Gå til innhold

Ny bærbar

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet som et sted der man konfigurere bærbar pc, helt uten forvalg. Har sett på en del alternativer, men på de fleste er det inkludert masse programmer som jeg ikke trenger.

Dessuten, ett spørsmål til:

Er det sånn at bærbare pc'er trenger andre operativsystemversjoner enn stasjonære, eller fungerer f.eks windows 2000 pro på en bærbar akkurat som på en stasjonær (kan jeg bruke samme cd'en)? Er litt :blush: n00b :blush: på bærbar-området...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan bruke samme operativsystem på en bærbar. På bærbare vil jeg dog anbefale Linux eller WindowsXP. Win2000 er ikke like bra på slik proprietær maskinvare, selv om det ofte fungerer finfint i de fleste tilfeller :)

Det viktigste er uansett å dra ned alle mulige drivere du trenger og svi disse på en CD eller legge dem på en pendrive hvis du har det.

Lenke til kommentar

Suspend og hibernate fungerer jo temmelig dårlig på Linux, Kernel 2.6 må dessuten være ute en stund til. Eneste ulempen med win2k er at det mangler cleartype som er et must på alle LCD skjermer.

Lenke til kommentar
Suspend og hibernate fungerer jo temmelig dårlig på Linux, Kernel 2.6 må dessuten være ute en stund til. Eneste ulempen med win2k er at det mangler cleartype som er et must på alle LCD skjermer.

Tja, Linux 2.6.3 kjører helt uten problemer på min IBM T40p, jeg synes faktisk den operativsystemmessig fungerer bedre enn i Windows, dette fordi jeg har mer kontroll over innmaten og dermed kan sette den til å bråke mindre (dvs. tvinge ned ytelsen selv med strøm i, justere på harddisken, osv osv).

Såklart så fungerer ikke Linux like bra på alle laptopper, det er dessverre slik i denne verdenen :dontgetit:

Edit: Suspend/hibernate fungerer, men jeg bruker ikke den funksjonen. Det tar rundt 45-60 sekunder fra på til jeg er logget inn i X, så ser ikke behovet :)

Endret av hce
Lenke til kommentar

Tja, Linux 2.6.3 kjører helt uten problemer på min IBM T40p, jeg synes faktisk den operativsystemmessig fungerer bedre enn i Windows, dette fordi jeg har mer kontroll over innmaten og dermed kan sette den til å bråke mindre (dvs. tvinge ned ytelsen selv med strøm i, justere på harddisken, osv osv).

Såklart så fungerer ikke Linux like bra på alle laptopper, det er dessverre slik i denne verdenen :dontgetit:

Edit: Suspend/hibernate fungerer, men jeg bruker ikke den funksjonen. Det tar rundt 45-60 sekunder fra på til jeg er logget inn i X, så ser ikke behovet :)

Poenget med hibernate er da at man ikke behöver å stenge ned alle programmene man har åpne. Når man jobber med 10 forskjellige programmer og har 20 forskjellige filer åpne og klistrer og limer så er det greit å kunne hibernate sånn at når man skrur på maskinen igjen så er alle programmene og dokumentene åpne.

Hibernate funker ikke på min maskin :(

Mac sin sleep funksjon er bedre uansett. Der tar det 1 sekund å våkne!

Lenke til kommentar
Poenget med hibernate er da at man ikke behöver å stenge ned alle programmene man har åpne. Når man jobber med 10 forskjellige programmer og har 20 forskjellige filer åpne og klistrer og limer så er det greit å kunne hibernate sånn at når man skrur på maskinen igjen så er alle programmene og dokumentene åpne.

Hibernate funker ikke på min maskin :(

Mac sin sleep funksjon er bedre uansett. Der tar det 1 sekund å våkne!

Jupp, tar poenget ditt. Jeg liker ofte å gjøre meg "ferdig" før jeg stenger laptopen for dagen. Består ofte i å kjøre en "cvs commit" og ta kveld :)

Det finnes også to måter å "ta kveld" på, ene er å laste RAMen til disk eventuelt sette maskinen i sleep. Forskjellen er at i sleep drar den litt strøm for å vedlikeholde RAMen, antar det MAC har gjort som har 1 sek oppstartstid. Dette vet du sikkert like godt som meg :)

Kjipt du ikke får det til. Når Linux 2.6.3 får luket ut alle barnesykdommene tror jeg den kan bli veldig bra for alle. ACPI er overlegent APM, i tillegg er speedstep veldig behagelig i Linux, ihvertfall for P-M.

Men man kan vel kort oppsummere med at WinXP er mest saklig av Windows versjonene på laptopper og vil man kjøre Linux så bør man prøve ut 2.6.3, hvis den ikke vil skikkelig er det ingen skam å kjøre 2.4.25 :)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet som et sted der man konfigurere bærbar pc, helt uten forvalg. Har sett på en del alternativer, men på de fleste er det inkludert masse programmer som jeg ikke trenger.

Jeg vet at Zepto ( http://www.zepto.no ) kan bestilles uten operativsystem. De har også konfigurator på sine modeller slik at man kan tilpasse og se pris.

http://www.multicom.no selger ECS Green maskiner, disse leveres også uten operativsystem med mindre du spesifiserer det.

Lenke til kommentar

Jeg vet at Zepto ( http://www.zepto.no ) kan bestilles uten operativsystem. De har også konfigurator på sine modeller slik at man kan tilpasse og se pris.

http://www.multicom.no selger ECS Green maskiner, disse leveres også uten operativsystem med mindre du spesifiserer det.

Whitebox leverer maskiner uten OS, Tundra-maskinene fra PS Data er også uten OS. Begge kan selvfølgelig leveres med, men leveres standard uten. Veldig fin løsning :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...