kjelligeek Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Jeg har overklokket pcèn i går, ser på cputempen i Sisoftsandra, der ligger tempen på max 29 grader!! Men vis jeg på samme tid starter pc på nytt og går inn i biosen og ser på cpu-tem så viser den 38-40 grader!! Hva skal jeg stole på? Hvor mye skal jeg stole på dem? Hvor stor temperaturforsjell er det fra min føler og inn til kjernen i cpuen? (med tanke på at en ikke bør ha tempen over 70 grader, så hadde det vært kjekt å vite hvordan jeg skal beregne dette)!!! Kjelli Lenke til kommentar
Destro Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 har same problemet jeg men det er nok den høgeste du kan stole på Du kan jo instalerer noen andre programer som måler cpu tempen i windows du finer dem på ABIT sin side under programer eller diverse. _________________ Just admit your a Freak [ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-03-21 11:58 ] Lenke til kommentar
kjelligeek Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Men vet du hva som er fosjellen på det som abit-kortet mitt måler og hva som er den virkelige temperatur inni cpuen!! Hvor mye mer skal jeg beregne?? Min maskin ser ut til å gå stabilt brukte cpu (90-100%) i over en halv time og den var helt fin... Tempen kom på max 40 grader (i bios) (29 i sisoftS). Er dette bra eller?? Kjelli Lenke til kommentar
Destro Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Min liger på 37 i starten til 43 på normal bruk. Med høg bruk på spilling og testing så når den opp til 48 i starten så var den over 50 men etter att gluet vart varm og fikk tilpasetseg så sank tempraturen med to grader ved høy belastning. så du kan bare ta det med ro du får ikke problemer med stabeliteten før tempraturen stiger over 50 grader, og det merker du med at pc hengerseg som åftest. Men AMD har sakt at det ikke er fare før tempraturen stiger over >70 men <70 og nedåver er det ikke noe problemer å kjøre på så lenge systemet er stabilt da jeg mener jeg har lest at noen sa at absulut max temp var på 97 grader eler noe og da blir cpun svid. Lenke til kommentar
Bruce Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Bruk MotherBoard Monitor 5.0 den er til å stole på, hvis du stiller den inn riktig:) Lenke til kommentar
nagel[rit Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Stol på biosen du...er valget mellom sisoft sandra, og bios. Så stoler jeg på bios. + at jeg hørte noe om at AMD XP CPU'ene har en innebygd temp sensor..leste det et sted, kan ikke si det sikkert, men jeg mener det..Ikke drep meg hvis jeg tar feil :smile: Lenke til kommentar
kjelligeek Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Jeg tror nå at den tempen jeg ser i bios er den lille føleren som sitter under cpu. Men vis det er en måler inni cpuen hadde det vært konge å få sett på den tempen!!! Noen soom vet noe mer om det?? Kjelli Lenke til kommentar
tHaZ Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 den beste måten å måle tempen på cpu tror jeg er å bruke en ekstern temp-måler der du plasserer sensoren helt inntil cpu-core mellom kjøleribba og cpuen Lenke til kommentar
kjelligeek Skrevet 21. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2002 Eg spurte om det er måler inni xp cpuen? Noe som vet om det!! Kjelli Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Quote: kjelligeek skrev (2002-03-21 13:25):Eg spurte om det er måler inni xp cpuen? Noe som vet om det!!Kjelli Tror ikke det nei...måleren sitter på vel da i CPU-sloten eller`? Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Quote: On 2002-03-21 13:05, kjelligeek skrev:Men vis det er en måler inni cpuen hadde det vært konge å få sett på den tempen!!!Noen soom vet noe mer om det?? Stemmer, det. Athlon XP/MP skal ha innebygget temperatursensor, men jeg vet ikke om noen hovedkort med støtte for denne ennu. Lenke til kommentar
jallajalla Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Xp prossesoren har innebygget temp sensor pin s7 og u7. Problemet er vel at hk produsentene ikke har utnyttet dette? Lenke til kommentar
kosh Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Etter et uhell fekk cpu heitesjokk på over 110 grader, via sin hardware monitor målte ikkje høgre...men etter en rask nedkjøling fungerte cpu'en fortsatt..en AMD Athlon 1,4ghz Lenke til kommentar
zetor-ola Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Kjører på 70-75 C vanligvis.. tippa over 90 C her om dagen men da slo den seg av pga en sikkerhetsmargin jeg hadde lagt inn.. har vært slik siden jeg måtte ta ut cpu og sette den inn i HK på nytt igjen pga feil HK.. er det bare å kjøpe kjølepasta og kline på litt eller? Lenke til kommentar
Baron_blod Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Trodde sisoft hentet temp fra bios. Lenke til kommentar
SAA Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Hos meg henter Sisoft ut feil temperatur fra BIOS. Den setter systmtemp i BIOS som CPU temp, og hvor den leser system temp på vet jeg ikke siden den måler 11 grader C... :smile:. Jeg har forøvrig et ECS K7S5A hovedkort og en AMD XP1600+ CPU Lenke til kommentar
kjelligeek Skrevet 22. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2002 Jeg testet et program som var med på amd-cdèn, det funket ganske bra, kansje det viser et par grader mer enn bios, men ganske bra!! Fikk da 49 grader etter en natt med prosessor på 100% cpu.... Kjelli Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Min ligger og cruiser på ca 50-52 grader (55 med load). Men jeg kjører silent vifter og støydempet (les: varmeisolerende) kabinett på min 1700xp. Aldri merket noe ustablilitet jeg og den PC-en står jo på temmelig 24/7... =) Hardiskene mine er jeg mer bekymret for lol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå