med batteri! Det blir da fort tungt hvis en skall ha med en tung telelinse i f.eks L-serien! 10D har også et hav av innstillinger som både er bra og dårlig. Bra fordi det gir mange muligheter, dårlig fordi man må bruke kameraet en del, samt lese en del i manualen for å vite hva ting brukes til og hvordan! Totalt sett er jeg MEGET fornøyd med 10D! Ellers finnes det et hav av objektiver til Canon! Canon's L-serie er dyr men er av super kvalitet! Dette er hva jeg mener om 10D, men det finnes nok mange dær ute som kan si akkurat det samme om sitt Nikon-kamera! Tror du får gå og prøve noen slik at du kan finne ut hva som passer deg! Lenke til kommentar
stubbsokk Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Vedr oppstarttid for Canon EOS 10 D I følge Fotografis store guide over digitale systemkameraer har dette kameraet fått minus for "noe treg oppstart". Forøvrig takk for innspillet. Hilsen Øyvind Lenke til kommentar
stubbsokk Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Litt til om oppstartstid for Canon EOS 10 D Fotografi skriver følgende i sin store guide: "Det eneste vi misliker sterkt er oppstartstiden, ikke minst fra dvale-modus. Pga den er det lett å miste et motiv som dukker opp. Hilsen Øyvind Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå