yoyoyo12345678 Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Det har vært en offentlig debatt de siste 15 årene om hvorvidt flatt skatt gangner det norske samfunn. Jeg har selv sterke meninger, men vil gjerne få se noen synspunkter på saken. Problemstillingen er m.a.o: BØR VI INNFØRE EN FLAT SKATTESATS FOR ALLE? mvh Fredrik Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Absolutt. En flat skat, med stort bunnfradrag - er det eneste rikitge. Innfør flat skatt! Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Tja er det noen som kan slå i bordet med noen tall? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Tja er det noen som kan slå i bordet med noen tall? Hva slags tall? Flat skatt er flat skatt. Om denne skal være på 25, 35 eller 50% er en anne sak. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Ja nettopp derfor vil jeg gjerne se noen tall,personlig er jeg ikke interessert i at skatten min øker til 50% f.eks. Det er jo ingen trylleformel dette som gjør at i det man innfører flat skatt vil alle få det bedre... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 hmm, kanskje det. Det vil jo gjøre ting litt enklere og mer forståelig for folk. Men i tillegg til flat skatt så kan vi øke avgiftene og skattene på giga hytter, giga hus, privat jet, privat cruiseskip og andre luksusartikler! Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Godt poeng fra Olsen. Meget godt! Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Ja nettopp derfor vil jeg gjerne se noen tall,personlig er jeg ikke interessert i at skatten min øker til 50% f.eks. Det er jo ingen trylleformel dette som gjør at i det man innfører flat skatt vil alle få det bedre... Flat skatt vil føre til at de som idag sitter med en realskatt på 38-45% (300k+) vilbetale mindre, mens de som idag slipper billig unna pga lav lønn eller diverse trygd og uføre og gud veit hva må betale mer. Flat skatt vil først og fremt føre til mindre byrålrati og dårligere tider for skatteadvokater. Det blir ikke mer penger å fordele, målet på lang sikt er å få skatten ned på et anstendig nivå og ta bort alle avgifter. Da blir man kvitt mye byråkrati og kan legge ned 5-6 departementer og si opp 1000 000 offentlig ansatte i samme slengen. Da snakker vi. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Skal vi gå over til flat skatt, fra slik det er idag, så betyr det at de som har lite må betale mer i skatt, mens de som har mye betaler mindre.. Det er bekymringverdig at man straffer folk som gjør det bra, ved å gi dem mer skatt. Samtidig er det jo bare rettferdig at de som kan betale mer, også betaler mer. Vanskelig å ta stilling til det. Hadde det vært flat skatt allerede, hadde jeg syns flat skatt var bra. Men å gå over til flat skatt fra slik det er idag, vil medføre til større forskjell mellom fattig og rik, og disse forskjellene vil bare bli større og større. Men skal det absolutt være likhet? Jeg har ikke tatt stilling her, heller like mye mot som for. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 hmm, kanskje det. Det vil jo gjøre ting litt enklere og mer forståelig for folk. Men i tillegg til flat skatt så kan vi øke avgiftene og skattene på giga hytter, giga hus, privat jet, privat cruiseskip og andre luksusartikler! Genialt! Tenkte å si at jeg var imot det, men den ideen overgår alle. Enig, med FiskePinna, mindre byråkrati, f. eks bilavgifter, øk dem, men slå dem sammen, så vi slipper 5-6 forskjellige avgifter. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Jeg følger tankegangen din her Nimzowitsch,men synes fremdeles at Fiskepinna for det til å høres ut som en slags magisk formel. Man bør vel kanskje analysere virkningene litt bedre,dårligere råd til de som allerede har det dårlig etc. Mye bra å si om effektivisering og nedkutting i det offentlige,men disse personene skal jo også ha en jobb etter nedleggelsen av skatteetatene. Det er vel også en grunn til av vi gikk vekk fra og betale en tiende i sin tid... Edit: Så ikke innlegget til unge herr Olsen her oppe,jo du har et godt poeng der gitt.... Endret 3. mars 2004 av HamiltonII Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Flat skatt på 33%. Det vil altså medføre at skatt på avkastning skal økes fra 28% til 33%? Tror det er en og annen aksjemann som vil sette cognac'en i halsen da gitt Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Mye bra å si om effektivisering og nedkutting i det offentlige,men disse personene skal jo også ha en jobb etter nedleggelsen av skatteetatene.Samme argument bruker de mot Lidl her i byen. Politikerne på venstresiden vil ikek ha matkjeden i min kommune, fordi arbeidsplasser i andre butikker kan gå tapt! Det er det verste spøyte jeg har hørt:*Er ikke butikkene til for at folk skal få billigere mat? *Har ikke Rimi-Hagen tjent nok penger fra før av? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Tror det hadde vært best å ha luksus-skatt. Dvs. høye skatter på luksus artikler. Men så blir det å definere hva som er luksus da... Kanskje alt som koster mer enn 300.000? Det mest geniale ville vært å basere momsen du betaler for varer på lønnen din... Men det hadde praktisk talt vært umulig, iallfall i dagens samfunn. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) Flat skatt på 33%. Det vil altså medføre at skatt på avkastning skal økes fra 28% til 33%? Tror det er en og annen aksjemann som vil sette cognac'en i halsen da gitt Mitt realistiske tips: Flat skatt på 50% i første omgang, ingen skatt på utbytte. De pengene en investor investerer er skattet av alt, å være investor vil si å forvalte midler som det er betalt skatt på. Flat skatt på 50% vil betyr at folk flest, den jevne middleklasse får en kraftig skatteøkning, de med 600 000+ får noe lavere skatt, de med lav inntekt må betale mer. Samtidig fjerner man alle avgifter , inkl mva, men beholder avgifter på tobakk + alkohol. Har ikke tall til å underbygge dette, men flat skatt på 50% er minimum skal man ta bort mva og samtidig ikke rasjonalisere i offentlig sektor. Tror det hadde vært best å ha luksus-skatt. Dvs. høye skatter på luksus artikler. Men så blir det å definere hva som er luksus da...Enig, men ser for meg 4-5 tusen byråkrater sitte og avgjøre om Nidar påskegodt er luksusvare eller ei. Og og finne ut sølvtøy med sølvinnhold på 72,6 % kjøpt i 1983 skal skrives av med gjeldene satser osv.. Endret 3. mars 2004 av FiskePinna Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 (endret) de med lav inntekt må betale mer Noe som alene er en katastrofe. Endret 3. mars 2004 av HalTan Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 - Innføre flat skatt med én skattesats på alle inntekter, og med et stort bunnfradrag på 100 000 kroner. - Fjerne delingsmodellen. - Redusere skatt på arbeid og øke skatt på forbruk og forurensing. - Gi avgiftsfritak for miljøvennlige og utslippsfrie biler, blant annet hydrogenbiler. - Redusere formueskatten, arveavgiften, dokumentavgiften og fordelsskatten på egen bolig. Lenke til kommentar
R.S.S Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Hva er det flat skatt innebærer helt konkret? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Konstant inntektsskatt, ikke basert på inntekt, med andre ord. F.eks kan vi ende opp med at hele landet betaler nøyaktig 30% av inntekta si i skatt, uansett inntekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå