Gå til innhold

Noe muffens med minnet?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp fra noen med peiling! :)

Det jeg lurer på er følgende; I spill så hender det at alt fryser i ca 2 sekunder, før det kjører videre. Dette skjer omlag hvert 15-20 minutt. Har testa flere spill og det gjelder alle. Dette er er med på å ruinere spillopplevelsen for meg. Hva kan være feil? Ser for meg at dette har noe med minnet å gjøre?

Kan det ha noe å gjøre med virituelt minne under ytelsesegenskaper / systemegenskaper? Sidevekslingsfilen min er på 1536MB (512*3). 768MB på systempartisjonen og 768MB på spillpartisjonen. Eventuelt andre instillinger jeg burde sjekke under ytelsesegenskaper? Noen tips? :)

Har et Abit NF7-S v2.0, XP2500+ (@2350Mhz), 2x512 GeIL brikker med "snille" timings. (6-3-3-2.5). Kjører nå med 420Mzh FSB og minnet synkront (6/6). Dette virker stabilt i 3dMark. I prime95 får jeg feilmelding etter ca 20 minutter men dette er forsåvidt ikke relevant i forhold til spørsmålet mitt.

Andre tips? På forhånd takk! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du har SELVFØLGELIG testet om dette også skjer når du ikke kjører overklokket...?

Mener jeg gjorde det ja.. Ikke for at jeg tror DET skal ha noe å si.. :yes:

Joda, dette kan være et tegn på ustabilitet, prøv og klokk ned til 200MHz synkront med minne. Er det PC3200 Geil Value du har?

Kjør timings som specs. fra Geil. Btw; Hvilken spenning har du på core og minne?

Lenke til kommentar
Og du har SELVFØLGELIG testet om dette også skjer når du ikke kjører overklokket...?

Mener jeg gjorde det ja.. Ikke for at jeg tror DET skal ha noe å si.. :yes:

Joda, dette kan være et tegn på ustabilitet, prøv og klokk ned til 200MHz synkront med minne. Er det PC3200 Geil Value du har?

Kjør timings som specs. fra Geil. Btw; Hvilken spenning har du på core og minne?

Det er GeIL pc3200 value brikker ja. Kjører 2.9 på minnet og 1.85V på CPU. GeIL oppgir timings på brikken til 6-3-3-2.5. Altså det samme som jeg kjører på nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har litt trøbbel med at enkelte ganger kræsjer spill ut til desktop og jeg får en feilmelding son sier noe med at .exe fila kræsja fordi minnet ikke kunne være i "read". åsså masse rare tegn.. Dette virker å forekomme oftest når jeg kjører krevende ting i høy oppløsning. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Har litt trøbbel med at enkelte ganger kræsjer spill ut til desktop og jeg får en feilmelding son sier noe med at .exe fila kræsja fordi minnet ikke kunne være i "read". åsså masse rare tegn.. Dette virker å forekomme oftest når jeg kjører krevende ting i høy oppløsning. Hva kan det være?

Overklokking enkelt å greit..minne henger ikke med...klokk ned..

TaZ

Lenke til kommentar

TaZ

Kan ikke ha noe å gjøre med sidevekslingsfilen i windows da? Hva er ideell størrelse på den? ram x 1.5 uansett?

Lenke til kommentar

TaZ

Har forresten kjørt memtest i tiiimesvis uten feil.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Memtest86 er ikke til å stole på når det gjelder overklokk .

Samme windows memory diagnostic .

De tester minnet , kun det .

Da disse programmene ikke strømbelster systemet i særlig grad

kan man alikevel få problem med overklokkings settingen i windows

i forhold til spill med masse grafikk ,hdd aktivitet ol

Dette er erfart selv .

Hvis prime torture test stopper etter 20 minutter er systemet ditt ustabilt.

Du bør høre littt mere på hva folk sier .

Minne timingsene gjelder ved 400mhz .

Kjører du mere må du sikker benytte 3-3-3-8 eller noe liknende .

Pagefile størrelsen har ikke noe med slik krasj å gjøre ,

den kan være 768 eller 2GB om du vil .

"fordi minnet ikke kunne være i "read". " tyder på ras settingsene er

for raske , syklusen er ikke endret til write når noe

førsøkes å skrive til minnet . Prøv 2,5-3-3-7 eller 3-3-3-8 .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Memtest86 er ikke til å stole på når det gjelder overklokk .

Samme windows memory diagnostic .

De tester minnet , kun det .

Da disse programmene ikke strømbelster systemet i særlig grad

kan man alikevel få problem med overklokkings settingen i windows

i forhold til spill med masse grafikk ,hdd aktivitet ol

Dette er erfart selv .

Hvis prime torture test stopper etter 20 minutter er systemet ditt ustabilt.

Du bør høre littt mere på hva folk sier .

Minne timingsene gjelder ved 400mhz .

Kjører du mere må du sikker benytte 3-3-3-8 eller noe liknende .

Pagefile størrelsen har ikke noe med slik krasj å gjøre ,

den kan være 768 eller 2GB om du vil .

"fordi minnet ikke kunne være i "read". " tyder på ras settingsene er

for raske , syklusen er ikke endret til write når noe

førsøkes å skrive til minnet . Prøv 2,5-3-3-7 eller 3-3-3-8 .

Ah! Du har tydeligvis peiling så jeg benytter anledningen til å spørre om en ting til! :)

Nå har jeg klokka maskina ned og kjører på 400 mhz. Med 2,5-3-3-6 timings.

Hvis jeg vil eksperimentere meg litt oppover igjen, hva er mest hensiktsmessig å klokke med tanke på ytelse i spill? Timings eller FSB? Bør jeg sette "slakke" timings og høyne FSB, eller stramme inn timings så mye som mulig på bekostning av FSB? Tror uansett ikke jeg går lengre ned enn 400Mhz, så sspørsmålet er vel om jeg eventuelt skal prøve å stramme inn timings.

På forhånd takk! :thumbs:

Lenke til kommentar

Det kommer nok an på hvor stor økningen er .

Før jeg byttet til xp-m prosessor kjørte jeg xp2500 'n på 11x220

med slappere timings(3-3-3-8) . Det gir jo tross alt cpu=2,42ghz og

økt minnebåndbredde uansett .

PC3200 DDR 400 = (200 MHz Operasjons hastigh) x (2x Rise & Fall) x (64-bit Buss) / (8 bits per byte) = 3200 MB/s båndbredde .

Overklokket

PC3200 DDR 440 = (220 MHz Operasjons hastigh) x (2x Rise & Fall) x (64-bit Buss) / (8 bits per byte) = 3520 MB/s båndbredde .

...............

Edit : Og få skikkelig utbytte av minnebåndbredde kan det jo nevnes

at grafikk kort med 256bits minnebuss er en skikkelig boost .

(Slike som R9800 & FX5900 )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hmm.. Rammen kjører nå på 200Mhz med oppgitte timings; 2,5-3-3-6 og likevel vedvarer problemet! Denne gangen skjedde det i explorer. Denne gangen står det at minnet kunne ikke være i written. Tidligere har det stått at det ikke kunne være i read. :dontgetit:

Slik ser feilmeldinga ut;

tomfeil.jpg

Hjeeelp meg! :cry:

Endret av Englebarn
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hmm. Jeg får samme feilmelding som du, men kun i windows explorer!

Minnet kunne ikke være read.

Kjører to 512 twinmoss 3200 brikker.

Hovedkort KT3 Ultra2

prosessor xp2800 Barton

Kjører de bare på 266Mhz så det skulle ikke være noe i veien med klokkingen.

Skjønner ikke hva det kan være.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvor mye det har å si fir problemet ditt, men jeg anbefaler ikke at du deler opp sidevekslingsfila på to partisjoner. Hold den som én samlet. Når du allikevel har 1GB minne, trenger du ikke ha så stor fil heller spør du meg (dersom du ikke holder på med særdeles minnekrevende programmer da....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...