Gå til innhold

en pakke for mye..


Anbefalte innlegg

La oss ta et lite retorisk spørsmål:

 

La oss anta jeg bestiller en ordre hos f.eks. komplett. De leverer meg feil vare og sender meg ny vare noen dager senere. Jeg får denne nye varen men komplett glemmer å be om å få den første varen tilbake igjen.

 

Spørsmålet er som følger:

 

Hvor lang tid må det gå får jeg kan nekte å levere fra meg denne varen om komplett finner ut at de vil ha den igjen? Altså, hvor lang tid må det gå før kravet er foreldet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal folkeskikk er jo å sende tilbake den feile varen, skulle bvare mangle det. Tviler på at komplett hadde giddet å ha deg som kunde med sånn oppførsel, er jo nesten tjuveri det du spør om her.

 

Håper for din del at dette bare er spørsmål? ;)

Lenke til kommentar

Retorisk? ;)

 

Hypotetisk sett, kan man vel se på dette som underslag.

 

Lovdata.no (sakset fra Straffeloven):

§ 255. For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen, eller rettsstridig forføyer over penger han har innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd ham.

 

       Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

 

 

§ 67. Fristen for foreldelse er:

 

5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,

 

:D

 

Edit: Er ikke så veldig lovkyndig, så jeg går ikke god for lovens anvendbarhet i dette tilfellet. ;)

Endret av ØW
Lenke til kommentar

Men la oss anta at dette er virkelig da , hva er da følgende på sikt om slikt skjer ? Jo mer omstendlig behandling av alle returer noe som igjen fører til lengre venting for kundene og stort sett umulig å få gjennomført en forhåndsretur.

Vi hører jo til stadighet at webshopper blir strengere og strengere med feks forhåndsretur nettop fordi kundene da lurer dem .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Fikk en feillevering fra mpx en gang. De gjorde noe ganske smart. Jeg ble fakturert for den "rette" leveransen og så skulle de kreditere meg når de fikk den andre i retur. Det som skjedde var at jeg fikk en faktura på x antall kroner og den gikk opp i opp med krediteringen som dumpa ned i postkassen et par dager senere.

 

Hvis jeg ikke hadde sendt tilbake den feilleverte varen hadde jeg vel fått en purring etter et par uker. På denne måten sikret de seg at det ikke ble avglemt. Pakken ble forøvrig sendt med express over natten uten at jeg ba om det og jeg hadde kameraet mitt dagen etter jeg ringte dem. Bra!

Lenke til kommentar

...og når det gjelder Komplett ville jeg for min del ha fått dårlig samvittighet også. Selv om jeg ikke handler så ofte hos dem på web-shop'en men heller kjøper i butikken på Stovner Senter i Oslo er de alltid svært imøtekommende når det gjelder både reklamasjoner og returer.

 

Dessuten vil ganske sikkert "svinn" av denne typen på en aller annen måte bli registrert, om ikke andre steder så i allefall i regnskapet, hvilket sannsynligvis vil kunne føre til økte priser for nestemann...

 

Jeg ville ha returnert og dermed holdt rullebladet mitt "rent" hos komplett... Kan jo hende saken dukker opp neste gang du skal bestille noe derfra... Selv om man kjøper og betaler kontant i en Komplett butikk registrerer de alltid salget på navn, blant annet pga. garanti osv....

Lenke til kommentar
La oss ta et lite retorisk spørsmål...

Rent hypotetisk, hvis en venn ba meg ta med lommeboka som ligger i bilen hans, og jeg tar den i lomma og vi begge "glemmer det"... hvor lenge må den ligge i min lomme før den er min (fordi han glemmer å be meg om å gi den til ham)?

 

Samme hvor lenge "en person"/komplett surrer - å ikke levere tilbake noe som tilhører noen andre kaller er vel tyveri. Tror ikke det bare er meg som er så gammeldags her.

Lenke til kommentar
...og når det gjelder Komplett ville jeg for min del ha fått dårlig samvittighet også. Selv om jeg ikke handler så ofte hos dem på web-shop'en men heller kjøper i butikken på Stovner Senter i Oslo er de alltid svært imøtekommende når det gjelder både reklamasjoner og returer.

Hvis du mener databutikken på Stovnersenter i 3 etg er komplett.no, så tar du en stor feil!!!!!!!!

Måtte bare komme med det.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg ta feil når jeg bare viser til egne erfaringer?

 

Edit: Er ikke Komplett på Stovner en del av det samme firmaet??? Mulig jeg er på jordet, men de har de samme produkter og butikkpriser som www.komplett.no ???

 

Edit2: Uansett står jeg for at ærlighet varer lengst :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Her blir det en lang qoute-jobb foran meg.. Legger til at spørsmålet faktisk var retorisk og har ingenting med undertegnede å gjøre

 

Normal folkeskikk er jo å sende tilbake den feile varen, skulle bvare mangle det. Tviler på at komplett hadde giddet å ha deg som kunde med sånn oppførsel, er jo nesten tjuveri det du spør om her.

Tyveri er det virkelig ikke. Om en rørlegger glemmer igjen hammeren sin etter siste besøk hos deg og ikke ber om å få den igjen, skal du da gidde å bruke tid, penger og energi på å oppsøke vedkommende?

 

Hypotetisk sett, kan man vel se på dette som underslag.

Et underslag er det heller ikke. Jeg tjener verken penger på dette og slik eksempelet var laget var det heller komplett som opptok lagerplass hos undertegnede. Lovene du sakset til hjelper lite og svarer ikke på spørsmålet. Legger likevel til at jeg mer enn gjerne hadde sett at du sakset noe fra lovdata som hadde hjulpet.

 

Men la oss anta at dette er virkelig da , hva er da følgende på sikt om slikt skjer ? Jo mer omstendlig behandling av alle returer noe som igjen fører til lengre venting for kundene og stort sett umulig å få gjennomført en forhåndsretur.

Vi hører jo til stadighet at webshopper blir strengere og strengere med feks forhåndsretur nettop fordi kundene da lurer dem .

Riktig som du sier, men hvorfor skal kundene belastes for dårlige rutiner hos de forskjellige butikkene?

 

Rent hypotetisk, hvis en venn ba meg ta med lommeboka som ligger i bilen hans, og jeg tar den i lomma og vi begge "glemmer det"... hvor lenge må den ligge i min lomme før den er min (fordi han glemmer å be meg om å gi den til ham)?

 

Samme hvor lenge "en person"/komplett surrer - å ikke levere tilbake noe som tilhører noen andre kaller er vel tyveri. Tror ikke det bare er meg som er så gammeldags her.

Analogien din holder ikke. Vi snakker her om et firma som surrer det til for seg selv. Er det da kundens plikt å bruke tid, penger og energi på å hjelpe firmaet igjen?

 

En analogi som ville vært mye bedre:

La oss anta du en lørdagskveld tar toget fra oslo til strømmen. På togturen kommer det ingen konduktør og du får derfor ikke betalt for turen. Er det da din plikt og bruke din tid og energi på oppsøke stasjonsbygningen mandagen etterpå for å betale billetten? Sannsynligvis ville det faktisk kostet deg ekstra penger å komme deg til stasjonsbygningen. Er det riktig at du skal betale dette?

 

 

Har enda ikke fått svar på spørsmålet jeg lurte på nemlig:

Hvor lang tid ville det gått før kravet fra komplett ville være foreldet?

Lenke til kommentar

Hypotetisk, hvis du skal sende inn en disk på 14-dager'n og sende meg en CD-plate - du stapper dem i feil konvolutter og jeg hadde fått disken til et par tusen, Komplett ville ikke gitt deg noe igjen for CD-plata... hadde ikke jeg vært en drittsekk om jeg sa "haha - for et surrehue" og beholdt disken?

 

Sender du en mail til Komplett så vil jeg tro de refunderer deg fullt ut for porto og sikkert andre omkostninger som tellerskrittene samtalen koster deg og kaloriene bruker til postkontoret. Jeg tror ikke de lar deg være økonomisk skadelidende for deres feil.

 

Du spurte - jeg svarte, liker du ikke svaret så overse det :dontgetit:

 

Edit: Uærlig/uhederlig drittsekk...

Endret av Dollar
Lenke til kommentar

Ja sett at det ikke var underslag, men kunne du brukt tingen i pakken, siden den nå ikke er din i noen tilfeller, samme hvor lenge du hadde ventet.

Med en gang du hadde åpnet pakken og brukt tingen, hadde du blitt kriminell. eller i det minste uærlig.

Lenke til kommentar

Det er vel mest opp til ens egen samvittighet...

 

Når det gjelder NSB tok jeg for ikke lenge siden toget fra Grefsen til der hvor jeg bor, og på grunn av dårlig tid og manglende bemanning på Grefsen hadde jeg hverken kontanter eller billett, men satset alt på at konduktøren hadde en betalingsautomat som mange av dem nå har...

 

Dengang ei... Fikk allikevel bli med dit jeg skulle og ville løpe inn på stasjonen ved ankomst, kjøpe billett og levere til konduktøren... Dessverre var det heller ikke mulig å kjøpe billetter på den stasjonen med kort...

 

Både stasjonsmester og konduktør lot det gå, men nevnte at da fikk jeg heller betale dobbelt neste gang...

 

Det er ikke ofte jeg tar det toget, skjedde først 3 uker senere etter dette, og jeg kan love deg at konduktøren ble overrasket når jeg ville betale dobbelt... :-)

 

Nå har ikke akkurat den hendelsen betydd så mye for meg annet enn for min egen selvfølelses skyld, men her om dagen var jeg på en skikkelig fuktig fest på et sted en mil eller så nord for hvor jeg bor... Mistet/fant ikke igjen lommeboken når jeg skulle hjem, og ble rimelig fortvilet der jeg sto og klokken nærmet seg 03.00, blakk og sliten...

 

Ringte vår lokale drosjesentral og sa det som det var... Ingen problem... Jeg ble hentet og kjørt hjem og fikk beskjed om at jeg kunne betale når det passet...

 

Greit nok at dette er et lite lokalsamfunn hvor det er lett å bli gjenkjent som en som gjør opp for seg... Men jeg har også gått på en Express buss fra et helt annet sted i fylket med 20 kroner for lite fordi jeg ikke visste at prisen hadde gått opp, og kom allikevel helt frem... Det gikk nesten 3 måneder før jeg tok samme buss igjen, og selv om det var den samme bussjåføren hadde han glemt meg for lenge siden, inntil jeg nevnte at jeg skyldte penger...

 

Dette har ingenting hverken med rettigheter/forpliktelser eller lov og eventuelt orden å gjøre, men moral... Ønsker du å gjøre deg til kjeltring for 1000 kroner, eller 2000 for den saks skyld, så er det så mye du er verdt....

 

Min mening :-)

 

Edit: En BILLIG kjeltring ;-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Sånn rent hypotetisk så er det vel det beste å sende en epost til komplett å be de sende returlapp - det pleier de å gjøre etterhvert.

 

Hvis det er en liten ting (billig) så er det ikke helt umulig at du får beholde den ;) hvis du sender en hyggelig epost, men i utgangspunktet er dette den samme situasjonen som hvis noen satt inn feil beløp på kontoen din. Da har du plikt til å levere tilbake pengene - forutsatt at du skjønte at det var feil.

 

Hvis det er et problem for deg at den opptar lagerplassen din - så send en epost å si det!

 

Sannsynligvis går de ikke til politianmeldelse av deg, så sånn sett så kan du sikkert bare beholde den - men juridisk så er det ikke særlig holdbart. 3 år er vel foreldelsesfristen på generelle krav. Men 12 måneder er vel mer realistisk på slike små krav, hvis de ikke sender deg brev og gjør krav på det i mellom tiden.

 

Det at du ikke tjener penger på det er feil - du har mottatt noe av verdi som du egentlig ikke skulle ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...