Gå til innhold

Prisendring etter bekreftelse


Anbefalte innlegg

Bestillte en Seagate Barracuda 7200.7 Plus 200 GB 8 MB av ITbutikken på søndag til den nette pris av 930,47 (ca 500,- under komplett.no). Dagen etter fikk jeg mail om at jeg måtte bekrefte ordren før de bestille, som sagt så gjort.

 

Idag fikk jeg imidlertid mail om at prisen var feil og at ordren var slettet!!

Quote:Det er med beklagelse at vi må meddele at der er sket en prisfejl på den Seagate 200GB harddisk som du har bestilt hos os.

Vi har af den årsag desværre måtte slette harddisken fra ordren, jævnfør vores leveringsbetingelser.

 

Jeg leste betingelsene til ITbutikken og punkt 2 var som følger:

Alle priser er inkl. 24% moms, hvor ikke noe annet er angitt. Vi reserverer oss mot: prisstigning, valutaendringer, force majeure, avgiftsendringer, utsolgte varer og trykkfeil[. Prisene gjelder bare i Norge.

 

Tar vi en annen norsk nettbutikk er det dette som gjelder:

MPX tar forbehold om evt. prisfeil på internett og i trykksaker. MPX kan imidlertid ikke endre prisen på en vare kjøper har fått bekreftet pris på. Det er alltid den bekreftede prisen på ordretidspunkt som gjelder. MPX forplikter seg til og levere varen til avtalt pris

 

Jeg vil tro MPX's sine betingelser er mer i tråd med hva som gjelder av lover og regler (uten at jeg kan de spesielt på rams..), men ITbutikken har vel hovedsetet i Danmark og trenger ikke bry seg..? Dette er ikke noe stor sak, men prinsippielt!! Uansett kjøper jeg HD'n fra noen andre nå.. ;)

 

Noen som vet hva som gjelder i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har lov til å kansellere bestillinga, det står faktisk ingen plass i lov-verket at dette er forbudt. Så lenge kunde ikkje er blitt belasta for kjøpesummen er kjøpet ikkje gjennomført og varene tilhører selger forsatt.

 

Derimot å ha sendt ut bestillinga med endra pris uten at kunde har godkjent prisendringa er ikkje lov.

 

 

Forskjellen i "vilkårene" til desse to nettbutikkene omhandler ikkje direkte det samme: MPX omhandler kunders rettigheter i forhold til ei utført bestilling, mens ITbutikken omhandler selgers rett til å kansellere bestillinger.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Saken din er vel et tvilstilfelle pga dette er på internett. Hadde du funnet produktet i butikken til 900 kr kunne du derimot krevd å fått det til den prisen, selv om det var en feilprising (som åpenbart ikke var feil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...