Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Diesel vs Bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som de har kommet frem til tidligere i tråden .. Diselen er Serkest ..

Bensinen er Raskest ..

Men det kan fort forandre seg .. Neste generasjons Diesel motorer kommer nå .. de skal være temlig kjappe..

vi får vente å se

(Forskjelden er så liten at det er nesten ikke noe å krangle over lenger .. bare en smak sak)

Lenke til kommentar

det blir ofte sagt, på folkemunne, at "dieselhester er sterkere enn bensinhester". Dette er da helt totalt feil. Det er som det blir sagt tidligere mer dreiemoment i en dieselmotor. Dreiemomentskurven vil også se litt annerledes ut.

 

pga måten dieselmotorer virker så klarer de ikke så mange rpm, og kretfene er tilgjengelige mye tidligere i registeret enn hos bensinbiler.

Lenke til kommentar

Toppfart er den maksimale farten bilen kan gå i.

Æks = akselerasjon (rett skrive?) = Kor fort den går opp i fart

 

Ein bensinmotor har vell eit større register, så den kan vell dra lengre på

eit gir (hvis eg ikkje tar riv, ruskande gale).

 

Dieselen har jo som nevnt tidligare krefter langt nede (ved lavt turtall),

mens bensinen går for høgt turtall med mindre moment..

 

Husker ikkje korleis eg skulle rekne det, men hestekrefter = turtall * moment,

delt på eit eller anna tall..

 

Diesel har jo også mindre utslipp :p

og billigare drivstoff.

Lenke til kommentar

Se på prestasjonene på f.eks BMW 530i og 530d.

 

530i

 

170kw (230 hester)

300nM

250 km/t toppfart

0-100 på 6.9 sekunder

 

530d

 

160kw (217 hester)

500nM

245 km/t toppfart

0-100 på 7.1 sekunder

 

 

I mellom akselrasjon så går det ikke ann å sammenligne 530d og 530i, dieselen er en klar vinner. 530i klarer 80 til 120 i 5.gir på 10 sekunder. 530d klarer samme på 6.7! 80 til 120 i 4.gir klarer bensin bilen økten på 7.3, mens diesel bilen klarer det på 5.4! Det sier litt om hva dreimoment har å si når det gjelder mellom akselrasjon. Det er jo nesten bare på mellom akselrasjon du trenger å ha bra ytelser ved vanlig bruk, f.eks til forbikjøringer ;)

I Norge så koster disse 2 bilene nøyaktig det sammen, å velge bensin utgaven ville rett og slett være barnslig :p

Lenke til kommentar

Selv om Bjaa beviste et godt poeng der om nyere Dieseler ..

så er det litt dyre biler å sammenlikne med :p

 

BMW 320i vs 320d (Årets E46)

 

320i

 

125 kW (170 Hester)

210 Nm

226 km/t toppfart

0-100 på 8.3 sekunder

 

vs

 

320d

 

110 kW (150 hester)

330 Nm

216 km/t toppfart

0-100 på 8.9 sekunder

 

Dette er egentlig ganske imponerende at Specen er så likt.. spesielt med tanke på at 320i har 2 ekstra sylindre og egentlig er en 2,2liter.

 

Men la oss heller ta 2 motorer som står hverandre litt mer likt ..

Avensis 2.0L vs Avensis D4-D

 

Avensis 2.0L

 

108 kW (147 hester)

196 Nm

205 Km/t toppfart

0-100 på 9.4 sekunder

 

vs

 

Avensis D4-D

 

85 kW (116 hester)

280 Nm

195 Km/t toppfart

0-100 på 11.2 sekunder

 

det er derimot ikke fult så imponerende..

det viser bare at BMW er mestre på kraftfulle Diesel motorer

eller bare det at jeg ikke orker å komme med fler .. for å se om det er Toyota som bare er dårlig :p

Lenke til kommentar

Lat oss sjå litt på VW sine motorar..

(tar utgangspunkt i Golf)

 

 

FSi 2.0

 

110kW (150hk)

200Nm ved 3.500 rpm

206km/t

 

TDi 2.0

 

103kW (140hk)

320Nm ved 1.750 rpm

203km/t

 

 

Begge motorane er 2liter, og det er ikkje store forskjellen

i hestekrefter det er snakk om. I moment derimot, eiger jo

TDi'en. TDi'en får også krefter mykje tidligare, så du må ikkje

ha høgt turtall for at maskina skal dra!

 

 

Kebab-Gud: Er D4-D 2liter? (Gidder ikkje å sjekke)

 

Edit: FSi er altså bensinmotor. (For dei som ikkje visste det)

Endret av PaulMV
Lenke til kommentar

Hvis du chipper en nyere diesel så får du deg en stor overraskelse når du tråkker på gassen. Diesel er kjennt for å være kraftigere/sterkere enn bensin og det merker du fort hvis du kjører diesel i 20 km/t i 3. gir, den begynner ikke å hoste eller kveles sånn som en bensin drevet motor mest sannsynlig ville ha gjort.

 

Diesel er jo billigere enn bensin så om du chipper blir forbruket faktisk redusert og motoren sprekere. Bensin biler kan selvfølgelig chippes og sånnt, men hadde jeg fått valget mellom diesel eller bensin i en Subaru Impreza så ville jeg nok tatt diesel.

Lenke til kommentar

Ja, diesel ER vel kanskje det beste i nyere biler. Eneste aberet er at vi ikke vet hvordan utslippene er - det har ikke vært så mye forskning på om diesel eksonen er farlig eller ikke. Det er uansett MINDRE anbefalt å puste inn diesel eksos enn vanslig bensineksos, så noen hint om at den ikke er helt sunn, har vi jo.

 

Og jeg har selv hatt diesel - A4 1.9TDi, god motor - billig i drift. Litt svak på høye turtall og lav toppfart, men det var jo bare en 90 HK da. Med mindre jeg skal ha ferrari, tror jeg at min neste "storbil" blir dieseldrevet.

 

_

johanf

 

EDIT: en leif og noe ...

Endret av johanf
Lenke til kommentar
det er derimot ikke fult så imponerende..

det viser bare at BMW er mestre på kraftfulle Diesel motorer

eller bare det at jeg ikke orker å komme med fler .. for å se om det er Toyota som bare er dårlig :p

Ding ding ding....tell him Bob, what has he wooon! :D

 

 

Neida, men er det noke eg veit så er det at den nye generasjonen dieselmotorar som bmw har produsert ligna ikkje på noke eg har sett før i helhet.

Bmw har virkelig laga en j#vla god dieselmotor. :yes:

Lenke til kommentar
Ja, diesel ER vel kanskje det beste i nyere biler. Eneste aberet er at vi ikke vet hvordan utslippene er - det har ikke vært så mye forskning på om diesel eksonen er farlig eller ikke. Det er uansett MINDRE anbefalt å puste inn diesel eksos enn vanslig bensineksos, så noen hint om at den ikke er helt sunn, har vi jo.

 

Og jeg har selv hatt diesel - A4 1.9TDi, god motor - billig i drift. Litt svak på høye turtall og lav toppfart, men det var jo bare en 90 HK da. Med mindre jeg skal ha ferrari, tror jeg at min neste "storbil" blir dieseldrevet.

 

_

johanf

 

EDIT: en leif og noe ...

Synes du skulle prøve å få den chippa, det er hverken dyrt eller tidkrevende og jeg garanterer at du blir fornøyd. Det er bare å ringe å undersøke.

 

Selvfølgelig skal du ikke puste inn hverken diesel, dieseldamp eller eksos, men gjelder ikke det samme for bensin? :p fossile brensel har en kjemisk binding som fører til at det blir omdannelse ved forbrenning og gift gasser og guffe dannes, derfor det er katalysator på bilene, for å få enda en omdannelse så det er sågodt som vanndamp når det prutter ut av eksosrøret.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke Audi'n lengre, men jeg vet det er morsomt å chippe de - selv om jeg ikke er veldig sugen på å gjøre det. I verste fall faller forsikring bort eller så må du betale ekstra avgifter.

 

Og det jeg mente var at diesel eksosen er mere skadelig enn bensin eksosen. Spørsmålet er hvor mye farligere den er for miljøet. Det har ikke vært forska så mye på diesel utslipp, siden brorparten av bilene går på bensin.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Hei sann,

 

D kommer jo litt ann på vekten, men som d er nevnt ovenfor så er diesel sterkere så vis vekten er ganske stor tror jeg at bilen vill gå fortere. men den nye diesel genrasjonen skal jo dra fra bensin bilene nå da... Den teknologien vi har med direkte innsptøytning (CDI) har jo kommet med på å ikke få diesel bilene til å være "trøte"...

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...