Gå til innhold

retur blir til kreditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men de kan ikke gi meg kreditt (penger tilgode) hos dem uten å spørre meg?? Jeg vil ha eksakt samme vare, når de ikke kan levere meg det, vil jeg gjerne ha pengene tilbake, så jeg kan kjøpe et annet sted!

 

De kan jo ikke bare gi meg penger tilgode? hva hvis jeg aldri har tenkt å kjøpe noe hos dem mer?

Lenke til kommentar
Dårlig gjort - kanskje, men med full hjemmel i norsk lov.

Nei, nei..dette har de ingen lovfestet rett til å gjøre. Du som forbruker kan kreve produktet reparert eller omlevert. Om disse tingene ikke lar seg gjøre så kan du selvsagt kreve å heve kjøpet. Frakten du betalte for å sende denne inn igjen til de, har du også krav på å få igjen.

 

Her har dere hele leksa.

 

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler 

      Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28  
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30  
c) kreve prisavslag etter § 31  
d) kreve heving etter § 32  
e) kreve erstatning etter § 33.  

      Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. 

      For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp) 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. 

      Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. 

      Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. 



§ 30. Gjennomføring av avhjelp 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. 

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. 

§ 31. Prisavslag 

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. 

      Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. 

      Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. 



§ 32. Heving 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lurer på samme ting. Har fått kreditnota for et defekt skjermkort, men det hjelper meg fint lite da utvalget av skjermkort på MPX akkurat nå er tynne greier.

Gir de pengene tilbake eller er jeg nødt til å bruke kronasjene i butikken...?

 

Sender uansett en mail avgårde for å spørre, men kundersørvis har ikke akkurat vært superraske så jeg hadde satt pris på et svar her - tre uker med et x300SE er tre uker for mye!

Lenke til kommentar

jepp.

 

kreditt hos mpx = pengene i retur. er iallefall det jeg har opplevd..(hvis jeg husker rett) Mail dem og be om portokostnadene også, iallefall hvis det var en garantisak (tror bare du har krav på porto en vei (tilbake til deg) hvis det er en reklamasjonssak, og siden du bare får penger igjen i dette tilfellet...tja...

 

NexIIe er jo så gammel at den tviler jeg på at de kunne ha oppdrevet som erstatning til deg :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Kommer med noen svar på disse spørsmålene

 

1. Får man godkjent retur, vil fraktkostnader bli kreditert. Ta vare på kvitteringen fra posten og ta kontakt med vår returavd. Fraktsum blir da tilbakebetalt konto. De eneste fraktutgiftene vi ikke tilbakebetaler, gjelder varer som blir sendt tilbake på angrefrist.

 

2. Sender man tilbake defekte produkter og dette blir godkjent, får man enten ny vare av samme type, kreditt eller penger tilbake. I dette tilfellet var den defekte vare utgått, og ikke lenger å oppdrive. Da blir summen kreditert i stedet.

Har man oppgitt bankkontonummer på returskjema vil dette bli tilbakeført konto, hvis ikke får man et utbetalingsslipp i posten. Dette går noe tregere, så det beste er da å ta kontakt med enten returavdeling eller økonomiavdeling for innbetaling til konto.

Om man velger å bruke kreditt, eller vil ha penger tilbake er jo dette selvsagt opp til kunde.

 

3. Hvis man har ventet 3 uker etter å ha sendt inn mail til oss, er jo dette selvsagt alt for lenge. Vi har en målsetting om å besvare alle mail innen 24 timer. Om man synes at det har gått for lang tid på mail, ta gjerne kontakt pr telefon. Av og til får vi feilmeldinger når vi sender mail til kunder. Det kan skyldes flere ting, f.eks at kundes mailkonto er overskredet pga mange mail eller at mail fra oss går rett i et spamfilter, da returbekreftelser blir sendt med vedlegg (pdf).

 

Håper dette har avklart noe.

 

Mvh

 

MPX Kundeservice

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Selv opplevde jeg å få feil vare, så ny vare i posten pluss penger kreditert. Og attpåtil varsel om inkasso for returbeløpet som MPX feilaktig hadde krediert min konto (uten at jeg la merke til det) en stund etterpå. Nå slapp jeg selvsagt inkassobeløpet men rotete uansett.

 

Hadde det tatt mye lengre tid skulle jeg jammen meg beholdt pengene og påberopt meg læren om "condictio indebiti"!

 

Edit: Nei, tar ikke den ju§diskusjonen her!! :D

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...