Gå til innhold

Flere harddisker?

Anbefalte innlegg

Har en 40 og en 80 GB hd og skulle gjerne hatt en til, men jeg finner bare IDE-kabler med 3 kontakter...Dvs en til hver hd og en som kobler de til hovedkortet. Og jeg har ikke flere plasser på hovedkortet...Finnes det IDE-kabler hvor man kan koble mer enn 2 hd på? Evt andre løsninger....???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å svare på spørsmålet ditt: Nei, det finnes ikke sånne kabler. Løsningen blir som sagt å kjøpe en ny kontroller, gjerne S-ATA.

Bruker faktisk en idekabel på 90cm med 5 kontaker. Men hvordan vil det funke hvis alle kontaktene blir koblet til harddisker, men har desverre ikke så mange disker til experiment.

Lenke til kommentar
For å svare på spørsmålet ditt: Nei, det finnes ikke sånne kabler. Løsningen blir som sagt å kjøpe en ny kontroller, gjerne S-ATA.

Bruker faktisk en idekabel på 90cm med 5 kontaker. Men hvordan vil det funke hvis alle kontaktene blir koblet til harddisker, men har desverre ikke så mange disker til experiment.

sikker på at det ikke er scsi kabel da?

Lenke til kommentar

Eg har aldri sett IDE kabler med meir enn 2 uttak, og dersom dei finnest så lurer eg fremdeles på korleis dei blir oppfatta i BIOS og på maskina.

Eg tviler sterkt at det er mulig å ha meir enn 4 IDE komponenter uten ekstra PCI-IDE, men fell free to prove me wrong

Lenke til kommentar

Okay, nå er jeg ikke helt hundre prosent sikker her, men det er ikke langt ifra - so, correct me if I am wrong.

Før dagens IDE kontrollere kom, så hadde man EN enhet pr. kontroller. Skulle man ha to enheter, måtte man ha to kontrollere. Idag, heter kontrollerene EIDE (Extended IDE) og kan hver kontrollere to enheter, derofr har vi idag muligheten til å ha 4 enheter - fordelt på 2 kontrollere.

_

johanf

Lenke til kommentar
Eg har aldri sett IDE kabler med meir enn 2 uttak, og dersom dei finnest så lurer eg fremdeles på korleis dei blir oppfatta i BIOS og på maskina.

Kontrolleren kan kun skille mellom master og slave. Dvs. at har man flere disker på samme kabel så vil to av dem krangle om ressursene og bare lage trøbbel. F.eks ved at den ene disken ikke finnes i bios eller at begge/alle tre diskene ikke finnes.

SCSI-kabler har uttak for opptil 15 disker, og hver disk må ha hele 4 jumpere for å sette disk-ID'en. (4 jumpere = 16 kombinasjoner = plass til 15 disker + 1 ID til kontrolleren selv)

Om det finnes IDE-kabler med flere uttak så må disse være utelukkende for større fleksibilitet m.h.p. plassering av de to diskene i store kabinetter.

Lenke til kommentar
Om det finnes IDE-kabler med flere uttak så må disse være utelukkende for større fleksibilitet m.h.p. plassering av de to diskene i store kabinetter.

... og det virker bare teit, for de ekstra kontaktene tar jo opp unødvendig plass og gjerne også mere plass enn hva bare selve kabelen ville gjort - jaja ...

_

johanf

Lenke til kommentar

... og det virker bare teit, for de ekstra kontaktene tar jo opp unødvendig plass og gjerne også mere plass enn hva bare selve kabelen ville gjort - jaja ...

Det er ikke så teit egentlig. Tenk deg at du har IDE-kontrolleren langt nede på hovedkortet og en diskplass langt nede i et maxi-tower og en CD-rom langt oppe, og at avstanden mellom disse er for lang for de to uttakene på kabelen. Da er det ønskelig med en kabel som har kort avstand til den første porten og lang av stand til den andre. Andre ganger ønsker man f.eks samme kabel til to CD-rom'er langt oppe. Osv. Slik kan det være ønskelig med kabler som har flere uttak enn normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...