Gå til innhold

Vannblokk+kranvann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte på dette, ikke til daglig bruk, kun for litt testing og moro.

Hva tror dere? Kan det fungere bra uten pumpe?

Hvordan skal du få vannet ut av systemet igjen da? Bare en slange opp til vasken igjen? Det høres fett ut men funker nok ikke så bra på lan hvis du ikke skaffer deg 50m slange inn på dassen. :laugh:

Lenke til kommentar

Hvordan skal du få vannet ut av systemet igjen da? Bare en slange opp til vasken igjen? Det høres fett ut men funker nok ikke så bra på lan hvis du ikke skaffer deg 50m slange inn på dassen. :laugh:

Han sa jo nettop at det ikke skulle være til daglig bruk, KUN for morro!

Tror sikkert det villa funket fett siden kaldt vann ikke holder så høy temperator.

Hvis man har 1/2" tygonslanger klarer man sikkert å få tredd den på en tynn kran! =)

Lenke til kommentar

Jada, det vil helt sikkert fungere. Du må bare passe på at du ikke åpner for mye på krana. Det holder lenge med en liten "sildrebekk" ut av returslangen.

Blir du for hissig på grøten, kan du risikere å sprenge både slange og blokk!

Vær også oppmerksom på faren for kondens. Du vil få svært lave temperaturer på slange og blokk (mellom 4-5 / 8-10 grader), og i kombinasjon med fuktig luft, "smeller" det.

Men så var det miljøaspektet da. Ikke søle med drikkevannet..........

Lenke til kommentar

For se om jeg ikke prøver ut dette litt. Da får jeg jo også starten på vannkjøling, blir litt mye penger for meg med et komplett sett, på én gang.

Er jo ikke voldsomme mengder med vann det er snakk om, i Farrisvannet er det nok å ta av.

Lenke til kommentar
Har vurdert å prøve dette, men det har stoppa ved tanken, pga jeg aldri gidder å bære pcen ned til nærmeste vask, koble opp skjerm og alt det der bare for å teste kaldtvann i noen dager :/ Dersom det ikke kan brukes permanent, er det ikke brukbart.

Men en fin måte og teste ut, hvor mye cpu'en "greier" da...

Lenke til kommentar
For se om jeg ikke prøver ut dette litt. Da får jeg jo også starten på vannkjøling, blir litt mye penger for meg med et komplett sett, på én gang.

Er jo ikke voldsomme mengder med vann det er snakk om, i Farrisvannet er det nok å ta av.

Neida, som et eksperiment behøver man jo ikke ha dårlig samvittighet mht vannforbruk.

Men pass for all del på at du får montert vannblokka skikkelig, uten "drag" fra slangene!

Lenke til kommentar

Så var det å få seg en vannblokk da. Sikler litt på den nye fra asetek, Antarctica, den kjøler veldig bra, har grei pris og passer "alle" socketer, at den gjør det er et stort pluss. Har den sære fester eller noe, eller er den et godt valg?

Lenke til kommentar
Blir jeg nødt til å flytte PC-en eller går det greit med noen meter slange? Hva bør dimensjonen på slangene være? Har ikke vært borti vannkjøling i det hele tatt, så...

Som olle P allerede har antydet, bør du nok øke dimensjonen på slangene, om disse blir "lange". En 3/8" slange blir nok i snaueste laget om det er snakk om en "metervis" avstand mellom PC og servant.

Vil du gardere, så bruk gjerne 1/2" slange, altså en vanlig hageslangedimensjon.

Derimot bør du unngå å bruke vanlig hageslange, medmindre du et 100% sikker på at du har kontroll på den, hele veien.

Problemet med slike (som regel billige / dårlige) plastslanger, er at de veldig lett "knekker", og dermed blokkerer vannet, så pass på!

En annen sak er at de kan bli svært stive når vannet blir kaldt, så sørg i alle fall for en eller annen myk overgang mellom hageslange og vannblokk!

Det er ikke meningen å skremme deg vekk fra eksperimentet ditt, men tenk på følgende: Om f.eks returslangen får seg en knekk, står det rundt 3-4 bar og trykker på, fra springen. Tåler blokka og koblingene dine det trykket? Antageligvis ikke, jeg ville i alle fall ikke gamblet på det. Medmindre du har en reserve PC da?

Om ikke, så vil du nok bli borte herfra! Om ikke i dager, så i det minste for noen timer! For det tar jo litt tid å sette opp en ny maskin..... ;)

Lenke til kommentar

Vanlig hageslange fra kranen og bort til pc så tar du en bit 13 mm kobberrør trer inn i den og setter klemme på varmer den slangen som kommer fra blokka og trer den på kobberrøret, det samme med retur, funker fint har selv prøvd det og du får en lavere temp enn med radiator og tank i rommet da dette vannet vil holde romtempratur .

Men en bedre løsning er å ha et lukket system med radiatorn i feks en uisolert kjellerbod slik jeg har det nå vanntemp ligger nå på 5-8 grader og jeg har 24 grader i rommet der jeg sitter.

Lenke til kommentar
Men en bedre løsning er å ha et lukket system med radiatorn i feks en uisolert kjellerbod slik jeg har det nå vanntemp ligger nå på 5-8 grader og jeg har 24 grader i rommet der jeg sitter.

Slett ikke verst! Hva har du i CPU-temp da? Jeg gjetter på 14 til 18 grader, om du har en god vannblokk.

Nyter godt av -13 grader´s uteuft akkurat nå, og har en vanntemp på 12,7grader, CPU-temp på 23,6grader, med radiatorvifta på "dead slow".

Kan jo selvsagt pøse på med fullt pådrag på både kanalvifte og radiatorvifte, da vil jeg nok fort nærme meg 0grader på vannet.

Ulempen er at det fort kan bli litt kaldt her jeg sitter, og sånt merkes fort i en giktisk kropp! :-\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...