RolfOve Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Blir han der linux saksøkt? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 De har vurdert det, men foreløpig går de bare til sak mot IBM, Novell, AutoZone og Daimler-Chrysler. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) linux er eid av han som heter linux så hva kåler de med? det er ment som FREEWARE (gratis OS) Forbanna sopere de da vel linux er et unix system i bunn og grunn Linux er ikkje freeware, det er GPL. Eg rådar deg til å lese ein del her, her og spesielt her GPL sikrar ei fri kode og det gjer det mogleg å laste ned kjeldkoda og deretter kompilere den. At det er gratis er eit biprodukt av fridomen som tross alt er det viktigaste. Ein annan ting er at linux ikkje er eit OS, GNU/linux er EDIT: og ja, før du spør. forskjellen på freeware og GPL er _STOR_ EDIT2: La til litt Endret 4. mars 2004 av jaskorpe Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Blir han der linux saksøkt? Det er strengt tatt ikke noe poeng i å saksøke en som ikke har noe penger (sett i forhold til lista over verdens 1000 største selskap hvor de nå har plukket ut noen). Også heter han Linus Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) to ting... 1) søksmålet er langt fra meningsløst: Jeg og mange andre hadde så vidt hørt om SCO før, nå vet hele verden hvem de er. Aksjekursen fikk seg et solid hopp fordi en masse finansmennesker ikke har snøring på sakens kjerne men luktet milliard erstatning. 2) SCO hvis de har rett, har all grunn til å ville verne om sitt eget marked. store penger går tapt 3) Hvem her kjenner UNIX systemet og Linux kernel-koden godt nok til i det hele tatt å kunne ha en mening om harde fakta i saken? Man kan mislike det så mye man vil, men SCO har ikke vist noe kildekode til dommeren engang, så hvordan folk her på forumet kan sitte å si at det er quote: "bullshit", aner ikke jeg. EDIT: der ble det 3 ting ja... har du sett Endret 4. mars 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Så vidt jeg har forstått påstår ikke lenger SCO at IBM har kopiert System V-kode over i Linux-kjernen, men at det var galt å porte kode de selv har utviklet for Dynix og AIX. Dette virker i noe tilfelle som en svært tvilsom tolkning av lisensavtalen, om det er juridisk riktig eller ikke. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 (endret) -slettet av RolfOve- Endret 4. mars 2004 av RolfOve Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Man kan mislike det så mye man vil, men SCO har ikke vist noe kildekode til dommeren engang, så hvordan folk her på forumet kan sitte å si at det er quote: "bullshit", aner ikke jeg. Den ufattelige håpløse og sleipe håndteringen av saken gir oss et inntrykk av hvor lite seriøst dette er. Hvorfor har de _enda_ ikke kommet med noe beviser? (Dommeren har nå endelig gitt SCO tidsfrist etter ønske fra IBM) Hvorfor hadde de den jalla visningen for noen bestemte mennesker hvor de viste helt banale eksempler på kopi av kode? (som Linus til og med kunne bevise ikke var kopi) Hvorfor presser de IBM til å betale erstatning utenfor rettsystemet, og gir de tidspress og øker erstatningskravet etter tid, istedenfor å løse det i rettsystemet? Hvorfor krever de først å se kildekoden fra IBM før de viser sine beviser ovenfor dommeren? (dette ble avvist, og tyder på at de ikke engang har beviser for påstandene sine) Hvorfor krever de lisenspenger fra brukere av Linux _før_ en dom i foreligger? osv osv osv Meget useriøst spør du meg (hvis jeg har mer tid senere i kveld skal jeg finne fram til flere punkter, dette var det jeg husket i farta). Men når det sagt, så er folk flest veldig raske til å gjøre opp sine meninger og være politisk korrekte til en hver tid. Det kjennetegnes lett når de ikke begrunner meningene sine. Har selv erfart hvor direkte dumme noen ungdommer er i politiske / kompliserte spørsmål. Firmaer skal få lov til å beskytte sine interesser, men SCO sakene har jeg ikke ord for. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 jada, sier ikke noe på det. de har et mål og de har et middel. middelet er rimelig tvilsomt og jeg håper som du at de blir kontrasaksøkt og slått konkurs når denne farser er over. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Hørt om personvern loven? Ingen har lov til å snoke på PC'er som er i Norge med mindre det er juridisk tillat ved f.eks etterforskning av sterkt mistenkte. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 3) Hvem her kjenner UNIX systemet og Linux kernel-koden godt nok til i det hele tatt å kunne ha en mening om harde fakta i saken? Det er jo nettopp det som er poenget. SCO's kode er ikke allment tilgjengelig, og selv om Linus&Co. skulle hatt lyst til å rappe kode (noe de garantert ikke er interessert i), måtte de jo også skaffet tilgang på et vis. Tror SCO verner såpass godt om koden at det ikke er bare bare å se på den for hvem som helst. Rettsaken går jo bla. på perifer kode skrevet av IBM(!), som deretter har portet den til Linux fra AIX. SCO mener at IBM ikke har rett til å porte sin egen kode, fordi det gjør Linux mer attraktivt for "enterprise-bruk". Søplefirma!!! Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Det siste nye er jo at SCO mottok en pengegave på minst 86 millioner amerikanske dollar fra Microsoft. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Det siste nye er jo at SCO mottok en pengegave på minst 86 millioner amerikanske dollar fra Microsoft. Er det det siste nye? Jeg har jo hørt for lenge siden at Microsoft har støttet SCO i denne feiden. Nei, jeg håper Sun tar over SCO, Sun er også Microsoft's store fiende og da vil SCO/Microsoft sitt nederlag svi enda sterkere. Sun støtter også linux. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Ja, Microsoft har tidligere kjøpt en «UNIX-lisens» fra dem for USD10m, men det er ikke relatert til de siste avsløringene. SCO kommer ikke til å bli kjøpt opp av noen, selv om det er det enkelte mener SCO har ønsket. Det ville være noe av det dummeste som kunne skjedd -- SCO må få lov til å dø istedet, og sjefene bli fengslet. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 jeg håper virkelig det blir rettslige represalier hvis SCO taper. De bør bli alvorlige også, for slik skal man ikke holde på om man ikke har noe å fare med. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 jeg håper virkelig det blir rettslige represalier hvis SCO taper. De bør bli alvorlige også, for slik skal man ikke holde på om man ikke har noe å fare med. Det har jo dukket opp flere motsøksmål, så hvis SCO taper kan de nok vente seg regninger i milliardklassen. Noe som selvsagt betyr kroken på døra Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 kvalmende fortsatt hvis SCO går konk, noe jeg håper de gjør, betyr det ekstrautgifter for en haug av deres kunder som må gå over til linux eller BSD og kan da se ut som et par hovedaktører høyt oppe bare har hatt en "thrill of the life" med å få hele verden på nakken og "leva livet" på andres dyre bekostning. de går vel ikke fattige ut av saken heller. for ikke å snakke om medarbediere i SCO og programmerere der. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 kvalmende fortsatt hvis SCO går konk, noe jeg håper de gjør, betyr det ekstrautgifter for en haug av deres kunder som må gå over til linux eller BSD og kan da se ut som et par hovedaktører høyt oppe bare har hatt en "thrill of the life" med å få hele verden på nakken og "leva livet" på andres dyre bekostning. de går vel ikke fattige ut av saken heller. for ikke å snakke om medarbediere i SCO og programmerere der. Ser ditt poeng. Så på mange måter hadde kansje den beste løsningen vært et oppkjøp av IBM el., for så avskjed på grått papir til den gjengen av ledere + GPL'ing av sys V så ingen kan si noe. Problemet er at eierene på mange måter da vinner, da de får masse penger av IBM ved et oppkjøp, og vi kan bare vente på neste runde. Så det ytterst ideelle hadde vært knusing i rettsvesenet, og så oppkjøp av teknologier+mulighet for overgang til IBM/Novell for "vanlige" ansatte. Ikke minst at eierene blir slått personelig konkurs og tatt fra alt de eier for å betale IBM/Novell/etc. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 hvis SCO går konk, noe jeg håper de gjør, betyr det ekstrautgifter for en haug av deres kunder som må gå over til linux eller BSD og kan da se ut som et par hovedaktører høyt oppe bare har hatt en "thrill of the life" med å få hele verden på nakken og "leva livet" på andres dyre bekostning. de går vel ikke fattige ut av saken heller. Det er et viktig poeng. Og det paradoksale er at SCO spiller veldig på frykt - de prøver å skremme kundene fra Linux over til f.eks SCO UnixWare. Men i realiteten er jo risikoen langt høyere ved å basere seg på SCO's systemer siden det er lukket og de kan gå konk når som helst. Linux vil derimot ikke forsvinne, og skulle det vise seg at noen linjer med SCO-kode skulle ha sneket seg inn i Linux blir det nok rensket opp fort som ******! Og da har ikke SCO noe de skulle sagt lenger. Kort sagt, ingen bør være så dumme å satse på SCO-løsninger i disse tider. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Mener nå at verden er et bedre sted uten SCO. De skaper ikke noe nytt, og komersiell Unix har vi allerede gjennom IBM's AIX, HP's HP-UX og Sun Microsystem's Solaris, hvor sistnevnte er gratis for allmennheten, slike som deg og meg. Og selvfølgelig har vi jo BSD, som er open-source. SCO er bare eier av Unix, og kommer ikke med noe skapende. De har bare satt denne saken i gang for å tjene penger, hvilket de får gjennom Microsofts gavmildhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå