stian123 Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Hei!! Om du har to like biler, med like mange hestekrefter, bare at den ene er disel og den andre bensin. Hvem er sterkest og hvem er raskest? Om motorene er nye.... Altså Disel 120 hk -vs- Bensin 120 hk Lenke til kommentar
PaulMV Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Dieselen vil i det tilfelle vanligvis ha meir moment..så den er ihvertfall sterkest. Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Det han over sa! (med andre ord dieselen) Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Beninmotoren er raskere, har sannsynligvis bedre toppfart og bedre akselerasjon. _ johanf Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 som de har kommet frem til tidligere i tråden .. Diselen er Serkest .. Bensinen er Raskest .. Men det kan fort forandre seg .. Neste generasjons Diesel motorer kommer nå .. de skal være temlig kjappe.. vi får vente å se (Forskjelden er så liten at det er nesten ikke noe å krangle over lenger .. bare en smak sak) Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 det blir ofte sagt, på folkemunne, at "dieselhester er sterkere enn bensinhester". Dette er da helt totalt feil. Det er som det blir sagt tidligere mer dreiemoment i en dieselmotor. Dreiemomentskurven vil også se litt annerledes ut. pga måten dieselmotorer virker så klarer de ikke så mange rpm, og kretfene er tilgjengelige mye tidligere i registeret enn hos bensinbiler. Lenke til kommentar
stian123 Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Ok.. Takk for alle svar! Er altså diselen "sterkest" eller vi kaller det for det i alle fall.. Er det sånn at det er liten forskjell på "æks" og toppfart? ller er bensinmotoren mye raskere? Lenke til kommentar
PaulMV Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Toppfart er den maksimale farten bilen kan gå i. Æks = akselerasjon (rett skrive?) = Kor fort den går opp i fart Ein bensinmotor har vell eit større register, så den kan vell dra lengre på eit gir (hvis eg ikkje tar riv, ruskande gale). Dieselen har jo som nevnt tidligare krefter langt nede (ved lavt turtall), mens bensinen går for høgt turtall med mindre moment.. Husker ikkje korleis eg skulle rekne det, men hestekrefter = turtall * moment, delt på eit eller anna tall.. Diesel har jo også mindre utslipp og billigare drivstoff. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Se på prestasjonene på f.eks BMW 530i og 530d. 530i 170kw (230 hester) 300nM 250 km/t toppfart 0-100 på 6.9 sekunder 530d 160kw (217 hester) 500nM 245 km/t toppfart 0-100 på 7.1 sekunder I mellom akselrasjon så går det ikke ann å sammenligne 530d og 530i, dieselen er en klar vinner. 530i klarer 80 til 120 i 5.gir på 10 sekunder. 530d klarer samme på 6.7! 80 til 120 i 4.gir klarer bensin bilen økten på 7.3, mens diesel bilen klarer det på 5.4! Det sier litt om hva dreimoment har å si når det gjelder mellom akselrasjon. Det er jo nesten bare på mellom akselrasjon du trenger å ha bra ytelser ved vanlig bruk, f.eks til forbikjøringer I Norge så koster disse 2 bilene nøyaktig det sammen, å velge bensin utgaven ville rett og slett være barnslig Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 3. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2004 Selv om Bjaa beviste et godt poeng der om nyere Dieseler .. så er det litt dyre biler å sammenlikne med BMW 320i vs 320d (Årets E46) 320i 125 kW (170 Hester) 210 Nm 226 km/t toppfart 0-100 på 8.3 sekunder vs 320d 110 kW (150 hester) 330 Nm 216 km/t toppfart 0-100 på 8.9 sekunder Dette er egentlig ganske imponerende at Specen er så likt.. spesielt med tanke på at 320i har 2 ekstra sylindre og egentlig er en 2,2liter. Men la oss heller ta 2 motorer som står hverandre litt mer likt .. Avensis 2.0L vs Avensis D4-D Avensis 2.0L 108 kW (147 hester) 196 Nm 205 Km/t toppfart 0-100 på 9.4 sekunder vs Avensis D4-D 85 kW (116 hester) 280 Nm 195 Km/t toppfart 0-100 på 11.2 sekunder det er derimot ikke fult så imponerende.. det viser bare at BMW er mestre på kraftfulle Diesel motorer eller bare det at jeg ikke orker å komme med fler .. for å se om det er Toyota som bare er dårlig Lenke til kommentar
PaulMV Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) Lat oss sjå litt på VW sine motorar.. (tar utgangspunkt i Golf) FSi 2.0 110kW (150hk) 200Nm ved 3.500 rpm 206km/t TDi 2.0 103kW (140hk) 320Nm ved 1.750 rpm 203km/t Begge motorane er 2liter, og det er ikkje store forskjellen i hestekrefter det er snakk om. I moment derimot, eiger jo TDi'en. TDi'en får også krefter mykje tidligare, så du må ikkje ha høgt turtall for at maskina skal dra! Kebab-Gud: Er D4-D 2liter? (Gidder ikkje å sjekke) Edit: FSi er altså bensinmotor. (For dei som ikkje visste det) Endret 4. mars 2004 av PaulMV Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Hvis du chipper en nyere diesel så får du deg en stor overraskelse når du tråkker på gassen. Diesel er kjennt for å være kraftigere/sterkere enn bensin og det merker du fort hvis du kjører diesel i 20 km/t i 3. gir, den begynner ikke å hoste eller kveles sånn som en bensin drevet motor mest sannsynlig ville ha gjort. Diesel er jo billigere enn bensin så om du chipper blir forbruket faktisk redusert og motoren sprekere. Bensin biler kan selvfølgelig chippes og sånnt, men hadde jeg fått valget mellom diesel eller bensin i en Subaru Impreza så ville jeg nok tatt diesel. Lenke til kommentar
stian123 Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Ok... Tenkte mest på nyere biler... 01 modeller og oppover. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Kebab-Gud: Er D4-D 2liter? (Gidder ikkje å sjekke) upsss .. sorry .. glemte å skrive det .. men jupp det er den.. er bare 1 diesel motor til avensis og den er på 2liter Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) Ja, diesel ER vel kanskje det beste i nyere biler. Eneste aberet er at vi ikke vet hvordan utslippene er - det har ikke vært så mye forskning på om diesel eksonen er farlig eller ikke. Det er uansett MINDRE anbefalt å puste inn diesel eksos enn vanslig bensineksos, så noen hint om at den ikke er helt sunn, har vi jo. Og jeg har selv hatt diesel - A4 1.9TDi, god motor - billig i drift. Litt svak på høye turtall og lav toppfart, men det var jo bare en 90 HK da. Med mindre jeg skal ha ferrari, tror jeg at min neste "storbil" blir dieseldrevet. _ johanf EDIT: en leif og noe ... Endret 4. mars 2004 av johanf Lenke til kommentar
Whiteshit Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 det er derimot ikke fult så imponerende..det viser bare at BMW er mestre på kraftfulle Diesel motorer eller bare det at jeg ikke orker å komme med fler .. for å se om det er Toyota som bare er dårlig Ding ding ding....tell him Bob, what has he wooon! Neida, men er det noke eg veit så er det at den nye generasjonen dieselmotorar som bmw har produsert ligna ikkje på noke eg har sett før i helhet. Bmw har virkelig laga en j#vla god dieselmotor. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Ja, diesel ER vel kanskje det beste i nyere biler. Eneste aberet er at vi ikke vet hvordan utslippene er - det har ikke vært så mye forskning på om diesel eksonen er farlig eller ikke. Det er uansett MINDRE anbefalt å puste inn diesel eksos enn vanslig bensineksos, så noen hint om at den ikke er helt sunn, har vi jo. Og jeg har selv hatt diesel - A4 1.9TDi, god motor - billig i drift. Litt svak på høye turtall og lav toppfart, men det var jo bare en 90 HK da. Med mindre jeg skal ha ferrari, tror jeg at min neste "storbil" blir dieseldrevet. _ johanf EDIT: en leif og noe ... Synes du skulle prøve å få den chippa, det er hverken dyrt eller tidkrevende og jeg garanterer at du blir fornøyd. Det er bare å ringe å undersøke. Selvfølgelig skal du ikke puste inn hverken diesel, dieseldamp eller eksos, men gjelder ikke det samme for bensin? fossile brensel har en kjemisk binding som fører til at det blir omdannelse ved forbrenning og gift gasser og guffe dannes, derfor det er katalysator på bilene, for å få enda en omdannelse så det er sågodt som vanndamp når det prutter ut av eksosrøret. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg har ikke Audi'n lengre, men jeg vet det er morsomt å chippe de - selv om jeg ikke er veldig sugen på å gjøre det. I verste fall faller forsikring bort eller så må du betale ekstra avgifter. Og det jeg mente var at diesel eksosen er mere skadelig enn bensin eksosen. Spørsmålet er hvor mye farligere den er for miljøet. Det har ikke vært forska så mye på diesel utslipp, siden brorparten av bilene går på bensin. _ johanf Lenke til kommentar
bilgutt Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Hei sann, D kommer jo litt ann på vekten, men som d er nevnt ovenfor så er diesel sterkere så vis vekten er ganske stor tror jeg at bilen vill gå fortere. men den nye diesel genrasjonen skal jo dra fra bensin bilene nå da... Den teknologien vi har med direkte innsptøytning (CDI) har jo kommet med på å ikke få diesel bilene til å være "trøte"... Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 7. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2004 Hvis bilene er helt make, så er nok dieselen sterkere, men bensin raskere. har sittet på med en volvo v70 d5, og den går som et h***** rettere sagt. Går veldig bra. Den har 163 hester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå