Gå til innhold

Kobling av to 5V leds


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg to slike LEDs.

Har planer om å kutte av en USB-kabel, og ta 5V rett derfra. Går det? Leverer USB nok strøm?

Må vel da parallellkoble disse, eller? Kan noen som er bedre enn meg i elektronikk vise meg (helst bilde) hvordan det skal kobles? Hadde vært fint om dere hadde startet med Ground og 5V, og vist nøyaktig derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

?? jaha.. det virker nå helt fint her hos meg..

og hvis det er tilfellet, så burde jeg ikke klare å få 4 leds til å virke på to 12V batterier som er koblet i paralell, + resistor..

 

hvis | og - er lednig vil ikke da

--led--led-- være serie, og

 

|--led--|

|--led--| væer paralell?

 

og hvis de da trakk 10V, da burde de hvis de i det hele tatt lyste, iallefall ikke lyse så sterkt som de gjør..

Lenke til kommentar
:scared: Du måkke finne på å seriekoble dem, da trekker de 10 volt....

 

Enkelt regnestykke:

En lysdiode trekker 5 volt

Enda en lysdiode trekker også 5 volt

Hvis du kobler dem i serie skjer følgende: 5+5=10

 

Koble dem paralellt!

Du store allverden for et regnestykke. :no:

 

Litt grunnleggende elektrokunnskap er visst mangelvare her. En lysdiode "trekker" naturligvis ikke 5V. Hvis den er spesifisert til 5V så betyr det at den trekker passe med strøm når du forsyner den med 5V. Kobler du 2 i serie så halverer du strømmen. Det er naturligvis helt feil å tro at det dobler spenningen!

 

Edit: parallell kobling betyr at du kobler begge pluss-kontaktene til pluss på strømpluggen, og tilsvarende begge minus-kontaktene til minus.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
hmmm...

 

Skal jeg bruke serie- eller parallellkobling da?

Vil det lyse svakere med serie enn med parallell?

Det spørs hvor mange lysdioder du skal bruke, og spesifikasjonen til lysdiodene. Parallellkobling er nok løsningen her. Lysintensiteten er forsåvidt ikke avhengig av seriell/parallell-kobling, men enkelte ganger vil en av koblingene være fordelsmessig fremfor den andre.

 

En USB-port leverer 5 V og max. 0,5 A, så det er selvfølgelig en viss begrensning (~25 lysdioder).

 

EDIT: Skrev litt mer...

Endret av johanlo
Lenke til kommentar
?? jaha.. det virker nå helt fint her hos meg..

og hvis det er tilfellet, så burde jeg ikke klare å få 4 leds til å virke på to 12V batterier som er koblet i paralell, + resistor..

 

hvis | og - er lednig vil ikke da

--led--led-- være serie, og

 

|--led--|

|--led--| væer paralell?

 

og hvis de da trakk 10V, da burde de hvis de i det hele tatt lyste, iallefall ikke lyse så sterkt som de gjør..

Det funker, men de trekker mindere strøm. Disse diodene har innbygd motstand. Hvis man antar at selve diode delen er rimelig standard kan man anta at det ligger ca 2V over selve dioden. Da ligger det 3V over motsdanden noe som gir oss en motstand på ca 350ohm. Ved seriekobling vil det bare ligge 1V over begge motsdandene noe som gir ca 1.4mA i stede for 8.6mA som normalt. Så det bir omtrent som å skulle koble opp en vanlig lysdiode og motstand, men bruke en motstand som er 6 ganger så stor som anbefalt. Det kan gå, men går det for lite støm lyser ikke dioden serlig bra, men siden dette var sinnsykt lyssterke dioder kan det jo hende at du syntes de lyste greit selvom de normalt ville lyst mye sterkere.

 

 

Edit: en liten rettelse: blå dioder som denne er normalt 3.5-5V. Men igjenn selvom den opererer best på f.eks. 3.8 kan dioden ha noe lavere terskelspenning å det kan vikre. Men da blir det mye *kan* så det at det virker er vel heller flaks enn sannsynelig.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

hm.. ok, jeg tror nå at det lysre like sterkt.., men jeg skal teste bamsen min ved siden av en enkelt helt lik led, på 5V alene, for å sjekke forskjell..

 

men siden vi er inne på temaet.. jeg skal ha to slike faktisk akkurat samme leds inni en mus.. det er en gammel mus, og vil ikke se spessiellt bra ut da jeg borret hullene for store, men det vil nå kunne brifes med..

 

bør jeg koble paralell? (renger med det) eller

bør jeg koble serie? (går dette like bra?)

Lenke til kommentar
hm.. ok, jeg tror nå at det lysre like sterkt.., men jeg skal teste bamsen min ved siden av en enkelt helt lik led, på 5V alene, for å sjekke forskjell..

 

men siden vi er inne på temaet.. jeg skal ha to slike faktisk akkurat samme leds inni en mus.. det er en gammel mus, og vil ikke se spessiellt bra ut da jeg borret hullene for store, men det vil nå kunne brifes med..

 

bør jeg koble paralell? (renger med det) eller

bør jeg koble serie? (går dette like bra?)

Du får kjøpt LED-foringer på Clas Ohlson, slik at det ikke har noe å si at du var uheldig med borringen.

Lenke til kommentar

skal ha det i musa.. og dessuten så vil den ikke brukes til noe annet enn å briefe.. når jeg er ferdig, så skal jeg ta den med på skolen, og spørre data ansvarlig om å få en ny, som er bedre, og som jeg kanskje til og med kan bruke til vanlig..

 

*Edit* jeg lurer fortsatt på hva som er å anbefalle.. paralell eller serie?

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
skal ha det i musa.. og dessuten så vil den ikke brukes til noe annet enn å briefe.. når jeg er ferdig, så skal jeg ta den med på skolen, og spørre data ansvarlig om å få en ny, som er bedre, og som jeg kanskje til og med kan bruke til vanlig..

 

*Edit* jeg lurer fortsatt på hva som er å anbefalle.. paralell eller serie?

Disse må parallellkobles, da du vil ha 5V over hver av dem.

Lenke til kommentar

som fler har sagt bør de kobles parallelt. Å koble i serie er noe man gjør for å få mindere strømtrekk. Da går jo den samme strømmen gjennom begge diodene. Men siden disse har innebygdmotstand tilpasset 5V er det absolutt mest hensiktsmessig å koble de parallelt.

Lenke til kommentar

Du velger jo selv. Seriekobler du de får begge to 2.5v over seg, men paralellkobler du de får begge 5v over seg. Serie fører til mindre lys, men lavere strømforbruk. Paralell fører til bedre lys, men høyere strømforbruk igjen.

Dioder trekker så lite strøm at jeg vil ikke tro at det skal være noe problem å paralellkoble de. USB tåler såvidt jeg vet 500mA, mens en diode trekker 10-20 mA.

Skal du paralellkoble de, kobler du ganske enkelt sammen anodene og kathodene (lang og kort pinne, den lengste skal på jord) på hver av de to diodene sammen, kobler så på 5v på disse.

Endret av v0id
Lenke til kommentar
:scared: Du måkke finne på å seriekoble dem, da trekker de 10 volt....

 

Enkelt regnestykke:

En lysdiode trekker 5 volt

Enda en lysdiode trekker også 5 volt

Hvis du kobler dem i serie skjer følgende: 5+5=10

 

Koble dem paralellt!

... hvis uansett om du serie- eller paralellkobler dem, vil du fremdeles ha strøm over to dioder. Den dagen det regnestykket der stemmer, gruer jeg meg til å se.

 

1. Man "trekker" ikke spenning. Man mater en spenning, og da blir det trukket strøm omvendt proporsjonalt med resistansen.

2. Når man seriekobler motstander (diodene har slike egenskaper, svjv), kan man summere motstandene. Når man paralellkobler n motsander blir den totale resistansen ((1/r1)+(1/r2)+...+(1/rn)^-1. Mao vil resistansen bli mindre; og vi vil trekke mer strøm. Det er en måte å formulere det på.

 

Angående om du skal koble i serie eller parallell har jeg dog ikke snøring. Du kan jo kjøre en test, først i serie på et 1,5V batteri, og se hva som skjer, funker det, prøver du å paralellkoble dem over batteriet. Funker det kan du prøve i serie på 5V, og til slutt kan du koble dem over (dvs paralellk.) 5V.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...