Gå til innhold

CSS problemer; Siden vises ikke likt

Anbefalte innlegg

Hei,

Tregner litt hjelp her. Siden jeg har vises ikke likt i alle nettlesere.

Her er siden

Dersom du kikker paa bunnen av siden er det en bar som vises likt i IE og Mozilla men flyttes i Opera. :cry:

Er det noen som kan gi meg et tips hvorfor?

Menyen flytter seg i IE men ikke i Opera eller Mozilla, tror kanskje det har noe med padding aa gjoere... :dontgetit:

Alle tips taes imot med takk.

iv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IE, opera og Mozilla tolker CSS kodene forskjellig.

Jeg går nå på høgskole og på datalinja er noe av det første en lærer når det gjelder webdesign at de forskjellige nettleserne tolker koder forskjellig.

Jeg har ikke sett så veldig mye på det. Jeg går selv ikke på datalinja men har noen kamerater som går der og de har prøvd å vise meg litt hva det går i.

Faktisk er det slik at IE kommer verst ut når det gjelder å tolke og vise CSS kodene riktig.

Opera derimot skal gjøre det riktig og det er i hovedsak Opera de bruker på skolen ved design av websider.

Mozilla kommer også bra ut, men etter det jeg har forstått er Opera noe bedre enn Mozilla når det gjelder tolkning/visning av CSS kode.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Faktisk er det slik at IE kommer verst ut når det gjelder å tolke og vise CSS kodene riktig.

Opera derimot skal gjøre det riktig og det er i hovedsak Opera de bruker på skolen ved design av websider.

Mozilla kommer også bra ut, men etter det jeg har forstått er Opera noe bedre enn Mozilla når det gjelder tolkning/visning av CSS kode.

Så vidt som jeg har hørt, er det Mozilla som kjører W3 sine guidelines strengest... :roll:

Lenke til kommentar
Så vidt som jeg har hørt, er det Mozilla som kjører W3 sine guidelines strengest... :roll:

Ja, men de er og litt mer åpne for IE proprietær kode.

Jeg går nå på høgskole og på datalinja er noe av det første en lærer når det gjelder webdesign at de forskjellige nettleserne tolker koder forskjellig.
Da håper jeg virkelig at det andre du lærer er at det alltid er mulig å få en side til å se 99% lik ut i IE, opera og mozilla hvor den resterende 1% er småplukk som IEs feil box model

Hva slags datalinje går du på hvor dere starter med webdesign?

Lenke til kommentar

Ja, men de er og litt mer åpne for IE proprietær kode.

Da håper jeg virkelig at det andre du lærer er at det alltid er mulig å få en side til å se 99% lik ut i IE, opera og mozilla hvor den resterende 1% er småplukk som IEs feil box model

Naa er det faktisk Opera jeg har problemer med. Det ser ut som Opera ikke takler position: absolute; paa den samme maaten som Mozilla og IE.

Coden jeg har som gir meg problemer ser slik ut.

<div id='bodycontent'>
<div class='content'> Tekst her</div>
<div id='footer'></div> 
</div>

I IE og Mozilla stopper tekst feltet ved div footer, mens det i Opera flyter over forbi div footer.

CSS kode:

#bodycontent {
left: 225px;
top: 263px;
width: 470px;
display: block;
text-decoration: none;
position: absolute;
background-color: #6D797F;
}
.content {
position: relative;
padding: 5px;
z-index: 1;
display: block;
min-height: 80px;
border-bottom: 1px dotted #AAA;
margin: 2px;
width: 97%;
font-family: Verdana;
font-size: 10px;
height: 90%;
}
#footer {
background-image: url(footer.gif);
background-repeat: no-repeat;
width: 483px;
left:-5px;
font-size:11px;
text-align: center;
margin: 0px;
padding: 25px 0px;
position: absolute;
background-position : top;
}

Dersom jeg skifter eller sletter position:absolute fra footer, flyter content feltet over ved bruk av Mozilla og IE ogsaa

Er det noen som kan gi meg en pekepinn hvor problemet ligger?

Gjerne litt kritikk paa designet ogsaa. Ser jeg har litt problemer med bakgrunns fargen som jeg maa fikse..

Paa forhaand takk

ivar

Lenke til kommentar

Her ikke tid til å se på det nå (men jeg bumper tråden så kanskje noen andre gjør det ;) ), men første reaksjon er å teste det i en annen versjon av opera. Jeg er uttalt opera hater av den grunn at hver versjon av opera har en drøss med feil, og når de retter en så skaper de gjerne en ny en som ikke var der i forrige versjon. Det er ikke uten grunn at man hele tiden ser spørsmålet "hvilken versjon har du? Jeg har XXXX og her ser det helt fint ut" spesielt i internet og nettverk kategorien. Har rett og slett gitt opp å sjekke sidene mine i opera. Virker de i IE og mozilla så er jeg happy.

Lenke til kommentar
ehm.. menter du at i Opera så er den "blå" på bunnen som er litt utafor.

Men i IE så ser det riktig.

Er det hva du ønsker at det skal bli fikset ?

Yepp det er det jeg proever aa fikse.

Her er det en link til mitt problem

Tested med Opera 7.23/7.5 IE 6 og Mozilla firefox 0.8

Takker for alle forslag

iv

Lenke til kommentar

Style Error

Can not find the style you asked for.

Click here to load default style:

Du bør laste standard stil hvis den ikke finner andre alternativer.

Fixet det nå. Jeg hadde forandrt navnet på den defaulte stilen, men selvfølgelig glemt å forandre den der jeg skjekket om det var en eksisterende stil eller ei..

http://imyha.dynu.com/

Takk skal du ha

ivar

Endret av joffar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...