Gå til innhold

Canon IXUS400 vs Casio EXILIM EXZ4

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en Canon IXUS400 vs Casio EXILIM EXZ4.

Er det noen som tipse litt for og i mot ? Disse er forholdsvis like i pris nå, og jeg har problemer med å bestemme meg.

Nå har jo 430 og 500 kommet og det har vel kansje kommet noe fra Casio også

men da blir det vel andre priser.

med hilsen

thyst :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for raske svar .

Kameraet skal brukes til feriebilder og turbruk så det bør vel

være litt allsidig.

Dessuten spiller jo størrelsen en stor rolle, for dette kameraet skal være med,

ikke ligge hjemme sammen med speilrefleksen.

thyst

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt hjemme Canon IXUS400 og Casio EXILIM EXZ4 for prøve. Må si jeg likte mye bedre ixus, selv om skjermen er mindre. Skjermen på z4 har så dårlig oppløsning at det er umulig å se om bildene blir bra. Dette er ikke noe problem på ixusen, der ser en med en gang resultatet. Problemet med så små kamera er røde øyne, som en nesten alltid får ved fotografering i mørke ommgivelser. Z4 var nok en god del kjappere på avtrekkeren, men til gjengjeld syns jeg bildene ikke var alltid i fokus, noe som aldri var noe problem hos ixus. Ixsus har dårlig batteri kapasitet. Jeg fikk også en del "blåskjær" i innendørs bildene ved bruk av z4, men dette kan en vist nok rettet opp med en software oppgradering.

Lenke til kommentar

Vil anbefale Ixus 400 evt. Ixus 430 på grunn av bildekvaliteten som er bedre enn på Z4. Hvis du allikevel vil gå for Z4 pga. f.eks størrelse, bør du heller vurdere Pentax Optio S4. Stort sett samme kamera og samme optikk, MEN bedre fokussystem, det er mindre, mindre men langt skarpere skjerm, tv ut (noe Z4 mangler), du slipper irriterende docking stasjon, på S4 kan du lade ett evt. ekstra sett med batterier mens du bruker det andre settet, S4 har en mildere oppskarpingsprosess som hindrer at du mister like mange detaljer som ved en hardere oppskarpingsprosess... kunne fortsatt med flere eksempler på hvorfor S4 er ett bedre valg.

Rett ut fra kamera, kan nok bildene fra Z4 virke skarpere enn fra S4 ved første blikk. Men det er på grunn av en falsk oppskarpingsprosess, som i Z4 er sterkere enn i S4. Resultatet er at bildet umiddelbart ser skarpere ut for det utrente øyet, men du mister mange fine detaljer som man beholder ved en svakere oppskarpingsprosess. Det er en grunn til at bildene rett ut fra en EOS10D (speilrefleks) virker mindre skarpt enn ett bilde fra f.eks Ixus 400.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...