Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lite nettverk hjemme, noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skal sette opp server-basert nettverk hjemme og har følgende oppsett:

3 stasjonære (kabelnettverk) og 1 bærbar som kopler til trådløst gjennom accesspunkt (uten ruter finksjonalitet) koplet til ruter uten DHCP. Har tidligere ikke hatt server, kun kjørt fildeling på de forskjellig maskinene.

Bærbar og hoved(spill) maskin kjører XP Pro, mens en liten 300 mhz boks (4 GB harddisk) har kjørt lokal spillserver på 2000 server for teste og leke litt. Den siste boksen som jeg nettopp har satt sammen av "gamle deler" har specs AMD 2100+ med 1,2 GB minne og X antall hd-er etterhvert som jeg flytter fra hovedmaskinen over i denne. Har tenkt å bruke denne som DHCP-utdeler for LAN, filserver, FTP-server (LAN og fra internett) og spill-server. Jeg kan det meste med portforwarding fra ruteren. Jeg har som sagt 2000 server jeg kan installere på denne boksen, men kan nok skaffe 2003 server hvis det er å anbefale (men det suger en god del ressurser, gjør det ikke?) Jeg har tenkt på Linux, men det tenker jeg at jeg kjører på 300 mhz boksen min til jeg får teken på det.

Jeg vil altså ha en Windows server.

Jeg har også lyst til å ha den nye boksen som server for de to bruksmaskinene (bærbar og spillmaskinen), jeg kunne tenke meg at den hostet alle bruksfiler slik at de er like tilgjengelige fra begge maskinene. Dvs at alle dokumenter, internett-favoritter og mailer ligger på serveren, og ikke på hver maskin.

I tillegg hadde det vært veldig kjekt med en synkroniserings funksjonalitet, slik at laptopen som i ny og ne blir tatt ut av nettverket oppdaterer seg selv mot serveren med en gang den er tilbake på lokalnettet. Litt nærmere forklart vil jeg at laptopen skal ha med seg alle filer når den koples av nettet og synkroniserer disse for endringer/slettinger med en gang den er tilbake på nett.

OK, det var vel det.

Venter spent på råd fra erfarne folk!

Endret av KriB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv svært fersk på Windows Server området, men det skal være mulig med fil-synkronisering uten bruk av server. Det du igjen kan prøve er å sette opp domene med roaming profiles, da blir profilene lagret på serveren, og lastet ned for hver pålogging ( ikke anbefalt da det kan tenkes at ting blir fucka hvis du tar ned serveren, f.eks. reise på lan uten å ta med serveren ).

Lenke til kommentar

På oppsett av Win 2000 server er jeg lang fraspesialist, men mine kjenninger i bransjen sier at det går relativt greitt. Men de anbefaler oppsett der egne hardisker brukes som filserver. Vet også at de setter opp tilkoblingen til de ulike nettressursene, filområder med mer i logonskript på den enkelte brukermaskin. Dvs de har et skript som kaller et skript på serveren. Lettere å administrer 250 brukere når skripta er på en plass. Leter du enten her på forumet, Google eller Microsoft sine sider finner du sikkert nødvendige guider for oppsett. Ellers har jeg fått beskjed om at kravet til ytelse på serveren er mindre, med unntak av diskytelse, enn på brukerens PC. Men som sagt, dette området har jeg ikke drevet med siden mine dager med Novell Nettverk.

I og med at den bærbare har XP-pro kan du bruke XP sin synkroniseringsfunksjon, heter gjøre tilgjengelig i frakoblet modus. Gjelder delte mapper i nettverk. Har selv brukt den i 1 1/2 år mellom min stasjonære og bærbare, og flere av mine kontakter bruker den mot filservere. Fungerer glimrende, oppdaterer seg når jeg logger på og når jeg kobler ned. Man velger selv hvilke mapper og filer som skal synkroniseres. Alt kan settes til å fungere automatisk.

Lenke til kommentar

Søk med "frakoblet modus" under hjelp og støtte.

Men i korte trekk er fremgangsmåten som følger.

• Aktuelle maskiner må være koblet opp på nettet
  • Gjør mapper/filer som skal være tilgjengelige delte (shared) (server/annen pc)
  • Fra den bærbare finn fram til de mapper/filer som skal være tilgjengelige i frakoblet modus. Marker mappa, høyreklikk og marker av for "gjør tilgjengelig i frakoblet modus"

I tillegg er det en del muligheter for hvor ofte synkronisering skal skje, synkronisering ved oppstart og avlogging med mer. Beskrevet under hjelp og støtte.

Den store fordelen med arbeide med filer i frakoblet modus er at du kan ta med deg alle filer som er viktige i arbeidet med ut på oppdrag, du kan arbeide på de, og når du kommer hjem fikser systemet at filene på server/hovedmaskin blir oppdatert med endringene.

Lenke til kommentar
har som sagt 2000 server jeg kan installere på denne boksen, men kan nok skaffe 2003 server hvis det er å anbefale (men det suger en god del ressurser, gjør det ikke?)

Windows 2003 krever 10-20% mindre ressurser enn Windows 2000

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...