Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Introduksjon i Visual Basic

Det første du trenger når du skal begyne er en kompiler. Jeg har ikke lagt ut noen, men den jeg tar for meg her heter Microsoft Visual Basic 6.0

Når du har åpner programmet må du velge hva du skal lage. Velg standard exe.

Det første du ser er en form1 og mange menyer. Her lager du alt du ser i programmer ditt, som f.eks en tekstboks. Med menyen til venstre kan du dra og slippe inn forskjellige objekter.

Dra og slipp inn en TextBox. Når den er inne dobbel klikker du på den. Nå skal du se et tekstboks med en kode (text1_change). Mellom Private Sub Text1_Change() og End Sub skriver du MsgBox ”hallo!!”. Trykk på play-knappen i den øverste menyen. Prøv å skriv noe I tekstboksen. Ser du hva som skjer? Vær gang noe gjøres om I teksten popper en boks opp.

Hvis vi tar en titt på koden så skjønner du sikkert litt av den. Text1_change betyr at koden skal skje vær gang noe "changer" i boksen. Det som skjer er at en MsgBox popper opp.

Visk ut MsgBox ”hallo!!” og skriv dette:

If text1.text = ”Hei” then

MsgBox ”Hallo til deg også!”

End if

Trykk på play og skriv Hei i texkboksen. Hvis vi ser nærmere på koden så er det to spesielle ting man bruker hele tiden i vb. Det som står etter punktum sier noe om hva. I denne sammenhengen blir det teksten i tekstboksen.

Den andre tingen er If og then. Oversatt blir det Hvis og Da.

Hvis teksten i tekstboksen = Hei Da

msgbox ”hallo”

end if

Uten å gå nærmere på end if så kan man si at den avslutter, på en måte.

En annen ting man også bruker i If-koder er Else, som oversatt blir Hvis ikke.

Visk ut alt mellom if og end if og skriv:

If text1.text = ”h” then

Msgbox ”Du skrev en h!”

Else

Msgbox ”Du skrev ikke en h..”

End if

Trykk play og skriv en h i tekstboksen. Prøv etter å skriv noe annet. Nå skjønner du sikkert koden ;)

Nå skal du lage noe med en knapp i formen. Får å komme tilbake til der hvor du setter inn alle objektene trykker du på View Object knappen. Den finner du i Prosject – Prosject1 menyen helt til høyre på skjermen.

Dra og slipp ned en knapp. Så trykker du på View Source knappen som er til venstre for View Object knappen. Visk ut all koden som står der nå og skriv:

Private Sub Command1_Click()

Msgbox ”Du skrev: ” & text1.text

End Sub

Trykk play, skriv noe i tekstboksen og trykk på knappen. Melding popper opp med det du skrev.

Får å hente tekst fra f.eks en tekstboks som vi gjorde her, bruker man en &. Visk ut msgbox-koden og skriv:

MsgBox ”Din melding: ” & text1.text & ” Det var slutten på meldingen.”

Trykk play og test programmet igjen. Her ser du at man bruker en ’&’ på den andre siden hvis man vil ha med noe mer.

Visk ut all koden og ta bort tekstboksen og knappen du satt inn. Skriv dette:

Private Sub Form_Load()

Msgbox ”Nå avsluttes programmet!”

End

End Sub

Trykk play. Med ’End’ avslutter man programmet. Alle koder som kommer etter msgbox utføres førstt når man har trykket ’Ok’.

Visk ut all koden og skriv:

Private Sub Form_Load()

MsgBox "Dette er en Ja/nei boks!", vbYesNo

End Sub

Trykk play igjen. En enkel Ja/nei boks. Hvis du skal bruke denne boksen må koden din se slik ut:

Private Sub Form_Load()

If MsgBox("Vil du avslutte?!", vbYesNo) = vbYes Then

End

End If

End Sub

Vi ser nærmere på denne delen av koden:

MsgBox("Vil du avslutte?!", vbYesNo)

Koden etter MsgBox er i parantes når du bruker den i en If.

Nå som du sikkert har kommet litt i gang kan vi prøve å lage et ordentlig program. Det første jeg lagde da jeg begynte var et enkelt NetSend program som egentlig bare brukte en kjør-kommando. Koden så omtrent slik ut:

Shell "Net Send " & Text1.Text & " " & Text2.Text

Sett inn to tekstbokser og en knapp. Trykk View Source og skriv:

Private Sub Command1_Click()

Shell "Net Send " & Text1.Text & " " & Text2.Text

End Sub

Trykk play. I den første tekstboksen skriver du * og i den andre skriver du f.eks Sendt fra mitt net send program

Det var alt jeg orka å skrive denne gangen. Spør hvis det er noe da ;)

Endret av jonas22282460
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Guiden var bra den! Enkel og kort, men tok for seg det mest grunnleggende i VB.

Var kanskje litt for kort, og ganske mye viktig manglet, som f.eks å deklarere variabler (Dim).

Burde vi kanskje ha det som en regel at vi gir respons til de som legger inn guider i dette forumet?

Lenke til kommentar
Guiden var bra den! Enkel og kort, men tok for seg det mest grunnleggende i VB.

Var kanskje litt for kort, og ganske mye viktig manglet, som f.eks å deklarere variabler (Dim).

Burde vi kanskje ha det som en regel at vi gir respons til de som legger inn guider i dette forumet?

Tenkte på det med dim da jeg leste din ;) Regel om å gå respons blit vel litt dumt, 400 stk som bare svarer fordi de må. Vi kunne kansje ha vært litt flinkere til å gi respons. Men det kommer seg sikkert. Forumet er jo såpass nytt at ikke alle har lagt merke til det enda :p

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at det skulle være tvang for å skrive respons sånn at Hardware logget IP'en til alle som ikke gjorde det og så sende en hær av solbrillekledde menn med maskingevær til synderens hus... :D

Det jeg mente var at vi kan bli bedre å gi respons til hverandres guider. Jeg synes iallefall at når du får lese en guide så er det rimelig å gi noen tilbakemelding til forfatteren. Dette vil være med på å forbedre videre guider forfatteren vil skrive og kanskje stille spørsmål til forfatteren, eller bare takke ham for hjelpen.

Jo, det er jo rett at forumet er litt for nytt til at det har kommet så mangen innpå.

Tror nok det blir ganske populært.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Hvor får jeg tak i den Microsoft Visual Basic 6.0 komplimereren?

Koster det penger?

Er ikke helt sikker på du kan kjøpe det, men penger koster det.

Edit: Du kan laste ned en demo versjon her.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
OK, tnx.. Men den demo filen; Er den en versjon som det er midre ting på eller er det en versjon som bare går ut etter 30 dager?

Ingen av delene.. Du har ikke mulighet til å gjøre koden din om til en exe-fil.

Edit: Tror jeg.. Har ikke brukt den noe serlig, men jeg tror du kan gjøre like mye der som med full versjon.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
OK, men er det ikke en exe-fil jeg må komplimere til da? :S

Bare hvis andre som ikke har programmet innstalert skal bruke programmet.

Selfølgelig, det er litt kjipt å ikke kunne det, men ellers kan man gjøre alt i demoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...