KriB Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Jeg har satt sammen en maskin av gamle deler, bla. av en strømforsyning som ikke er blitt brukt på en 6 mnd tid. Jeg skrur på maskinen og absolutt ingenting skjer. Mistenker problemet for å være strømforsyningen. Er det mulig å teste om det er strøm på strømforsyningen med å kjøre en strømkabel over i en annen maskin og teste om det blir liv i den aktuelle disken? Eller blir strømforsyningen "skrudd på" når man trykker på power-knappen og vil dermed ikke levere strøm uten at den er koplet til hk? Endret 3. mars 2004 av KriB Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Regner med at det er en standard ATX du har, ikke skikkelig gammel AT? ATX skal gi noe spenning med en gang de kobles til, det kalles for standby spenning. Det er den spenningen som gjør at du kan slå på maskinen med å kortslutte to pinner (strømbryteren). Er du sikker på at du har koblet strømbryteren til de rette pinnene? Det finnes noen PSUer som også har en 220V bryter, du har sjekket denne? Edit: Det kan godt tenkes at en PSU ikke slår seg på uten belastning. Det varierer om de gjør det eller ikke. Endret 3. mars 2004 av hårek Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Tar utgangspunkt i att dette er en standard ATX PSU. Koble PSU helt i fra alt, koble en disk elns. til en kontakt, koble til strøm(230V)kontakten, kortslutt den grønne lederen i kontakten som er ment til hovedkortet med en svart, starter PSU viften? spinner disken opp? hvis ikke er det nokk PSU som er døtt. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg skrur ut strømforsyningen og setter den på gulvet ved siden av den nye maskinen min. Setter strøm på den gamle og kopler alle strømpluggene fra denne på komponenetene i maskinen jeg vet virker. (i motsatt rekkefølge enn beskrevet her) Fant ut at det er det enkleste og med minst feilmargin. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 5. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2004 Det var ikke strømforsyningen. Jeg tok med meg hele boksen på jobb i morges for å få byttet strømforsyningen. Før jeg drar til butikken setter jeg i en strømkabel bare for å gå over kabler o.l. en siste gang og plutselig virker alt! Maskinen booter, finner harddisk og alt virker vel og bra. Kommer hjem, booter på Windows server cd-en og alt kræsjer med bluescreen rett etter at alle drivere for intallasjon er lastet. Tester cd-en i en annen maskin og den virker bra. Booter mange ganger og den stopper på forskjellige steder, men kommer aldri lengre enn til nevnte sted, men stopper også før den booter på cd også. Den ene gangen får jeg tom. artifacts på skjermen i bildet der den sier trykk en tast for å boote fra cd. Jeg setter BIOS til default, ingenting hjelper. Bestemmer meg for å cleare CMOS, men etter å a flyttet jumperen skjer ingenting når jeg trykker på strømknappen. Setter jumper tilbake igjen og den er like død som i går. Prøver med et annet batteri på hk, men det hjelper ikke heller. Kjører med det gamle batteriet på den nye maskinen som jeg skriver dette på og den har kjørt fint i en halv times tid nå. Back to square one. Det er vel hk som er gått? Det er den eneste komponenten som ikke er blitt testet et annet sted i det siste. Alle andre komponenter har fungert knirkefritt i den "nye" maskinen i forbindelse med testing av et et kræsjproblem jeg hadde på den. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 I gamle maskiner var det slik at bryteren slo på både makinen og resten av maskinen likt. På nyere saker vil bare stanbylampen på HKet (regner med at du har det) lyse når PSUen er slått på men resten av maskinen slås først på når du kortslutter PWR SWITCH pinnene! I brusanvisningen til HKet står det hvilke pins som er til PWR! Hvis du er i tvil om PSUen gir spenning til HDDer o.l kan du jo bare legge øret inntil eller koble en kabinett vifte direkte til PSU! Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Det var ikke strømforsyningen. Jeg tok med meg hele boksen på jobb i morges for å få byttet strømforsyningen. Før jeg drar til butikken setter jeg i en strømkabel bare for å gå over kabler o.l. en siste gang og plutselig virker alt! Maskinen booter, finner harddisk og alt virker vel og bra. Kommer hjem, booter på Windows server cd-en og alt kræsjer med bluescreen rett etter at alle drivere for intallasjon er lastet. Tester cd-en i en annen maskin og den virker bra. Booter mange ganger og den stopper på forskjellige steder, men kommer aldri lengre enn til nevnte sted, men stopper også før den booter på cd også. Den ene gangen får jeg tom. artifacts på skjermen i bildet der den sier trykk en tast for å boote fra cd. Jeg setter BIOS til default, ingenting hjelper. Bestemmer meg for å cleare CMOS, men etter å a flyttet jumperen skjer ingenting når jeg trykker på strømknappen. Setter jumper tilbake igjen og den er like død som i går. Prøver med et annet batteri på hk, men det hjelper ikke heller. Kjører med det gamle batteriet på den nye maskinen som jeg skriver dette på og den har kjørt fint i en halv times tid nå. Back to square one. Det er vel hk som er gått? Det er den eneste komponenten som ikke er blitt testet et annet sted i det siste. Alle andre komponenter har fungert knirkefritt i den "nye" maskinen i forbindelse med testing av et et kræsjproblem jeg hadde på den. Mulighet for att det har tatt kvelden ja, eller hvertfall delvis siden du får sveivd det i gang. Ligner mest på ESD skade (utsatt for statisk elektrisitet) :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå