Gå til innhold

Merkelig raid- relatert problem

Anbefalte innlegg

Har 2 stk 40 GB IBM 60GXP i raid 0.

Har hatt oppsettet en stund. Har ikke hatt problemer før.

Det siste jeg har gjort den siste tiden før problemet oppstod var å bytte prosessor og kjøling + satt i en kabinettvifte.

For ca en uke siden når jeg startet, ble bare den ene disken funnet i raid biosen (primary master missing). Fikk nesten panikk, da jeg så for meg alt "godis" jeg hadde lagret forsvinne. Jeg åpnet kabinettet tok ut kablene og satte dem inn igjen. Bootet på nytt og alt var greit igjen. Satte i gang med backup umiddelbart i frykt for å miste alt.

Dette har gjentatt seg noen ganger, alle gangene er det "primary master" som "forsvinner". Sist det skjedde, koblet jeg fra "secondary master" og hadde bare "primary master" tilkoblet. Da fant raid- biosen min "primary master". Tror altså ikke at det er diskene det er problemer med. Ingen stygge lyder eller liknende. Alt ordner seg ved å "rote" litt med kablene.

Noen som har noen tips? Kan det være et strømproblem? Defekt ide kabel?

Har følgende maskinvare:

aOpen kabinett m/300W PSU

Abit kt7a-raid

1.4 Athlon T-bird

2 * 40 GB IBM 60 GXP raid 0

16 x Memorex DVD

16x 10x 40x Memorex CDRW

ELSA Gladiac 920 GeForce 3

Thermalright Sk6 + Papst vifte

Kabinettet holde ca 26 grader og prosessor 40-44 grader, alt etter bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du ser i signaturen min, så har vi ganske like hardware. Bare at jeg har WD istede for IBM, men jeg hadde to slike du har for en mnd siden. Byttet dem inn, da de hadde "feilprosent"...

Da jeg hadde IBM diskene opplevde jeg akkurat d samme som deg, at en av diskene ikke startet! Dette problemet løste selv bare ved å løsne på kablene og sette dem på plass igjen... Hvorfor dette skjedde, vet jeg ikke. Men når jeg nå bruker WD og ikke opplever slikt, kan en nesten konkludere med at det er IBM diskene sin skyld...

Kan dessverre ikke gi annet tips enn å ta backup av ting som er viktig for deg..

Lykke til!

MVH ZemteX

Lenke til kommentar

HVA!!?? Jeg har NØYAKTIG samme problem!! :cry: Sitter med ABit KT7A-RAID rev1.0~1.2, 2x WD200BB disker i RAID0 og 1x WD400BB disk. Nesten hver gang jeg skrur på PC'en finner den ikke RAIDen. Det er helt villt! Spesielt etter jeg har skrudd av pc'en om kvelden og skal skru på om morgene skjer det HVER gang. Hvis pc'en har stått av litt, kan det gå..

-Hvordan løser jeg problemet?

Jeg har ingen skikkelig løsning! (håper noen andre har) Det jeg gjorde i starten var å trykke IDE godt inn (selvom de så ut til å sitte skikkelig).. puttet i kontakta til pc'en igjen og startet opp. Da finner den diskene. Kobler jeg ut WD400BB disken (som ikke står i RAID) finner den diskene hver gang tror jeg. Har ikke testet det så mye ettersom jeg vil ha alle diskene i drift.

Men det jeg gjør nå er langt lettere.. og fungerer hver gang. Skrur bryteren bak på powersupplyet AV og trykker START knappen. Da rekker diodene og viftene å virke bittelitt. Så skrur jeg bryteren bak på poweret ON og starter opp som vanlig. VIPS den finner alle diskene! Men problemet er jo ikke løst. Jeg fant bare en enklere, midlertidlig, løsning på problemet! :sad:

Jeg har også prøvd å trikse med jumpere og ide kabler. Kjører forresten begge RAID diskene på IDE3, som master/slave. Har prøvd mye annet, men funket ikke noe bedre. Har forresten veldig dårlig ytelse på RAID'en nuh. Kjører WinXP. Under HDTACH er kurven veldig ustabil og ligger rundt 30000 poeng. Min single WD400BB scorer jo 25000 poeng!

Når jeg kjørte Win2K og testet RAID oppsettet i SiSoft Sandra 2001SE fikk jeg litt over 40000 poeng! Aner ikke hva som er galt. La inn riktig RAID driver til WinXP når jeg installerte det.. første gang jeg la inn XP brukte jeg Win2K drivern som fulgte med hovedkortet, og RAID'en blei halvparten så rask som WD400BB'en! :lol:

-Hva jeg tror kan være problemet

Personlig kan jeg trenge BIOS update. Har litt råtten floppy/disketter for øyeblikket så jeg tør ikke prøve flashe før jeg får nytt.. har prøvd å flashe 3 ganger, det klikket alle gangene.. rett før den begynte å flashe! ULPH!

Håper ny BIOS løser problemet. Det begynner å bli irriterende. Et mystisk problem er det.. hvis dere sitter med nyeste BIOS så si gjerne i fra.. så veit jeg mer om det kanskje vil løse problemet eller ei. En annen ting jeg vil nevne er at FSB/RAM @ 133/133MHz funker ikke hos meg. 3d'en hardlock'er. Men kjører jeg FSB og RAM på 100MHz fungerer alt glatt. Har ingen problemer med PC'en bortsett fra nevnte problemer. Alle spill fungerer.. klikker egentlig aldri.

Håper du gadd å lese denne posten! Jeg vil gjerne fortsette å diskutere dette, ettersom jeg er minst like keen på å løse problemet som DEG! :smile:

PS! Med andre ord har ikke problemet noe å gjøre med IBM disker. Jeg har jo WD, men samme problem. Håper vi klarer å løse dette!! Og send meg gjerne privat melding som reply ettersom jeg kanskje glemmer hvor jeg finner denne tråden :wink:

Lenke til kommentar

har også hatt samme problemet, fikset det også med og slå av hovedstrømbryteren og på igjen.

men jeg har et msikt266-ru hovedkort og promise fasttrak raid.

2 ibm disker satt da i raid.

Ble drittlei og kuttet raiden.

nå har jeg kun en ibm på Ide 3 og en seagate på vanlig ide-0.

flotte greier med raid gitt. !!!

airguard

Lenke til kommentar

Hadde opprydding i kabinettet en dag da jeg skulle bytte til runde kabler. Røsket ut det som var av ide-kabler (4 stk) og oppdaget da at den ene hadde en leder som stakk ut. Er ikke sikker på om det var denne kabelen som satt på harddisk, men etter at jeg byttet kabler har jeg ikke hatt problemer. Har også flashet siste bios (7N).

Kjører forøvrig mine harddisker som master på ide 3 og 4. DVD og og CDRW er master på ide 1 og 2.

Skal fortsette med å lete etter en løsning på problemet da jeg ikke stoler helt på at det kan ha vært den defekte kabelen sin skyld.

Anbefaler så langt å sjekke alle kablene for eventuelle feil.

Lenke til kommentar

Dette problemet har jeg også, og siden det er mange av oss må dette være et kjent problem. Jeg har to 80GB IBM 120GXP i RAID 0, og når jeg skal koble på en HDD på den vanlige IDE kanalen blir ikke RAID diskene funnet av HPT372 biosen (har nyeste versjon, v2.31). Prøver jeg å sette den single HDD'en på Secondary IDE, funker det. Har prøvd litt forskjellig og synes d hele virker litt tilfeldig.

KR7A-RAID

AthlonXP 1800+@1812Mhz

2*256MB TwinMos PC2700

2*IBM 80GB 120GXP i RAID 0

SB Audigy Gamer

Hercules GF3 Ti200

Plextor brenner og leser

Lenke til kommentar

Hadde det samme problemet for en stund siden. Etter at jeg bytta IDE kabler forsvant problemet helt. RAID kontrolleren fant begge diskene hver gang jeg starter opp.

Uheldigvis hadde jeg 2 45gb IBM disker i RAID'et mitt, og i forrige uke tok den ene disken kvelden. Drive Fitness klarte heller ikke å fixe den. Disken var bare ca 1 år, og PC'en har stått iro hele tiden.

Sier bare en ting:

ALDRI MER IBM DISKER I PC'EN MIN

Lenke til kommentar

Etter å ha hørt alle problemene folk hadde med IBM, bestemte jeg meg for å kjøpe WD for å bruke i raid, selv om jeg er overbevist om at IBM har skjerpet seg når de laget GXP120 serien.

Jeg har 2xWD 100Gb SE disker på en Promise FastTrack raid kotroller som er integrert på mitt "gamle" gode Asus A7V Kt133a hovedkort. Har aldri hatt problemer med at ikke diskene blir funnet. I Nero testet jeg de til 59Mb/s. Så en dag tok OS disken ferie, en 40Gb Samsung ATA100 5400rpm disk. Og siden jeg ikke kan gå og vente på ny disk uten å bruke pc'en, innstallerte jeg Win XP på backup disken min. Dette er en Fujitsu 20Gb ATA66 5400rpm disk som det aldri har vært problemer med. Når jeg så testet hastigheten med windows på den litt treigere disken fikk jeg 23Mb/s på Fujitsu disken(normalt) og 32Mb/s på raiden(treeegt)

Altså 59Mb/s mot 32Mb/s nå. WHY?

HDtach har jeg ikke testet siden ikke min versjon virker med Win XP. På Sandra tror jeg raiden testet godt under 40000 WHY?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...