Gå til innhold

en pakke for mye..

Anbefalte innlegg

Det er vel mest opp til ens egen samvittighet...

Når det gjelder NSB tok jeg for ikke lenge siden toget fra Grefsen til der hvor jeg bor, og på grunn av dårlig tid og manglende bemanning på Grefsen hadde jeg hverken kontanter eller billett, men satset alt på at konduktøren hadde en betalingsautomat som mange av dem nå har...

Dengang ei... Fikk allikevel bli med dit jeg skulle og ville løpe inn på stasjonen ved ankomst, kjøpe billett og levere til konduktøren... Dessverre var det heller ikke mulig å kjøpe billetter på den stasjonen med kort...

Både stasjonsmester og konduktør lot det gå, men nevnte at da fikk jeg heller betale dobbelt neste gang...

Det er ikke ofte jeg tar det toget, skjedde først 3 uker senere etter dette, og jeg kan love deg at konduktøren ble overrasket når jeg ville betale dobbelt... :-)

Nå har ikke akkurat den hendelsen betydd så mye for meg annet enn for min egen selvfølelses skyld, men her om dagen var jeg på en skikkelig fuktig fest på et sted en mil eller så nord for hvor jeg bor... Mistet/fant ikke igjen lommeboken når jeg skulle hjem, og ble rimelig fortvilet der jeg sto og klokken nærmet seg 03.00, blakk og sliten...

Ringte vår lokale drosjesentral og sa det som det var... Ingen problem... Jeg ble hentet og kjørt hjem og fikk beskjed om at jeg kunne betale når det passet...

Greit nok at dette er et lite lokalsamfunn hvor det er lett å bli gjenkjent som en som gjør opp for seg... Men jeg har også gått på en Express buss fra et helt annet sted i fylket med 20 kroner for lite fordi jeg ikke visste at prisen hadde gått opp, og kom allikevel helt frem... Det gikk nesten 3 måneder før jeg tok samme buss igjen, og selv om det var den samme bussjåføren hadde han glemt meg for lenge siden, inntil jeg nevnte at jeg skyldte penger...

Dette har ingenting hverken med rettigheter/forpliktelser eller lov og eventuelt orden å gjøre, men moral... Ønsker du å gjøre deg til kjeltring for 1000 kroner, eller 2000 for den saks skyld, så er det så mye du er verdt....

Min mening :-)

Edit: En BILLIG kjeltring ;-)

Helt enig man må for pokker være mot andre som du vil andre skal være mot deg.

Om komplett har normalt regnskap så vil de finne deg meg feil balanse og kunne sette frem et krav mot deg!!

Alltid kjipt når man treffer folk som tror du er uærlig pga. tapere som skal lure seg unna alt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger man merke til at man har fått for mye varer, så er det opp til en selv å gjøre noe med dette, om man da ønsker å varsle butikk er jo helt opp til seg selv (noe som kalles moral).

Desverre så er det sånn at en nettbutikk kommer til å ha det veldig vanskelig for å kunne bevise at du har mottat feil varer, du kan simpelthen nekte på at du har mottat noe utover det du fikk i primærsendingen, men som sagt er dette opp til deg.

Har du derimot tatt kontakt med leverandøren og denne ikke har tatt ansvar innen rimelig tid (1-4uker sier vi) så kan du sikkert gjøre hva du vil med pakken, du skal ikke trenge å purre på en butikk for at di skal ta imot noe di har sendt deg ved en feiltakelse, eller med andre ord : du kan da fraskrive deg ansvaret for pakken.

Personlig så hadde jeg levert tilbake pakken selv om jeg vet at jeg godt kunnet kommet unna hvis jeg tok vare på den, er jo sikkert en stakkars som må svi for feilsendinga og jeg hadde ikke likt å vært i hannes føtter...

Lenke til kommentar

Takk for svaret ditt PIIIpower. Prøvde helt i begynnelsen og svare de fleste av innleggene, men måtte fort gi opp da det kom så utrolig mange (og svært usakelige) innlegg. Har skrevet såpass mye på slike forum som dette at jeg etterhvert har lært meg og ikke ta innlegg som kommer inn personlig. Hadde jeg gjort det ville jeg ikke giddet å skrevet inn flere innlegg her heller..

Har prøvd flere ganger å forklare at dette var et rent teoretisk tilfelle som jeg ønsket å få avklart, men selv komplett sin representant her inne nektet jo å tro på det (ja det er mulig for også andre mennesker å lese mellom linjene). Men ikke for det, alle solskinshistoriene som kommer fram her om folks rene samvittighet er underholdene nok å lese. For ikke å snakke om alle de som fordømmer en handling som for undertegnedes vedkommende var ment som et teoretisk eksempel..

Vet ikke om noen er interessert i å vite dette, men har nå engang fått svar på en mail fra et visst råd. Mailen er ganske interessant den. Dersom du får en pakke i posten som hverken er betalt for eller bestilt er den rettmessige eier av denne pakken hverken postbudet, avsender eller noen andre enn mottaker. Mottaker har selv råderett over denne pakken og velger selv hva vedkommende ønsker å gjøre med den. Den behøver med andre ord ikke å returneres tilbake til avsender om da ikke dette er mottakers ønske.

Lenke til kommentar

Trur generelt at folk må roe seg litt ned. Dette er det nærmest man kommer personangrep. Som PIIIpower skrev "i en debatt er det viktig å belyse flere sider" no brannslange prøver før han blir halshogd :laugh: , og siden man kan nærmest lese av dårlig argumentering at flere av dere ikke gjør dette ofte så vil jeg benytte annledningen til å opplyse dere om et par ting:

1) Hvis denne situasjonen var ekte og brannslange vil beholdt pakken så ville han ikke spurt på et forum om det er riktig eller galt. Alle vet hva svaret er, selv de som ignorerer det

2) Brannslange : jo du tjener penger (indirekte). Varer som man ikke har utgifter for er å regne som verdi(selv om du ikke skulle ha nytte av de). Eller du kunne solgt det over nett (qxl, finn).

3)Hvis det opptar lagerplass, send det tilbake eller kvitt deg med det

4) Man vil bruke tid og energi ved å sende pakken tilbake (strengt tatt umulig å unngå) og pengene skulle man fått dekket hvis man jobber litt med saken. Belønning i form at finnerlønn (?, opp til hver enkelt webshop), men du er garantert belønning i form av god samvittighet (som jeg personlig setter stor pris på)

5) "Hvorfor skulle det være min jobb å ordne opp i andres rot?" Det er ikke din jobb, men personer med samvittighet gjør det

nå har jeg ikke tid til mer, og et tips til folk som kaster seg på slike tråder, arumenter(!) ikke bare hiv ut synspunktet ditt (og prøv å se en sak fra 2 sider) uten å måtte skrive no negativt om undertegnede...har ikke sett så mange synonymer på tyv\kriminel på lenge

btw: har fortsatt ikke svart på spørsmålet ditt om når kravet foreldes pga jeg vet ikke, posten kom bare fordi jeg måtte lette det fra hjertet mitt

(nummerering pga jeg suger med avansert quoting)

Endret av dub
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg ta feil når jeg bare viser til egne erfaringer?

Edit: Er ikke Komplett på Stovner en del av det samme firmaet??? Mulig jeg er på jordet, men de har de samme produkter og butikkpriser som www.komplett.no ???

Edit2: Uansett står jeg for at ærlighet varer lengst :-)

Disse Datakjeden og KOmplett.no er to VIDT forskjellige butikker.

At Komplett.no og Datakjeden har de samme varene er fordi begge TO tar inn varer i fra www.norek.no som er en bedrift som sender varer til forhandlere.

Tidliggere Komplett Data butikkene ble solgt ut av Komplett til butikkeierne og dermed skiftet de navn til DataKjeden.

Det står mer om dette på www.komplett.no

til ALLE:

Slutt å bland DataKjeden med Komplett.no

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg ta feil når jeg bare viser til egne erfaringer?

Edit: Er ikke Komplett på Stovner en del av det samme firmaet??? Mulig jeg er på jordet, men de har de samme produkter og butikkpriser som www.komplett.no ???

Edit2: Uansett står jeg for at ærlighet varer lengst :-)

Disse Datakjeden og KOmplett.no er to VIDT forskjellige butikker.

At Komplett.no og Datakjeden har de samme varene er fordi begge TO tar inn varer i fra www.norek.no som er en bedrift som sender varer til forhandlere.

Tidliggere Komplett Data butikkene ble solgt ut av Komplett til butikkeierne og dermed skiftet de navn til DataKjeden.

Det står mer om dette på www.komplett.no

til ALLE:

Slutt å bland DataKjeden med Komplett.no

det er sannelig lett å gå seg vill i denne jungelen av salskaper;

KOMPLETT ASA eier

100% Norek

100% Komplett web

~50% Datakjeden

resten av datakjeden eiers vel for det meste av tidligere butikkansatte som har kjøpt seg inn fra Komplett ASA

Lenke til kommentar
Fikk selv refundert over 4000 kr for en cpu som jeg ikke hadde betalt , men som jeg sendte i retur etter en test. Ringte dem med en gang og så fra og så tilbakeførte jeg beløpet.

.... fortsatt irrelevant for tråden....

OT: Dere som er så skinnhellige moral ryttere; betaler dere inn 500.- til statskassa hver gang dere kjører 5km\t over fartsgrensa? Eller 4/5000 når dere kjører i 120 på motorveien og ber om 2 prikker på førerkortet?

Dette er direkte lovbrudd (eller forseelser om dere vil), imotsettning til topic som omhandler en ikke selvforskylt handling.

DEN satt tenker jeg.

Hvis dere ønsker å svare på overstående uten herpe tråden helt kan dere sende meg en PM, eller åpne en post under søppel som heter: "Mine moralske gjerninger." Ser frem til denne...

PIIIPower

Tidvis reflektert.

Moralsk, men ikke fanatisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
La oss anta jeg bestiller en ordre hos f.eks. komplett. De leverer meg feil vare og sender meg ny vare noen dager senere. Jeg får denne nye varen men komplett glemmer å be om å få den første varen tilbake igjen.

Spørsmålet er som følger:

Hvor lang tid må det gå får jeg kan nekte å levere fra meg denne varen om komplett finner ut at de vil ha den igjen? Altså, hvor lang tid må det gå før kravet er foreldet?

Det har vel kommet frem at det ikke er noen tidsfrist. Om du vil sende tilbake varen eller ei, er opp til deg (doh). Om du ikke føler for å hjelpe dine medmennesker som folkene bak komplett (du beskriver komplett som en ting; "en webshop", mens det egentlig står hardtarbeidende mennesker bak), så trenger du selvfølgelig ikke det, men moralsk rett er det ikke. Om Komplett.no ikke refunderer porto, beholder du varen selv, helt klart, for da driter de seg kraftig ut og viser en kynisk side som ikke burde vært tilstede.

Ikke gidd å kom med personangrep på trådstarter en gang. Dere klager på grunnlag av egne antakelser, noe som blir helt feil.

Lenke til kommentar
Fikk selv refundert over 4000 kr for en cpu som jeg ikke hadde betalt , men som jeg sendte i retur etter en test. Ringte dem med en gang og så fra og så tilbakeførte jeg beløpet.

.... fortsatt irrelevant for tråden....

OT: Dere som er så skinnhellige moral ryttere; betaler dere inn 500.- til statskassa hver gang dere kjører 5km\t over fartsgrensa? Eller 4/5000 når dere kjører i 120 på motorveien og ber om 2 prikker på førerkortet?

Dette er direkte lovbrudd (eller forseelser om dere vil), imotsettning til topic som omhandler en ikke selvforskylt handling.

DEN satt tenker jeg.

Hvis dere ønsker å svare på overstående uten herpe tråden helt kan dere sende meg en PM, eller åpne en post under søppel som heter: "Mine moralske gjerninger." Ser frem til denne...

PIIIPower

Tidvis reflektert.

Moralsk, men ikke fanatisk.

Mulig mitt innlegg var irrelevant for tråden , men da var jaggu dette det og .

Her er det vel ikke snakk om å vere feilfri gjennom livet men å vere erlig i forhold til en annen person/firma.

Og så å begynne å dra dette ut i det extreme gjør jo saken latterlig, rart du ikke heller siterte bibelen da så var du sikker at ingen fant seg selv feilfri :roll:

Lenke til kommentar

Dårlig sammenligning. Gidder ikke forklare mer inngående, for ser du ikke den store forskjellen selv, så er det ganske ille, for å si det mildt. I tillegg hadde jeg vel "herpet tråden" etter din mening om jeg hadde forklart det... ikke minst fordi alle andre enn deg forstår det.

Hmm... ble visst litt "herping" uansett. Well, sue me.

Lenke til kommentar

La meg si med èn gang at jeg vet at det egentlig er bortkastet å argumentere med person som "brannslange".

La meg derfor komme med noen teorier;

En mottar en pakke i posten. Man har ikke bedt om denne - men den dukker likevel opp. Hvem sin sak er det å rydde opp i dette?

Avsender som ikke har helt konroll - kanskje de bare har gjort et uhell som fakstisk folk flest av og til kan gjøre?

Posten som bare har to opplysninger - avsender og mottaker?

Eller kanskje mottaker burde ha tenkt som så at "ok, jeg har vel gjort mine feil jeg også - og det skader sikkert ikke å skjekk opp i dette med avsender?"

I og med at i det "teoretiske" tilfellet som "brannslange" henviser til snakkes det om en foreldestid, er det vel like klart at her er det snakk om en økonomisk gevinst for mottaker?

Jeg skulle tro at dersom "brannslange" faktisk ser på spørsmålet sitt èn gang til, så har jeg rimelig stor tro på at han/hun ser det samme som de aller fleste har sett, nemmlig at foreldeses frist er egentlig selve kjernern i og med at det neppe hadde vært interessant med denne fristen om en mottok en tom pappeske, eller hva?

Du må nok skjekke det du fikk av et "råd". Du er nok forpliket til å melde fra om feilsendt post. åkkesom! Posten på sin side tar som regel jobben med å returnerer feilsendt post. Hvis ikke, er jeg rimelig sikker på at i dette "teoretiske" tilfellet er Komplett mer ennn villig til å gi deg en påskjønnelse - i det minste portoen - om du gir dem et hint.

Jeg tror du rett og slett bare må innse at en foreldesesfrist på dette eksisterer ikke. Jeg tror faktisk du er fullstendig klar over det selv også. Du hadde nok ventet en hel haug med innlegg med at det "teoretiske" tilfellet var en ypperlig måte å lure en annen, men som du har sett, funker det rett og slett ikke. Du kan sikkert finne en paragraf som du kan støtte deg på, men en tråd som har vært oppe så lenge rundt dette temaet burde gi deg et lite hint om hva "gangsyn", "folkekevtt", "magefølselse" osv. betyr.

Lenke til kommentar

Blir nesten litt for****** her eg sitter.

Alle som jobber og feilsender noko veit ka konsekvenser det får for avsender.

Dei som måtte meine noko anna. Beklager, men dei eiger ikkje samvittighet og er vel dei som er enig med Brannslange her.

Blir vel baned for den komentaren men er av den oppfatning at erlighet varer lengst og ofte går den god for den erlige. Faktisk alltid.

I og med at Komplett er nemnt her så tror eg ikkje dette er eit fiktivt spørsmål.

Lenke til kommentar
*rister håpløst med hode og himler med øynene*

Dette er en teoretisk diskusjon.

I en diskusjon er det viktig å belyse flest sider av saken.

Det er modig av Brannslange å holde på så lenge han har gjort, det er jo nærmest person-angrep tilstander her.

Dette gjelder avklaring av lovverket, ikke subjektive personetiske syspunkter, men rett å slett hvordan man skal forholde seg for ikke å bli straffeforfulgt av noe man ikke har gjort.

I vegtrafikkloven kan man bli straffet for ting man ikke gjør.

Hva som er moralsk riktig behøves vel ikke diskuteres, men så er ikke det spørsmålet heller. Komplett (som har postet her) vil selvfølgelig ha pakken returnert og senere få sendt denne riktig, men det er også irrelevant for diskusjonen.

Regner med at Komplett sitter inne med kompetanse for å svare på spørsmålet. (Men vil ikke svare da dette kansje ikke gagner de? <- antagelse!!)

Jeg anbefaler alle å lese nøye igjenom primærposten og gi svar som er relevante for denne.

Jeg må innrømme at til tross mine tidligere uttalelser her slår det meg at du egentlig har helt rett i det du her sier PIIIpower... Brannslange har imidlertid satt ting på spissen, kanskje for å skape debatt, og gjør sitt beste for å holde tråden i live...

Juridisk er dette helt klart en gråsone som både mangler og/eller kanskje har for mange regler, moralsk derimot, som jeg hang meg opp i...

Synes uansett at tråden har gått for langt... Det er mulig Brannslange fremdeles ikke har fått noe fornuftig (Ikke juridisk holdbart i allefall!) svar på det han egentlig spurte om, men jeg for min del synes tilbakemeldingene her er svært oppløftende med tanke for hva i alle fall jeg er mer opptatt av... :-)

Ha en fin helg, alle! :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Du må nok skjekke det du fikk av et "råd".  Du er nok forpliket til å melde fra om feilsendt post. åkkesom!

Skulle gjerne likte og visst hvor du har dette fra og hvilke lover du mener "forplikter" meg til dette. For meg virker det som om hele innlegget ditt er basert på personlige synsinger og svarer derfor ikke på posten.

Lenke til kommentar

liten ting her... Jeg bestilte et HK en gang i tiden hos komplett og de sendte meg feil type (sendte et med RAID kontroller når jeg bestilte uten). Jeg ringte inn til kundesupporten til komplett og forklarte saken over tlf.. Endte opp med at jeg fikk beholde kortet og de endret det på ordren og slikt at jeg fikk garanti på det :D

Morlen er si ifra og det skjer noe godt med deg og

Lenke til kommentar
Du må nok skjekke det du fikk av et "råd".  Du er nok forpliket til å melde fra om feilsendt post. åkkesom!

Skulle gjerne likte og visst hvor du har dette fra og hvilke lover du mener "forplikter" meg til dette. For meg virker det som om hele innlegget ditt er basert på personlige synsinger og svarer derfor ikke på posten.

Det jeg etterhvert begynner å lure på er hvorfor dette såkalte hypotetiske spørsmålet har så stor betyding at vi bør fortsette å gnåle om det dag etter dag, uke etter uke???

Hva er det noen av oss tilsynelatende har misforstått så grundig at det fremdeles er verdt en tråd som dette?

Hva i allverden er det for noe viktig her som selv de tregeste av oss (meg inkludert!) fremdeles ikke har fått med oss?

Når det er sagt ber jeg Brannslange om unnskylding for å ha misforstått, men nå burde vel ting være greit?

Om ikke burde det være Brannslanges advokat som kom med synspunkter her... Og om det ikke er hypotetisk vedder jeg en tier på at advokaten heter Meling.... :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...