Gå til innhold

64 grader på prosessor

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Nå har du jo fått en del gode tips.. :)

Jeg kan bare slutte meg til kommentarene rundt billige Q-Tec kabinett(er).

Kan se ut som om de variantene (Micro-ATX) med (bråkete) PSU rett over CPU ikke er noen god løsning for Athlon hovedkort..

Har selv "træla" med å få ned temp på en Barton. Umulig å få noe særlig mindre enn 55 grader.. (idle).. Dette etter diverse forsøk med to stk Glacialtech Igloo vifter (2411 og 2310).. (Bruker Arctic silver pasta)..

Kjøpte også inn en "versting" - Thermaltake Volcano 12, men den hadde ikke plass (naturlig nok).. Med sinken til denne påmontert vifte fra en av Igloo-kjølerene (70x70/3000rpm) ble tempen ikke bedre enn 57 grader (idle)..faktisk dårligere enn den enklere sinken til Igloo og samme vifte..

Men med sinken til Igloo og vifta fra Volcano'n så gikk temp ned til 45 grader (idle). Dette ved max. viftehastighet.. 5500rpm = jetfly. :( Ved middels hastighet 3000 - 3500rpm økte temp. minimalt..til ca. 48 grader. Ved laveste hastighet - 2000rpm ble temp 53. Som kanskje beviser at det er vifta/utlufting som har mest å si..i mitt tilfelle ihvertfall..

Vel.vel.. nå skal jeg bytte ut kabinett..Så får jeg se hvilke resultat det gir..

Har også en Celeron 2.2 og Chieftec.. Her er temp *aldri* over 40.. En Duron 1.4 i tilsvarende Q-tec ligger rundt 45-50 grader.. Barton trenger kanskje en del mer kjøling og luft i kabinettet?

Nå tror jeg uansett at man ikke bør sammenlikne temp. mellom ulike hovedkort/Bios. Kan se ut som om nyere kort viser atskillig høyere (og riktig) temperatur.?

Eksempler fra egen maskinpark :) :

--------------------------

Q-Tec L-Cmd (13707)

MSI KM4M-L

Athlon XP2500+

Glacialtech Igloo 2310

Idle: 55 Load: 63

(Volcano vifte senker temp 7-10 grader)

Q-Tec 6021CMD (13303)

MSI KM2M-L

Duron 1.4

Titan TTC-D5TB(A)

Idle: 44 Load: 52

Chieftec BS-01B-B-SL

Aopen MX4GE-R

Celeron 2.2GHz Boxed

Idle: 30 Load: 40

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk!

Mye god hjelp!

Jeg gjorde noe bra nå tror jeg...

Q-Teq kabinettet mitt har plass til 3 CD/DVD spillere/brennere... jeg satte min (eneste) ned på nederste plass... også åpnet jeg di to over.. slikk at det blir mer luftstrømming til CPU.. Når ligger den liksom ikke i et nesten tett "rom" (Skjermkort blir som en vegg nede)....

Etter dette fikk jeg tempen ned ca. 5 grader... 59-60...

Også har jeg en liten bord-vifte på rommet mitt som jeg fant fram.. (brukes på sommeren når det er varmt)..

satte denne slik at den blåste inn i den åpne luka over CD-brenneren.

Nå er tempen nede i akseptable 52-53 grader.

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...