Joerghau Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Presterte å formatere en partisjon på min harddisk nr. 2 i går, som aldri skulle vært formatert. Resultatet ble tap av data jeg absolutt IKKE har lyst til å tape, men som jeg ikke hadde backup av. (Heldigvis hadde jeg backup av dokumenter, private bilder, osv. på CDRW, men ikke av dette, da det ikke er livsviktig.) Så da er mitt spørmål; Har noen av dere noengang forsøkt å gjenoppratte data fra formaterte partisjoner vha. en eller annen software beregnet for dette? For eks. Restorer 2000? (http://www.bitmart.net/r2k.shtml) Andre programmer? Hvilke resultater har dette i så fall gitt? Kan nevne at partisjonen jeg formaterte er en primærpartisjon, med filsystem FAT32. Den ble Hurtigformatert vha. Diskbehandlingsverktøyet i Windows XP. Håper noen kan hjelpe meg her, gikk *nesten* gråtende til sengs i går! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Presterte å formatere en partisjon på min harddisk nr. 2 i går, som aldri skulle vært formatert. Resultatet ble tap av data jeg absolutt IKKE har lyst til å tape, men som jeg ikke hadde backup av. (Heldigvis hadde jeg backup av dokumenter, private bilder, osv. på CDRW, men ikke av dette, da det ikke er livsviktig.) Så da er mitt spørmål; Har noen av dere noengang forsøkt å gjenoppratte data fra formaterte partisjoner vha. en eller annen software beregnet for dette? For eks. Restorer 2000? (http://www.bitmart.net/r2k.shtml) Andre programmer? Hvilke resultater har dette i så fall gitt? Kan nevne at partisjonen jeg formaterte er en primærpartisjon, med filsystem FAT32. Den ble Hurtigformatert vha. Diskbehandlingsverktøyet i Windows XP. Håper noen kan hjelpe meg her, gikk *nesten* gråtende til sengs i går! Hvis du ikke gjør noe med disken, så skal det bare være file allocation tablen som er overskrevet, og alt av data bør være mulig å redde, get data back er det programmet jeg har brukt, som jeg har likt best, virker pålitelig og greit. AtW Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Ta evt. en titt på denne: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=197733&hl= Som du sikkert kan lese i tråden, så har R-Studio FAT funket flott for meg! Endret 3. mars 2004 av schmelck Lenke til kommentar
Murty Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 man har de klassiske: GetDataBack fat/ntfs Recovermyfiles begge disse programmene er lette å bruke men krever registrering for å få fullt utbytte av det.. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Problemet er at det ikke er "bare" når allokeringstabellen (FAT) blir overskrevet. Hvis partisjonen nylig er defragmentert, så er sjansene store for at mye kan reddes, siden clusterne som da bygger opp filene ligger etterhverandre. Hvis den er fragmentert, er det virkelig *mye* jobb. Det som ligger igjen av strukturinformasjon på disken når FAT er borte, er katalogene. De blir allokert som clustere, og kan dermed være spredd rundt om kring. Problemet er at for hver fil så blir det kun referert til første cluster og den totale størrelsen i bytes på fila. For å finne de andre clusterne som bygger opp fila, så må man da titte i FAT tabellen.... Hvis du har virkelig uflaks (for å strø salt i såret), så kan også nyformateringen ha brukt en mindre cluster-størrelse enn den eksisterende formateringen som var der (dette kan skje, selv med hurtigformatering). I såfall har FAT tabellene blitt vesentlig større siden det har blitt flere clustere, og kan da ha skrevet over dataene til de første av de gamle clusterne. Hvis du akkurat har defragmentert, og gjort dette med ett program som samler all kataloginformasjonen først på partisjonen, så blir det mørkere... WinHEX av nyere dato har fått brukbar støtte for recovery av partisjoner, mulig denne kan hjelpe deg noe, men funker ikke med demo utgaven. Finnes også en haug av programmer som gjør recovery, f.eks. EasyRestore Pro, PowerQuest Lost&Found +++ Lenke til kommentar
Joerghau Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Takker for svar så langt. Rett før jeg formaterde denne partisjonen, (da dataene gikk tapt) hadde jeg partisjonert og formatert denne harddisken. Jeg satte opp denne disken med kun én primærpartisjon, siden disken er så liten. (30 GB.) Jeg skulle bare mellomlagre noen data på denne disken for en kort stund (10 min.) mens jeg gjorde noe annet. Selvsagt glemte(!) jeg at jeg hadde lagt noe data på denne disken midlertidig, og formaterte den. Det er altså denne primærpartisjonen jeg nå ønsker å redde data ut fra. Men siden disken var partisjonert og formatert, rett FØR jeg la data på den for mellomlagring, da skulle det vel være en grei sjanse for at dsiken ikke er særlig fragmentert? Eller? Hvis dette ble rotete, skal jeg prøve å oppsummere hva jeg har gjort her: 1: Fjernet alle partisjoner. 2: Opprettet én primærpartisjon (30 GB). 3: Formaterte denne i (husker ikke hvilket jeg valgte) FAT32 eller NTFS filsystem. 4: La ca 12 GB data på denne for mellomlagring 5: GLEMTE(!) at jeg hadde lagt data på denne disken, og kjørte Hurtigformatering fra Windows. Da får jeg bare prøve med med de programmene dere har tipset meg om. Tror personlig jeg skal takke høyere makter om jeg greier dette! Endret 3. mars 2004 av Joerghau Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Denne hjalp meg http://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/ Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Hvis det er FAT32 du har brukt, så høres det ut som du bør kunne få tilbake det meste. Spes. hvis du først partisjonerte/formaterte med Windows, og siden brukte hurtigformatering også fra Windows. Det er også nesten det beste utgangspunktet for å kjøre en recovery, siden filene nesten ikke kan være fragmenterte, og at katalog-dataene ligger spredd utover på disken siden disse blir laget og allokert etter hvert som man kopierer. For NTFS så kjenner jeg ikke detaljene, annet enn at den generelt lagrer mere meta informasjon spredd på disken slik at den ikke skal være så sårbar for krasj i starten som det FAT er. Forsøk ett verktøy :-) Og for all del, ikke skriv noe til denne partisjonen. Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 eg hadde eit diskkrasj for eit år sidan, og fekk tilbake nesten alle data med Restorer 2000 (http://www.bitmart.net/r2k.shtml) partisjonen innholdt masse private videofilmar (venner/fest/russerevy osv) som eg ikkje hadde backup av.... fekk tilbake ca 20 GB, og mangle kun ei fil på litt over 1 GB.... (som eg fortsatt hadde på video ) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Denne hjalp meghttp://www.ontrack.com/easyrecoveryprofessional/ den har også hkulpet meg mange ganger. et utmerket program Lenke til kommentar
Joerghau Skrevet 3. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2004 Takker så mye for tips, folkens. Jeg greide faktisk å berge ALT jeg hadde på denne formaterte disken! Men det kan jeg kanskje se på som et resultat av formatering - innlegging av data - formatering. Altså at disken var nyformatert FØR dataene ble lagt på disken, og sannsynlig vis var veldig lite eller kanskje ikke noe fragmentert. Dermed kostet gårsdagens tabbe meg 69 US dollars. (Jaja, uansett billigere en å sende disken til IBAS! 8.990,- kr!) For de som måtte lure endte jeg opp med å bruke programmet GetDataBack. Anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå