Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalnettverk - Hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-21 10:44, Justin skrev:

Jeg har fått i oppgave å lage en beskrivelse på hva jeg trenger for å kunne designe et lokalnettverk for et undervisningsrom med 20 pc'er, server og skriver.

Hva trenger jeg?

F.eks. :

1 server med Win2k Server

20 pc'er med Win2k Pro

21 nettverkskort

hub/switch > 1 stor eller flere små, 10/100Mb

Cat.5 TP-kabel mellom hver pc

Sett opp server med f.eks. AD

Sett opp en av Pro-pc'ene som print-server

Grovt sett blir det slik

Resten er bare morro

bangdesk.gif

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-03-21 11:10 ]

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har maskinene og skriveren allerede, og at de alle har nettverkskort.

Det du da trenger, er en 24 porters 10 mbit hub (skulle holde plenty for et undervisningslokale). Hvis skriveren er koblet til LPT porten på serveren, trenger du bare å dele ut denne via server OS'et som en lokal nettverkskriver, ellers har man også de som du plugger en TP kabel i, som er "ekte" nettverkskrivere, og ikke koblet direkte til noen maskin.

Litt avhengig av arkitektur, vil jeg tro at det holder med å simpelthen kjøpe 20 lange TP kabler, og strekke disse langs lister eller legge de i kabelganger, eller hvordan rommet nå er satt opp, så det blir minst mulig ledningsrot.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-21 11:21, Justin skrev:

Trenger jeg bare å kople serveren til 200-klientsnettverket til serveren til 20-klientsnettverket via en bro/repeater/switch?

200-klientsnettverket er i samme lokale.

Bruk Uplinken på en hub/switch/router og koble deg inn på en hub/switch/router på det andre nettverket

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

On 2002-04-03 22:12, Justin skrev:

Hvis jeg har en ekte nettverksskriver, trenger jeg bare å kople denne til internnettverkets switch?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Justin på 2002-04-03 22:15 ]</font>

Bare koble den til hvilken-som-helst ledig port på huben /switchen... Du må ha en server/pc som "programerer" printeren på..(mener jeg å huske)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...