Gå til innhold

Kræsj under 3dmark

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp min nye maskin, og installerte nettopp siste 3dmark03. Den sa høflig fra at jeg burde få directx9, noe jeg gjorde. Da jeg skulle prøve herligheten var ikke maskinen veldig hjelpsom. Omtrent 2-3 sekunder inn i den første testen, wings of fury, eller noe. Stanser alt.

Skjermen går sort og jeg får til slutt en melding om "VPU Recover har nullstilt din grafikkakselerator som ikke lenger svarte på kommandoer fra grafikkdriveren". 3dmark sier på sin side at "reliable benchmarking cannot be completed because the 3Dmark window lost focus.

Etter dette får jeg gjerne en annen feilmelding som sier noe slikt:

"WMS Idle: atiprbxx.exe - Programfeil"

"Instruksjonen i "0x30b1bd47" refererte til adresse "0x00eb0006". Minnet kunne ikke være "read"

Klikk Ok for å avslutte programmet.

Mitt system er ATI Radeon 9700 pro, AMD64 3200, MIS K8T, Apacer PC3200 400MHz.

Har noen peiling på hva som skjer? Har ennå ikke prøvd å spille på maskinen annet enn litt Unreal 2 tidligre, og det så ut til å gå greit. Det var før jeg installerte ny DirectX.

Edit: Noen ganger (jeg har prøvd å kjøre samme testen flere ganger) får jeg heller ikke feilmeldingene, og i stedet kommer det fullstendig warpa grafikk som hakker repeterende nedover skjermen.

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja... såsnart man har fått inn OS og drivere fra diskettene setter man i kontakten for nettet, og syter for å få opp brannmuren straks, samt annen beskyttelse som man måtte ha (ikke virusprogrammer). Så lar man oppdateringene komme automatisk slik at de får riktig rekkefølge. Sp1a og Dx9 ligger i oppdateringene. Så setter man skjermkrotet til standard før man oppgraderer til slutt.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Kortet er ikke klokket i det hele tatt, men det sliter kanskje? Kan man se noe sted om vifta og slikt er ok på et 9700pro, og det samme med tempen?

Ellers var det en som foreslo virus. Jeg fant faktisk et etter norton systemscan. Skjønner ikke hvor det kan ha kommet fra siden jeg har gjort alt etter boka og har siste sikkerhetsoppdateringer, firewall og pakka men:

winhlpp32.exe har fått seg en W32.HLLW.Gaobot.gen i løpet av de siste dagene.

Hva er forresten en NAT basert bredbåndsruter?

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar
Tror du skal følge rådene i denne tråden... Jeg fikk ikke med at man bør slå av systemgjenoppretting før man formaterer. Hvis man har prøvd oppdatering tidligere, Må man innom Min datamaskin=>Verktøy=>Mappealternativer=>Vis=> Hekte av på begge "Skjul" og merke for Vis skjulte filer og mapper. Så må man innom alle partisjoner for å slette "diffuse mapper". Dette for å forhindre Windows i å finne igjen "gamle synder"... :thumbup:
Lenke til kommentar

Etter å ha samlet opp mot til å krangle mer med maskinen har jeg prøvd følgende for å få ting til å funke:

1. Formatert

2. Installert OS

3. Slengt opp brannmur og antivirusprogrammer

4. Henta packs og oppdateringer ink. directx9b på nettet

5. Prøvde først nyeste catalyst, så originalcatalyst og deretter omega.

6. Klokka ned kortet i Powerstrip og satt til AGP 4x (fikk det ikke lavere)

7. Kjørte memtest MFC (nonpro) som etter en times tid fremdeles funka fint

Føler jeg slipper opp for alternativer. Er det noe jeg har glemt å prøve?

Eneste neste skritt på veien som jeg kommer på, er å finne en dude som vil låne meg kortet hans, for å se om ting som 3Dmark03 og Unreal Tournament funker da. Hvis det er tilfelle, regner jeg med at det er min 9700pro som er fucked.

Lenke til kommentar

En kjapp sjekk viser at AGP Fastwrite i biosen er disabled. Er nok ikke det som gjør at ting henger.

Selv synes jeg det er litt merkelig at eldre spill funker bra, som Halo og Unreal 2, mens nye greier som 3Dmark03 og UT2004 kræsjer umiddelbart.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også store problemer med mitt Radeon kort (9800Xt ASUS), da gikk det også på at den på død og liv ikke kunne kjøre 3DMark, alt annet gikk bra..!

Løsningen hos meg var og laste ned siste patchen til 3Dmark (build 340) og innstallere den til tross for at du får beskjed om at den alerede var innstallert.

I tilegg hadde jeg ikke innstallert DirectX9b :blush: , men med en gang den pluss nyeste Catalyst (4.1 da) kom inn begynte det og funke noe bedre....

Men enda ikke full stabilitet, men d var da pga overclok på CPU...! :green:

Men, siste Catalyst,DirectX9b,og innstaller siste version/patch av 3Dmark (til tross for at du for beskjed om at du allerede har den).

I tilegg kan du jo evt skru av VPU recoer hvis du ikke har prøvd det, men har forøvrig ikke hatt noe problemer med dette selv.

Og en ting, (orket ikke og lese meg gjnnom) hvilken produsent er kortet ditt fra, hvis det er ASUS må du for guds skyld ikke ha "smart" doctor innstalert...!

Endret av Zvinx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...