Gå til innhold

en pakke for mye..

Anbefalte innlegg

Et underslag er det heller ikke. Jeg tjener verken penger på dette og slik eksempelet var laget var det heller komplett som opptok lagerplass hos undertegnede. Lovene du sakset til hjelper lite og svarer ikke på spørsmålet. Legger likevel til at jeg mer enn gjerne hadde sett at du sakset noe fra lovdata som hadde hjulpet.

Er ikke helt enig med den slutningen du gjorde der.

Hvis du leste litt nøyere, ser du at et underslag kan dreie seg om nettopp å tilegne seg en gjenstand (løsøre) som en besitter, som man vet tilhører en annen. -Det må ikke nødvendigvis være penger det dreier seg om.

I dette tilfellet er du i besittelse av en gjenstand som du vet skulle ha vært returnert til eieren. Du leker med tanken om å tilegne deg varen til eget bruk, uten å betale for den.

Endret av ØW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss ta et lite retorisk spørsmål:

Et retorisk spørsmål sier du? Da er det ikke meningen at jeg skal svare :D

Teoretisk derimot, syns jeg du kunne være ærlig, uansett, og sende pakka tilbake. Du vil føle deg mye bedre :)

Off-topic note: RETORISK betyr altså å fremsi et spørsmål ut i luften, uten å ville ha et svar på dette.

TEORETISK er ordet du er på jakt etter.

Endret av NMI on XTC
Lenke til kommentar

...og det er fremdeles et faktum at om du får utbetaling fra forsikringselskapet for å "miste" bilen din i havet, eller ev. er ansvarlig for "svinn" hos Komplett, vil dette føre til at forsikringselskapet og/eller Komplett blir nødt til å øke sine priser for andre for å kompensere for tapet...

Ingenting er GRATIS... I ditt tilfelle er det bare andre som betaler for deg....

Lenke til kommentar
Hypotetisk, hvis du skal sende inn en disk på 14-dager'n og sende meg en CD-plate - du stapper dem i feil konvolutter og jeg hadde fått disken til et par tusen, Komplett ville ikke gitt deg noe igjen for CD-plata... hadde ikke jeg vært en drittsekk om jeg sa "haha - for et surrehue" og beholdt disken?

Altså, om komplett ringer meg og ber om å få tilbake disken sender jeg den selsagt tilbake. Analogien din blir derfor nok en gang urimelig.

Ja sett at det ikke var underslag, men kunne du brukt tingen i pakken, siden den nå ikke er din i noen tilfeller, samme hvor lenge du hadde ventet.

Med en gang du hadde åpnet pakken og brukt tingen, hadde du blitt kriminell. eller i det minste uærlig.

Spørsmålet mitt var: Hvor lang tid må det gå før kravet fra komplett ville vært foreldet. Dvs: hvor lang tid må det gå før jeg kan åpne pakken og ta i bruk evt. kaste varen uten å bli stemplet som kriminell/uærlig.

edit: titt litt lenger opp. kalkulatoren hadde et veldig bra svar :)

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

§ 2a. Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale m.v.

Det er forbudt i næringsvirksomhet

a)

å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale, og

b)

å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale.

Ved leveranse i strid med første ledd bokstav b er mottakeren ikke forpliktet til å betale, så framt ikke annet er bestemt ved lov.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om krav til dokumentasjon og oppbevaring av dokumentasjon for inngåtte avtaler

så de kan jo ikke kreve penger for varen, hehe. Dette dekkes sikkert av flere lover, men underslag? høres litt usansynlig ut.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er en frist utover generell foreldelse for nasking.

De kan etterfakturere for varer/tjenester i tre år. Så lenge du ikke kan si at du i god tro antok at de ikke trengte å få varen i retur slipper du ikke unna dette. Du kan prøve deg på å beholde den og senere argumentere med god tro, men kun en lobotomert ape ville gi deg medhold.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt var: Hvor lang tid må det gå før kravet fra komplett ville vært foreldet. Dvs: hvor lang tid må det gå før jeg kan åpne pakken og ta i bruk evt. kaste varen uten å bli stemplet som kriminell/uærlig.

edit: titt litt lenger opp. kalkulatoren hadde et veldig bra svar :)

Åpne pakken eller kast den du... Juridisk vil du sannsynligvis slippe unna uten problemer uansett, og det er vel det du ønsker at vi skal bekrefte i utgangspunktet...

Uærlig vil du alltid være for min del... Hadde ikke lånt deg en en krone om det stod om livet...

Lenke til kommentar
Hypotetisk, hvis du skal sende inn en disk på 14-dager'n og sende meg en CD-plate - du stapper dem i feil konvolutter og jeg hadde fått disken til et par tusen, Komplett ville ikke gitt deg noe igjen for CD-plata... hadde ikke jeg vært en drittsekk om jeg sa "haha - for et surrehue" og beholdt disken?

Altså, om komplett ringer meg og ber om å få tilbake disken sender jeg den selsagt tilbake. Analogien din blir derfor nok en gang urimelig.

Så det er greit bare man ikke blir tatt (/kontaktet ang. saken), oppfatter jeg deg riktig da...? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg skal være litt kjedelig og trekke inn bibelen. "Du skal gjøre mot din neste det du vil din neste skal gjøre mot deg". Sett at du for eksempel betalte varene med en giro i nettbank. Ved en feiltagelse betaler du tusen kroner for mye. Du har ganske god økonomi og merker ikke dette (kanskje du akkurat har casha au studielån og lønn fra sommerjobb slik at du har en god sum penger på konti). Vil du at komplett da skal håpe at du ikke legger merke til det og ta pengene? Eller vil du at de skal være greie å gi deg tilbake pengene eller finne en annen og kanskje enda gunstigere løsning? Klart man skal rydde opp i andres rot når noen gjør en feil, det er til beste for alle og det eneste riktige å gjøre. Alle kan gjøre feil, (til og med Brannslanger). Og kom ikke med at Komplett har så mye penger osv, det holder ikke som argument at de ikke vil merke, ikke vil tape noe på det etc. Vær voksen, vær grei, vær fair, oppfør deg ordentlig. I lengden lønner alltid ærlighet seg:)

Lenke til kommentar

Si at du går inn på narvesen og skal kjøpe noe snop, telefonen din ringer og du legger sjokoladen i lomma for å få ei fri hånd.

Etterpå glemmer du ut at du har sjokoladen i lomma, betaler for det du skal ha men ikke for sjokoladen.

Da kan du altså gå videre uten å være en kjeltring, fordi ingen så det og gjorde deg oppmerksom på at du hadde en ubetalt sjokolade i lomma.

That dont make sense to me! :mad:

Vær snill med komplett, og komplett er snille tilbake :thumbup:

Lenke til kommentar
Så det er greit bare man ikke blir tatt (/kontaktet ang. saken), oppfatter jeg deg riktig da...?  :dontgetit:

Hvorfor skulle det være min jobb å ordne opp i andres rot?

samfunnet bygger faktisk på å hjelpe hverandre, alle kan gjøre feil. det hadde ikke vært mye koslig her hvis alle tenkte som du gjør. heldigvis er det ikke så altfor mange.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er som følger:

Hvor lang tid må det gå får jeg kan nekte å levere fra meg denne varen om komplett finner ut at de vil ha den igjen? Altså, hvor lang tid må det gå før kravet er foreldet?

Ryng til Komplett og spør da vel :dontgetit". Komplett har "glemmer" ikkje ting og det er slike ting som slår ut dårlig på regneskapet.

Folk som leverer tilbake burde ikkje hatt lov å bestille ting :mad:

Hypotetisk sett...

Viss du gløymde lommeboka di hos ein kamerat, også tenkte han "Jaja, eg tar vare på den til han har gløymd den eg, jippi, ny lommebok og penger"

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Så det er greit bare man ikke blir tatt (/kontaktet ang. saken), oppfatter jeg deg riktig da...?  :dontgetit:

samfunnet bygger faktisk på å hjelpe hverandre, alle kan gjøre feil. det hadde ikke vært mye koslig her hvis alle tenkte som du gjør. heldigvis er det ikke så altfor mange.

Fordi du tar nytte av det, skal du liksom berre la delen du feilaktig fekk ligge? Ein telefon til Komplett, få returnummer og droppe den av på posten

Det er forkastelig

Umm...merkelig dobbelpost :roll: , eg redigerte første innlegg. Det står tom. "Innlegget er redigert av..." :p

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Får håpe du er ufeilbarlig, hvis du noen gang skulle rote eller ha et uhell tror jeg ikke det er mye godvilje eller støtte å hente når du selv har en slik holdning. :no:

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg leste denne tråden, og tenkte å finne frem en tråd som beskriver min tilsvarende opplevelse! Jeg opplevde en gang å få tilsendt varer for nesten 10.000,- kroner. Jeg ble helt sjokkert da jeg oppdaget verdiene, men hvis du leser tråden, finner du ut hvor ærlig jeg er... :)

Det tok riktignok litt tid å finen den.. men men.. :)

Tråden heter:

Litt mye for pengene på komplett.no

Jeg anbefaler deg å være ærlig å levere varene tilbake! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil så vil du bli holdt økonomisk ansvarlig for varene så lenge du burde ha skjønt (og det burde du seff) at de skulle vært returnert.

Dette kan ikke sammenlignes med en situasjon hvor du blir tilsendt varer uoppfordret og deretter fakturert.

Du kan selvsagt kreve at du ikke blir påført kostnader på grunn av komplett.no's rot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...